Google for Education studytour (deel 2): Sugata Mitra

Van 19 t/m 21 september was ik bij de "Google for Education Studytour"In Lund Zweden.

Ik schrijf een serie blogs over mijn belevenissen. Via de knop ga je naar mijn eerste blog.

Sugata Mitra, Professor of Educational Technology at the School of Education, Communication and Language Sciences, Newcastle University

Sugata Mitra is Professor of Educational Technology at the School of Education, Communication and Language Sciences at Newcastle University, England. He is best known for his "Hole in the Wall" experiment, and widely cited in works on literacy and education. He is Chief Scientist, Emeritus, at the for-profit training company NIIT. He won the TED Prize 2013.
 

The future of learning

Sugata Mitra hield een keynote over The Future of learning. 

 

Sugata vertelt over een experiment dat hij bijna 20 jaar geleden deed in 1999: "The hole in the wall".

Wat gebeurt er als je kinderen die nog nooit een computer hebben gezien (New Delphi), een computer geeft, zonder verder iets te doen? Geen uitleg, geen hulp, geen software, alleen het internet.

 

Terwijl hij erbij stond gebeurde er niets. Maar toen hij wegliep wel. Ze gingen de computer gebruiken. 

De kinderen surfen over het internet, dat helemaal in het Engels was, terwijl ze dat niet spraken!

Natuurlijk kwam er commentaar: dit was een stad, dus ze hadden vast hulp gehad, waren meer ontwikkeld etc.

 

Dus herhaalde hij het experiment op het platteland van India.

 


Een paar maanden later speelden kinderen spelletjes op de computer, die ze zelf gemaakt hadden!

Ze hadden zichzelf Engels geleerd om met de computer om  te kunnen gaan.

Toen Sugata vroeg waar het spel vandaan kwam, was hun antwoord "from there" (het internet).

Sugata zijn overtuiging:

Met dit idee ging hij verder experimenteren. Bijvoorbeeld in Engeland.

In een klas die hij zo leeg mogelijk maakt, met alleen een paar tafels, zet hij computers voor ongeveer een 1/4 van de leerlingen. Met een groot beeldscherm eraan. 

Hij stelt aan de groep leerlingen "a big question", een vraag die je niet zomaar kunt googlen.

Als vanzelf ontstaat er dan een zelf georganiseerde leeromgeving. Hij geeft verder geen opdrachten, geen aanwijzingen. De kinderen gaan zelf aan de slag. Samen, in groepjes en komen met antwoorden op de vraag.

 

Als leerkracht ben je alleen een vriend op de reis. Je gaat met ze mee op reis.

SOLE

Een zelf georganiseerde omgeving/ a Self-Organised Learning Enviremont: SOLE

 

Een SOLE is een leeromgeving waarin leerlingen worden uitgedaagd om in leergroepen grote leervragen (BIG Questions) met toegang tot de kennis die via internet beschikbaar is te beantwoorden.

 

Wie werkt er al met SOLE?

Dan ben ik erg benieuwd naar jouw ervaringen. Neem je contact met me op?

 

School in the cloud

Sugata zijn huidige project is School in the cloud.

Geen leerkrachten, alleen computers.

Via Skype kunnen leerlingen contact hebben met Granny's (oma's) die ze b.v. voorlezen en vragen stellen, waaruit een SOLE ontstaat.

 

Lees meer over School in the cloud.

 

Sugata pleit ervoor dat ook de examens veranderen. Hij zegt: laat leerlingen internet gebruiken bij examens. 

Want: het internet is straks niet meer tegen te houden. Devices worden steeds kleiner. Het valt straks niet meer te controleren.

Wees dus voorbereid! Pas het curriculum aan.

 

"A curriculum of what we don't know yet".

Laat weg wat gegoogled kan worden.

Commentaar schrijven

Commentaren: 0