21e eeuws leren: Digitale geletterdheid ~ Mediawijsheid

Iedereen heeft het er tegenwoordig over: 21e eeuwse vaardigheden. We weten allemaal wel ongeveer wat er mee bedoelt wordt, maar…. wat kun je er nou mee in de klas?

In deze blog kijken we hoe je het onderdeel Digitale geletterdheid praktisch vorm kunt geven in je groep. In wekelijkse blogs komt steeds een andere vaardigheid aan de orde.

Lees ook de vorige blogs uit deze serie:

Digitale geletterdheid, wat houdt dat in?

Digitale geletterdheid is de combinatie van de digitale vaardigheden ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking. In dit artikel verkennen we het deel Mediawijsheid.

Leerlijn Mediawijsheid

Mediawijsheid

De term ‘mediawijsheid’ werd in 2005 geïntroduceerd in het advies van de Raad voor Cultuur Mediawijsheid: de ontwikkeling van nieuw burgerschap. In het advies benadrukt de Raad hoe groot de impact van media op ons bestaan is: “Weinig blijft onberoerd door het effect van media; media worden steeds meer context, inhoud en bemiddelaars van informatie, kennis en ervaring.” […] Van elementen in een omgeving zijn media de omgeving zelf geworden.” In deze gemedialiseerde samenleving hebben burgers nieuwe competenties nodig om optimaal te kunnen functioneren, produceren en participeren. De Raad vat deze competenties samen in het begrip mediawijsheid, dat gedefinieerd wordt als “het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld”.

  • Begrip: inzicht hebben in de medialisering van de samenleving, begrijpen hoe media gemaakt worden, zien hoe media de werkelijkheid kleuren.
  • Gebruik: apparaten, software en toepassingen gebruiken, je kunnen oriënteren binnen mediaomgevingen.
  • Communicatie: informatie vinden en verwerken, content creëren, participeren in sociale netwerken.
  • Strategie: reflecteren op het eigen mediagebruik, doelen realiseren met media.

Bron: SLO en Kennisnet

In november wordt altijd de Week van de Mediawijsheid gehouden.

Het thema van 2016 was – Feit, fake of filter: hoe word jij beïnvloed?

In een wereld vol media klikken, liken, kijken, delen en zoeken we er op los. Het is steeds lastiger geworden om het onderscheid tussen feit en fake te kunnen maken.

Begrijpen we nog voldoende hoe de informatie en beelden die ons bereiken tot stand komen? Waar ligt de grens tussen propaganda en nieuws? En wat sturen we zelf de wereld in?

Meer informatie en tips en ideeën:

https://www.weekvandemediawijsheid.nl/onderwijs/#Primaironderwijs
https://www.mediawijsheid.nl/lesmateriaal/