Google for Education (deel 4): bezoek aan een school

Op de middag van de eerste dag brachten we een bezoek aan Oxievång School, in Malmö. Een middelbare school, waar elke leerling zijn eigen Chromebook heeft.

We werden ontvangen door een groep leerlingen, die ons in het Engels welkom heetten.

Steeds 2 leerlingen namen een groep bezoekers mee en vertelden ons over de school. Goed voorbereid, keurig uitgeschreven wat ze moesten zeggen. Hun Engels was erg goed! In de hal stond een band van leerlingen, die ons verwelkomde met muziek.

In de aula werden we toegesproken door Jenny Nyberg, de directeur van Oxievång School.

Zij vertelde hoe ze op de Oxievång School werken.

 

Binnen hun samenwerkingsovereenkomst neemt een selectie van directeuren het voortouw om innovatie met ICT te bereiken.

 

De school zet in op innovatie met ICT. Dat doen ze o.a. door:

  • De school heeft een fulltime ICT-coach in dienst.
  • Met elke medewerker een persoonlijk gesprek te voeren over hun persoonlijke ontwikkeling op het gebied van ICT. Daar worden ontwikkeldoelen afgesproken, waaraan in een schooljaar gewerkt wordt. Hierbij wordt de ICT-coach ingezet.
  • Elke leerling heeft een Chromebook, die bekostigt is door de school.
  • Elke leerkracht/ docent heeft een tablet en computer.
  • Elk jaar nemen ze een self assessment af via "Digital schools of Europe self assesment".

Een mooi verhaal, waarbij ICT een meerwaarde betekent voor het onderwijs. Doordat elke leerling een Chromebook heeft en er gewerkt wordt met Coogle classroom en GSuite is uitwisseling, samenwerking, projectmatig werken makkelijker.

 

Na haar verhaal gingen we de school in en kregen een rondleiding van de leerlingen. Ik had hoge verwachtingen!

Helaas viel het mij een beetje tegen......

 

Ja in elke les (die ik heb gezien) werden de Chromebooks gebruikt. Maar werden ze ook echt ingezet op een manier die echt een meerwaarde had? Dat heb ik in ieder geval niet gezien! En natuurlijk heb ik niet alle groepen gezien en blijkt ook hier "De leerkracht doet er toe"!

 

Wat heb ik dan gezien?

 

Muziekles

 

We begonnen bij een muziekles.

Een groepje van 5 leerlingen en een docent waren bezig in een studio-achtige ruimte. Ieder had zijn eigen instrument bij zich. Ze waren een nummer aan het instuderen.

Elke leerling had zijn Chromebook bij zich. Daarop stond de partituur.

Voor de muziekles hadden ze ook een eigen Classroom. De meerwaarde van deze Classroom konden ze ons niet echt duidelijk maken. De docent zet daarin welk nummer geoefend moet worden en deelt de partituur. 

 

Volgens mij zitten hier veel meer kansen in:

- brainstormen met elkaar over een nieuw nummer

- via apps samen spelen met andere scholen/ groepen

-......

 

De partituur digitaal ipv op papier is mijns inziens "Oude wijn in nieuwe zakken", en voegt niet daadwerkelijk iets toe. Je blijft doen wat je altijd al deed, maar dan digitaal.

 

Deze foto's zijn genomen door de fotografen van Google. Zij zijn in andere lessen geweest dan ik, maar het geeft wel een beetje een beeld.

In de school mochten wij geen foto's maken.

Schoolkrant

 

In de bibliotheek was een groepje bezig met het maken van een schoolkrant. Dit was 1 van de eerste bijeenkomsten en het zou ook de eerste schoolkrant worden.

Ze gebruiken de Classroom en te brainstormen over het thema van de krant en voorstellen voor inhoud.

De krant ging op papier uitkomen.

 

Hier zit potentie! Verspreid je de krant ook digitaal, komt 'ie op de website van de school?

Samenwerken binnen de Classroom: ik heb dit stuk geschreven, wil je me feedback geven?

Of het ook echt gaat gebeuren? Tja, geen idee!


Artclass

 

Toen bezochten we een artclass. De leerlingen waren bezig op hun Chromebook een huis te ontwerpen.

Super leuk natuurlijk!

 

Toen we echter vragen gingen stellen, bleek dat dit de eerste keer was dat ze met de app werkten, en dat dat eigenlijk speciaal voor ons was. Het huis ging niet gebouwd worden tijdens de artclass.....

 

Ook hier gemiste kansen, wat mij betreft. Zo'n les wordt pas betekenisvol als daarna het huis ook echt (in miniatuur) gebouwd gaat worden. Verder biedt het internet hier ook unieke kansen om te kijken naar voorbeelden van architectuur. Waar moet een huis aan voldoen etc.?

Een les speciaal in elkaar gezet voor een groep die op bezoek komt, heeft mijns inziens niet echt een meerwaarde.


Science

 

Dan onze laatste les die we mochten bijwonen.

De Science klas. Frontale opstelling, leerkracht neemt op het digibord een Kahootquiz af.

Leerlingen geven antwoord vanaf hun eigen Chromebook. Onder de jongens ontstond een competitieve sfeer, de 2 meisjes die het uiteindelijk als beste hadden gedaan, wilden het liefst door de grond zakken.

 

Natuurlijk, een Kahootquiz is leuk. Doe jij vast ook wel eens in de klas!

Maar een echte meerwaarde? Ik zag 'm niet.

Laat de leerlingen zelf een Kahootquiz maken over de leerstof (elk groepje een ander onderdeel) dan blijft er misschien iets meer hangen.

Ben ik nu erg negatief?

Misschien.

Maar dit is hoe ik het zag.

 

Ik verwachtte een school te zien die ver is op het gebied van digitale innovatie. Wat ik hier zag, was vooral "oude wijn in nieuwe zakken". Dingen doen met ICT die je voor die tijd ook al deed. En ik denk dat er meer, veel meer kan. Ik miste die samenwerking, uitwisseling en het projectmatig werken, waarover het in de inleiding ging!

 

Maak gebruik van die mogelijkheden tot samen in een document werken, van elkaar feedback geven via de Classroom.

Zoek naar andere mogelijkheden, de meerwaarde van ICT. Want die is er, denk ik, zeker!

 

En... ik denk dat we het in Nederland dan nog niet zo slecht doen! Op veel van onze scholen gebeurt al meer dan ik in Zweden gezien heb. En dat is best een opsteker waard!

Commentaar schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Marita (zaterdag, 04 november 2017 20:12)

    Goed om te lezen dat wij in Nederand het best goed doen :)