21e eeuws leren: Digitale geletterdheid ~ Mediawijsheid

Iedereen heeft het er tegenwoordig over: 21e eeuwse vaardigheden. We weten allemaal wel ongeveer wat er mee bedoelt wordt, maar.... wat kun je er nou mee in de klas? 

 

In deze blog kijken we hoe je het onderdeel Digitale geletterdheid praktisch vorm kunt geven in je groep. In wekelijkse blogs komt steeds een andere vaardigheid aan de orde.

Lees ook de vorige blogs uit deze serie:



 

Digitale geletterdheid, wat houdt dat in?

 

Digitale geletterdheid is de combinatie van de digitale vaardigheden ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking. In dit artikel verkennen we het deel Mediawijsheid.

 


 

Mediawijsheid:

De term ‘mediawijsheid’ werd in 2005 geïntroduceerd in het advies van de Raad voor Cultuur Mediawijsheid: de ontwikkeling van nieuw burgerschap. In het advies benadrukt de Raad hoe groot de impact van media op ons bestaan is: “Weinig blijft onberoerd door het effect van media; media worden steeds meer context, inhoud en bemiddelaars van informatie, kennis en ervaring.” […] Van elementen in een omgeving zijn media de omgeving zelf geworden.” In deze gemedialiseerde samenleving hebben burgers nieuwe competenties nodig om optimaal te kunnen functioneren, produceren en participeren. De Raad vat deze competenties samen in het begrip mediawijsheid, dat gedefinieerd wordt als “het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld”.

  • Begrip: inzicht hebben in de medialisering van de samenleving, begrijpen hoe media gemaakt worden, zien hoe media de werkelijkheid kleuren.
  • Gebruik: apparaten, software en toepassingen gebruiken, je kunnen oriënteren binnen mediaomgevingen.
  • Communicatie: informatie vinden en verwerken, content creëren, participeren in sociale netwerken.
  • Strategie: reflecteren op het eigen mediagebruik, doelen realiseren met media.

Bron: SLO en Kennisnet



Van 18 t/m 25 november 2016 is het weer Week van de Mediawijsheid.

Het thema van 2016 is – Feit, fake of filter: hoe word jij beïnvloed?

In een wereld vol media klikken, liken, kijken, delen en zoeken we er op los. Het is steeds lastiger geworden om het onderscheid tussen feit en fake te kunnen maken.

Begrijpen we nog voldoende hoe de informatie en beelden die ons bereiken tot stand komen? Waar ligt de grens tussen propaganda en nieuws? En wat sturen we zelf de wereld in?

 

Meer informatie en tips en ideeën:

https://www.weekvandemediawijsheid.nl/onderwijs/#Primaironderwijs

https://www.mediawijsheid.nl/lesmateriaal/



Mediawijsheid, hoe geef ik dat vorm?

Boek: Mediawijsheid op de basisschool

 

Het boek 'Mediawijsheid op de basisschool' portretteert 21 leerkrachten die media gebruiken om hun lessen succesvol te verrijken. Ze leren hun leerlingen media te begrijpen en er goed mee om te gaan. De leerlingen ontwikkelen hierdoor kennis en vaardigheden die steeds belangrijker worden door de toenemende rol van informatie in maatschappij, technologie en wetenschap.

 

Gratis downloaden.

 

Handboek Mediawijsheid

 

Scholen hebben de opdracht gekregen leerlingen mediawijs te maken. De uitvoering van deze opdracht wordt helemaal aan het onderwijs zelf gelaten. Maar hoe doe je dat?

 

Wil het onderwijs aan de slag kunnen met de implementatie van lessen in mediawijsheid, dan zijn er concrete handvatten nodig.

 

Het Handboek Mediawijsheid op School biedt die concrete handvatten.

 

Om te beginnen voor het vormen van een visie: we onderzoeken wat het betekent om mediawijs te zijn en komen uit bij de stelling dat het mediawijs maken van leerlingen deel uitmaakt van hun burgerschapsvorming.

 

Gratis downloaden.



Mediadebat

 

Bestel de officiële campagneposter en voer een mediadebat in de klas. Voor de vaste prijs van €6,- bestelt u tot maximaal 20 campagneposters voor uw school.

 

Je kunt het materiaal ook downloaden: https://www.weekvandemediawijsheid.nl/campagnemateriaal/

 


 

Mediamasters

 

MediaMasters is een spannend, interactief spel op het gebied van mediawijsheid. De game wordt gespeeld door kinderen uit groep 7 en 8 tijdens de Week van de Mediawijsheid.

 

https://www.mediamasters.nl/



Ook na de Week van de Mediawijsheid kun je natuurlijk aan de slag met Mediawijsheid.

Bijvoorbeeld met de Mediamasters club.

 

https://www.mediamasters.nl/club/

 

Een klas die lid is van de MediaMasters Club heeft het gehele schooljaar gratis toegang tot extra opdrachten en MediaMissies.

Een Clubmoment duurt ongeveer 45 à 60 minuten.

Online pesten, pak het aan!

 

Dit jaar maken de MediaMasters kennis met de 12-jarige Selma. Selma en haar vrienden brengen veel tijd door online. Dat is leuk, maar ze merken ook dat er op internet veel gepest wordt. Een groot probleem! Kan uw klas haar helpen?

WhatsHappy

 

De les WhatsHappy maakt de problemen met chatten bespreekbaar en daagt leerlingen uit afspraken te maken over hoe ze fatsoenlijk met elkaar omgaan. De afspraken zetten ze in een poster, die kan worden ophangen aan de muur of op het prikbord.

 

http://mijnkindonline.nl/publicaties/lesmateriaal/whatshappy



Ontdekmedia helpt je om nieuwe media in je lessen te gebruiken. Je krijgt tips en adviezen. Op Ontdekmedia vind je voor basisonderwijs de weg naar:

 

Geschikte mediatools

Veelgebruikte werkvormen

Opdrachten uit vakken en methoden

Mediacompetenties om met kinderen aan te werken.

Samen media maken

 

Samen Media Maken biedt leerkrachten en schoolleiders handvatten bij het vormgeven van ‘mediawijsheid’. Van losse digitale media tools, praktische websites die ingezet kunnen worden in het lesprogramma tot handige checklists en voorbeeldlessen om een groot mediaproject neer te zetten.

Samen media maken



Commentaar schrijven

Commentaren: 0