Tafelkaarten voor de Beebot

De Beebot alleen voor de kleuters?

Wel nee! Ook in de middenbouw kun je de Beebot (of de Bluebot) natuurlijk goed in zetten. 

In dit artikel vertel ik je meer over de Beebot in combinatie met tafelkaarten.

 

Hee je geen idee wat een Beebot is? Dan raad ik je aan om het artikel De Beebot in de klas te lezen.


Tafelkaarten

Op verzoek van een lid van de Facebookgroep Middenbouwwereld, maakte ik tafelkaarten voor de Beebot.

 

  • De tafels 1 t/m 10.
  • De tafelsommen (1x1) en de antwoorden (1).
  • Elke set heeft de kaarten in het formaat 14,5 x 14,5 cm en 7,5 x 7,5 cm.
  • De kaarten van 14,5 cm (die passen in of onder een transparante mat) noem ik de Beebotkaarten.
  • De kaarten van 7.5 cm noem ik de Opdrachtkaarten.

Er zijn 2 sets: 1 set met een gekleurde rand per tafel en 1 zonder die gekleurde rand.

Elke set heeft een achterkant met de kleur van de tafel en er staat op om welke tafel het staat.  Deze kun je printen en op de achterkant van de Beebot- en opdrachtkaarten plakken, om zo de tafels eenvoudig uit elkaar te kunnen houden.

 

Print de set uit die je wilt gebruiken (ik zou zowel de kaarten met als zonder rand uitprinten) op stevig papier. Je kunt ze ook uitknippen en op stevig papier plakken. Gebruik je ook de achterkant van de kaarten? Zorg dan dat je middelste laag aan alle kanten net een paar millimeter groter is. Dan blijft de kwaliteit beter na lamineren. Want dat is natuurlijk de volgende stap: lamineren! Een aardige klus met 10 tafels....

 

Maar hoe gebruik je deze in combinatie met de Beebot?

Mijn advies is om een transparante mat te gebruiken en daar de tafelkaarten in of onder te leggen. Door het gebruik van zo'n mat, zorg je dat de Beebot door kan rijden en niet blijft hangen op een rand van een kaart.

Oefenen per tafel

Bij elke tafel die je aanleert, zijn de Beebot tafelkaarten in te zetten. Je neemt alleen de kaarten van de tafel waar je mee bezig bent.

Laat de leerlingen in tweetallen werken.

Je legt de kaarten van bijvoorbeeld de tafel van 3 in of onder de mat. In dit geval zou ik de antwoordkaarten gebruiken. De kaarten met de tafelsommen leg je op volgorde voor de leerlingen neer (dit kunnen de grote kaarten zijn, maar ook de kleine opdrachtkaarten).

Een leerling neemt een opdrachtkaart bijvoorbeeld 1x3 en programmeert de Beebot zo dat deze naar het antwoord van deze som toe rijdt (in dit geval 3).

Naar mate de leerlingen de tafels beter kennen, kun je variaties aanbrengen:

  • de antwoordkaarten niet op volgorde maar door elkaar heen
  • de opdrachtkaarten door elkaar heen
  • de Beebot programmeren voor een route langs 2 of 3 antwoorden, waarbij hij pauzeert op elk antwoord
  • de somkaarten in de Beebotmat, en de antwoordkaarten als Opdrachtkaarten gebruiken

Meerdere tafels

Natuurlijk kun je de tafels ook door elkaar heen gebruiken:

  • 2 tafels door elkaar
  • meerdere tafels door elkaar

Alle variaties die je gebruikt hebt toen je met 1 tafel liet oefenen, kun je nu natuurlijk ook weer gebruiken.

Met of zonder gekleurde rand

En dan is er nog een variatie mogelijk!

 

Ik heb de set 2 keer gemaakt:

1 x met gekleurde rand: elke tafel heeft zijn eigen kleur

1x zonder gekleurde rand: de tafel is dus niet herkenbaar aan zijn kleur.

 

Deze sets kun je door elkaar gebruiken!

  • Als je de tafels leert gebruik je de set met gekleurde rand
  • Ken je de tafels goed en gebruik je meerdere tafels door elkaar? Dan kun je de Beebotkaarten zonder gekleurde rand gebruiken en de opdrachtkaarten met gekleurde rand.
  • Andersom is ook een optie: de Opdrachtkaarten zonder gekleurde rand, de Beebotkcaarten in de mat met gekleurde rand.
  • De laatste stap is dan om de kaarten helemaal zonder gekleurde rand te gebruiken.

Dan kun je nu aan de slag!

Ik zou het super leuk vinden als je een foto met me deelt waarop gewerkt wordt met de tafelkaarten. Helemaal fantastisch als ik deze foto ook mag delen op mijn website (dus met toestemming van de ouders van evt. kinderen die herkenbaar in beeld staan).

Veel plezier en ik hoor graag hoe de kaarten bevallen!

Wil je dit artikel delen? Graag!

Commentaar schrijven

Commentaren: 0