Zo aan het begin van het schooljaar heb je vast “goede voornemens”.
Als je aan de slag wilt om de 21 eeuwse vaardigheden bewuster een plek te geven in je thema’s, dan vertel ik je in dit artikel hoe je dat kunt doen.

Waarom 21 eeuwse vaardigheden?

Waarschijnlijk ken je ze wel, de 21 eeuwse vaardigheden?
De cirkel is hier in Nederland inmiddels behoorlijk bekend en wordt in steeds meer klassen gebruikt.

Waarom zou je de 21 eeuwse vaardigheden nou een plek geven in je onderwijs?
Voor een groot deel geef je ze waarschijnlijk al vorm in je klas. Misschien nog onbewust, misschien bewuster, maar veel vaardigheden hebben een plek in het onderwijs.

Toch pleit ik ervoor om de vaardigheden een bewuste plek te gaan geven in je onderwijs.
Want ja, de wereld verandert, wordt steeds digitaler en vraagt om andere aardigheden van kinderen en volwassenen.
Zo is er veel gedigitaliseerd. Je kunt niet meer zonder computer, tablet, smartphone. Veel dingen moet je digitaal aanvragen. Het is dus belangrijk dat je digitaal vaardig bent, zodat je je in onze huidige (en onze toekomstige) maatschappij kunt redden. Dat vraagt dus om digitale vaardigheden. En ja voor sommige kinderen wordt dat met de paplepel ingegoten, maar dat geldt niet voor elk kind.
Daar ligt een taak voor ons als school en jou als leerkracht.

Maar ook vaardigheden als kritisch denken, creatief denken en probleem oplossen worden belangrijker.
In onze maatschappij heb je deze vaardigheden steeds harder nodig.
Veel dingen kunnen we niet meer blijven doen, zoals we al tientallen, honderden jaren doen. Denk bijvoorbeeld maar aan het milieu. En om aan die verandering vorm te kunnen geven, hebben leerlingen dus andere vaardigheden nodig.

Door bewust de 21 eeuwse vaardigheden aan te bieden in je klas, zorg je dat leerlingen beter voorbereid zijn.

Voeg de vaardigheden toe aan je thema

In steeds meer groepen 3 en 4 wordt er thematisch gewerkt. Bij de kleuters zijn we dat al veel langer gewend.
En juist dat thematisch werken leent zich uitstekend om de 21 eeuwse vaardigheden te integreren.

Om het je eenvoudiger te maken om de vaardigheden bij een thema in te zetten, heb ik een themavoorbereidingsformulier gemaakt.
Met dit formulier kun je je thema voorbereiden, terwijl je je bewust bent van de vaardigheid/ vaardigheden die je met een activiteit oefent.
Tevens kun je de activiteit koppelen aan een leerlijn/ leerdoel, zodat het niet een losstaande activiteit is.

Hoe werkt het?

Het formulier is een Excel bestand. Hierin is het mogelijk om leerlijnen en leerdoelen te koppelen.
Het bestaat uit 2 tabbladen die je actief gaat gebruiken. De overige tabbladen zijn achtergrondinfo voor de leerlijnen/ leerdoelen. Die kun je eventueel aanpassen aan je eigen wensen.

Je begint met het invullen van de gegevens op het eerste tabblad. Dit zijn de algemene gegevens en de kaders van je thema.
Klik daarna op “Naar de volgende stap”.

Op het 2e tabbald ga je je activiteiten invullen.
Door met je muis over een vaardigheid te gaan (mouse over), zie je een omschrijving van de vaardigheid. In de 3 vakken achter de vaardigheid, kun je een activiteit opschrijven die je rond die vaardigheid kunt doen, passend bij je thema. In deze vakken krijg je, als je er met je muis over heen gaat, een tip rond het soort activiteiten dat je zou kunnen doen. In de kolommen achter de activiteiten kun je aangeven aan welke andere SLO doelen je werkt met deze activiteit.

Formulier downloaden

Het formulier kun je vinden bij de Extra materialen 21e eeuws leren.

Via de knop hieronder ga je daarnaar toe. Als je nog geen lid bent, kun je je gratis aanmelden.
Ben je wel al lid, dan kun je meteen doorklikken.

Download het formulier en ga er eens mee aan de slag.
Helpt het je bij de inzet van de 21 eeuwse vaardigheden?
Of mis je nog iets, of zou jet anders vormgeven? Laat het me weten! Samen ontwerpen we “het ideale formulier”.