Aieggy Coding robot

Er is weer een pakketje binnengekomen!
Dit keer is het de Aieggy robot, die me is opgestuurd door PMOT, met het verzoek of ik er een artikel over zou willen schrijven.
Dat doe ik natuurlijk graag.

Aieggy is een klein blauw robotje.
Hij ziet er vriendelijk uit, dus ik ben benieuwd wat deze robot kan en hoe je ‘m in kunt zetten in de klas.

Ik open dus de handleiding en bekijk alle spullen die er bij de Aieggy geleverd worden:

  • 1 Aieggy coding robot
  • 11 commando kaartjes
  • 6 puzzel stukken als ondergrond
  • 1 kaart
  • 27 richtingskaartjes
  • 3 ringen (om de codeerkaarten te sorteren en bij elkaar te houden)
  • 1 usb oplaadkabel
  • 1 handleiding

Na het opladen van de Aieggy kan ik gaan experimenteren.
Voor op de robot zitten 3 knoppen: de aan/ uit knop, de volume knop en de modus knop.

Verschillende modussen

Aieggy kan in verschillende modussen gebruikt worden.
Er is een free coding mode en een puzzle coding mode.

Als je kiest voor de free coding mode worden de oren van Aieggy oranje. Je kunt de Aieggy dan gebruiken op de grond, zonder een speciale mat oid.
Kies je voor de Puzzle coding mode, dan worden zijn oren blauw en gebruik je de puzzelstukken als ondergrond.

Tijdens het opladen krijgen de oren ook verschillende kleuren:

  • rood: batterij is (bijna) leeg
  • wit: batterij wordt opgeladen
  • groen: de batterij is helemaal opgeladen.

Aan de slag!

Ik ga experimenteren met Aieggy.
Ik heb de commando kaartjes nodig om Aieggy een opdracht te geven.

Er zijn 2 soorten commando kaartjes:

  • Voorgeprogrammeerde kaartjes (Line follower, Obastcle avoider, bounce in borders, obstacle follover). Met deze kaartjes laat je Aieggy bewegen op een vooraf geprogrammeerde manier.
  • Programmeer kaartjes. Elk van deze kaarten biedt een code. Door ermee op Aieggy’s hoofd te tikken, kun je je eigen programma maken. De programmeerkaartjes zijn verdeeld in functiekaartjes (play, reset, undo) en beweegkaartjes (forward, turn back, left, right)

Hieronder zie je de 2 groepen met kaartjes.

Aieggy Coding robot

Voorgeprogrammeerde commandokaarten – Obstacle follower:

Tap met het kaartje Obstacle follower op het hoofd van Aieggy, houd je hand voor Aieggy en beweeg je hand. Aieggy zal je hand volgen.

Wil je dat Aieggo stilstaat,  gebruik dan de commondakaart Reset.

Dit is de meest eenvoudigste manier om Aieggy voor te laten bewegen.
Een leuke manier om spelenderwijs bezig te zijn met de robot voor de allerjongsten.

Je werkt hierbij aan het leerdoel:
Beseffen dat veel apparaten en speelgoed ‘een soort computer’ zijn, uit de leerlijn Digitale geletterdheid- onderdeel  ICT Basisvaardigheden (SLO).

En nee, de robot heet niet Aieggo, maar echt Aieggy. Ik zeg het verkeerd in de video’s…

Aieggy Coding robot

Voorgeprogrammeerde commandokaarten – Obstacle Avoider:

Deze kaart ligt in het verlengde van de vorige kaart.
Tap met de kaart Obstacle avoider op het hoofd van Aieggy en de robot gaat zelf bewegen.
Hij zal hierbij objecten vermijden, als deze op zijn ooghoogte zichtbaar zijn. Lage voorwerpen, die niet in zijn gezichtsveld komen, ziet ‘ie dus niet en zal hij ook niet vermijden.

Wil je dat Aieggo stilstaat,  gebruik dan de commondakaart Reset.

Door je hand voor Aieggy te houden kun je dus voorkomen dat hij een bepaalde kant op gaat.
Ook door strategisch dingen neer te zetten, kun je ‘m ‘sturen’, al kun je niet helemaal voorspellen waar hij heen zal gaan.

Je werkt hiermee aan het leerdoel:
Verkennen van de mogelijkheden om problemen op te lossen met een computer,uit de leerlijn Digitale geletterdheid- onderdeel  Computational thinking (SLO)

Aieggy Coding robot

Voorgeprogrammeerde commandokaarten – Line follower:

Met deze kaart laat je Aieggy een lijn volgen. Dat kan de lijn zijn op de kaart, de lijnen op de puzzelstukken of een lijn die je zelf getekend hebt.

Je zet Aieggy op of bij de lijn, tapt met de kaart Line follower op zijn hoofd en Aieggy zal zelfstandig de lijn gaan volgen.
Met de commondakaart Reset kun je zorgen dat Aieggo stil staat en de lijn niet meer volgt.
Je hebt niet de mogelijkheid, zoals bijvoorbeeld bij de Ozobot, om te bepalen welke kant Aieggy oprijdt als er kruising o.i.d. is.

Je werkt hierbij aan het leerdoel:
Verkennen van de mogelijkheden om problemen op te lossen met een computer,uit de leerlijn Digitale geletterdheid- onderdeel  Computational thinking (SLO)

Aieggy Coding robot

Voorgeprogrammeerde commandokaarten – Bounce in border:

Met deze kaart zorg je Aieggy binnen een lijn blijft. Dat kan de lijn zijn op de kaart, de lijnen op de puzzelstukken of een lijn die je zelf getekend hebt.
Hij rijdt heen en weer en telkens als hij de lijn tegenkomt, zal hij achteruit rijden en naar een andere plek binnen de lijn rijden.

Je zet Aieggy binnen de lijn, tapt met de kaart Bounce in border op zijn hoofd en Aieggy zal binnen de lijn blijven.
Met de commondakaart Reset kun je zorgen dat Aieggo weer stil staat.
Je hebt niet de mogelijkheid, zoals bijvoorbeeld bij de Ozobot, om te bepalen welke kant Aieggy oprijdt als er kruising o.i.d. is.

Je werkt hierbij aan het leerdoel:
Beseffen dat veel apparaten en speelgoed ‘een soort computer’ zijn, uit de leerlijn Digitale geletterdheid- onderdeel  ICT Basisvaardigheden (SLO).

Aieggy Coding robot
Aieggy Coding robot
Aieggy Coding robot
Aieggy Coding robot

Programmeerkaarten:

Met de set programmeerkaarten kun je Aieggy je eigen route laten rijden.
Je hebt dan meer invloed op wat de Aieggy doet.

Eerst voer je een route in door met de kaarten Forward, Right, Left, Turn back op het hoofd van Aieggy te tappen.
Elke stap van Aieggy is 15 cm (net als bij de Beebot).

Dus wil je dat Aieggy 45 cm vooruit rijdt, dan tap je 3 keer met de kaart Forward.
Moet hij daarna rechts afslaan (90*), tap dan met de kaart Right op zijn hoofd.

Is de route klaar? Tap met de (functie)kaart Play op zijn hoofd en de Aieggy legt de route af die je geprogrammeerd hebt.

Wil je inzicht in hetgeen je geprogrammeerd hebt?
Gebruik dan de richtingskaarten. Voor elke stap leg je een richtingskaart neer.

In dit geval dus 3x vooruit, 1x naar rechts. Je kunt nu de route die Aieggy aflegt goed volgen.
Doet ‘ie iets anders dan jij verwacht had? Dan wordt het debuggen eenvoudiger, doordat je de kaartjes kunt bekijken en aanpassen.

Je werkt hierbij aan de leerdoelen (uit de leerlijn Digitale geletterdheid- onderdeel  Computational thinking (SLO)):

Verkennen van de mogelijkheden om problemen op te lossen met een computer,
Op volgorde zetten van instructies of regels (als basis van een sequentieel algoritme)
– Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
– Geven van een reeks instructies aan een ander (mondeling of via symbolen) voor het uitvoeren van een bepaalde taak
– Uit een reeks halen van een foute stap of instructie en deze vervangen door een juiste

Aieggy op de puzzelstukken

Met richtingskaartjes. 

Aieggy op de Beebotmat

Mijn conclusie

Aieggy is een leuk robotje dat je op verschillende manieren in kunt zetten.
Omdat hij ook 15 cm rijdt, net als de Beebot kun je ‘m ook op de Beebot matten gebruiken.
Dat zorgt dat er makkelijk een koppeling met je thema en vakken gemaakt kan worden en dat je niet alleen met programmeren bezig bent.

Wel heb ik gemerkt dat Aiegge op de transparante insteekmat niet goed rijdt. Hij blijft steken achter de naadjes.
Heb je een voorbedrukte mat, dan rijdt Aieggy wel soepel door.