Augmented Reality in de kinderboekenweek

Augmented Wattes?!?

“Wie wil er een blog schrijven over Augmented Reality?” was de vraag op de app van ons blogteam.

Het enige wat Joyce dacht was; Augmented wattes? Maar ook dat dit misschien een mooie kans is om een ICT blog te schrijven vanuit het perspectief van iemand die hier nog nooit mee heeft gewerkt. Want zij zal niet de enige zijn die deze reactie heeft bij Augmented Reality oftewel AR.

Naomi volgt sinds dit jaar een master Onderwijs&Technologie aan de Marnix in Utrecht. AR past precies in de studie waar zij momenteel mee bezig is.
Zo ontstond dan ook al snel het idee om de blog samen te schrijven.

Augmented Reality

AR staat voor augmented reality (aangevulde realiteit).
Het is een computertoepassing waarbij er een extra beeld aan de werkelijkheid wordt toegevoegd.
Die toegevoegde laag kun je alleen bekijken met behulp van een computerscherm, een device. Dit kan door beelden op brillenglazen te projecteren, maar vaak wordt AR gewoon op een scherm getoond.

Met augmented reality toepassingen kun je extra informatie geven over een bepaalde omgeving of onderwerp.
Die informatie kan gegeven worden in de vorm van allerlei soorten media: teksten, geluiden en beelden.

De augmented reality is gekoppeld aan een specifieke plek. Als je niet op die plek bent kun je de augmented reality informatie dus in principe ook niet bekijken.
In het bedrijfsleven wordt het al veel gebruikt om een beeld te vormen bij bijvoorbeeld een nieuw project.
In het onderwijs komt het steeds meer aan bod.

OOOOH

Achteraf hebben wij beide wel al eens met AR te maken gehad.

Joyce:
“Ik heb al eens eerder ‘gespeeld’ met AR.
Namelijk door een actie van de supermarkt waarbij je dinosaurussen in je woonkamer kan ‘plaatsen’. Samen met mijn kinderen heb ik mij verwonderd over de brontosaurus in mijn keuken. Maar ik wist helemaal niet dat dit Augmented Reality was.”

Naomi:

“Mijn zoontje speelt fanatiek PokemonGo. Dit is ook met een AR ondersteuning.”

Lessen

Nu dus de vraag of ik een AR les wil uitvoeren met mijn leerlingen.
We hebben de AR-les over de bloemenwinkel van de Rolfgroep uitgeprobeerd.
Deze les sluit aan bij het thema beroepen van de Kinderboekenweek.

De Rolfgroep maakt vaker AR lessen dus hoe leuk dat wij dit mogen uitproberen.

Augmented Reality in de kinderboekenweek

De start

De les is gemaakt voor kleuters, maar te gebruiken voor kinderen tot en met 7 jaar. Joyce heeft de les met een klein groepje kleuters uitgevoerd, Naomi met een aantal leerlingen uit groep 3.

De les start met behulp van een powerpoint over de beroepen bloemist, kapper en glazenwasser.
Met weinig voorbereiding kun je aan de slag.

De les is voor groep 3 makkelijk maar het levert mooie gesprekken op. Dit is onder andere mooi om de woordenschat van de leerlingen uit te breiden.

Fectar

Bij de AR verwerkingsles is gebruik gemaakt van de app Fectar.

Deze op een apparaat krijgen was een kleine uitdaging voor Naomi.
Je apparaat moet namelijk wel AR ondersteunen. Uiteindelijk heeft ook Naomi een apparaat gevonden die AR ondersteunt dus vol enthousiasme zijn we beide aan de slag gegaan.

Augmented Reality in de kinderboekenweek

Een bloemenwinkel in de klas- kleuters

Het is de eerste keer dat de kinderen met AR aan de slag gaan. De kinderen kregen de I-pad en in de klas stond ineens een bloemenwinkel.

Bij deze les kan je verschillende tekstwolkjes aanklikken en dan komen er klanten binnen die graag bloemen willen kopen.
Eén klant wil 5 bloemen en een andere wil alleen maar gele bloemen.
Doelen als resultatief tellen en de kleuren komen dus gelijk aan bod.

De beleving van de bloemenwinkel die ‘echt’ in de klas staat vonden ze heel erg leuk en ze verdrongen zich voor de I-pad.
Het is zo mooi om te zien hoe kinderen op ontdekking gaan en geen rem hebben in dit avontuur. Dit is heel mooi terug te zien in onderstaand filmpje.

Groep 3

De verwerking is voor kinderen uit groep 3 relatief simpel.
Maar het is nieuw, dus de kinderen zijn voor nu razend enthousiast. De verwondering dat het plaatje van de bloemenwinkel op het scherm te zien is maar in het echt niet, is groot.

Al snel ontdekken ze hoe ze in kunnen zoomen en de achtergrond kunnen aanpassen.
Ze hebben de grootste lol met de app en met elkaar. Mooi om te zien hoe kinderen uit zichzelf de mogelijkheden van een app ontdekken en er naar durven te handelen.

Augmented Reality in de kinderboekenweek

Nadeel

Wat het lastig maakte is dat de bloemenwinkel zich steeds een beetje verplaatste waardoor het wat moeilijk werd om om de winkel heen te lopen.

De opdrachten zijn duidelijk en kunnen makkelijk aangeklikt worden door de kinderen.
Jammer was dat er na de opdracht geen feedback kwam vanuit de les.
Ze klikten 5 bloemen aan en dan hoor je een geluidje maar als ze er 5 hebben komt er geen bevestiging dat ze het goed gedaan hebben. Dus ze kunnen er ook 4 of 6 aanklikken. De begeleiding van de leerkracht is hier dus wel bij nodig, zeker bij kleuters.

Reacties van kinderen:

Hieronder wat reacties van de kinderen die ermee gewerkt hebben.

Lennox (6 jaar):
“Het is leuk dat je bloemen kan zoeken door de school heen.”

Zoë (6 jaar):
“Het is grappig omdat het er niet echt staat.”

Vivian (6 jaar):
“Het is grappig. De plopgeluiden moet ik echt om lachen. En de bloemenwinkel kan ook gewoon op Mars staan. Dat is toch grappig!”

Tot slot

Al met al was het een leuke eerste ervaring voor de leerkrachten en de kinderen met AR en waren ze allemaal erg enthousiast.

Om kleuters met de I-pad hun eigen gang laten gaan is bij deze les nog wel lastig doordat er geen feedback is.
Dit zou nog toegevoegd kunnen worden.

We weten nu dat het inzetten van AR in de klas echt heel erg leuk is en dat de kinderen er wel enthousiast van worden. We gaan deze les tijdens de Kinderboekenweek zeker met meer leerlingen doen, in kleine groepjes.
Zo is er ook de mogelijkheid om hulp van bijvoorbeeld een leerkrachtondersteuner in te zetten.

Over de auteurs:

Augmented Reality in de kinderboekenweek

Hallo! Ik ben Joyce Spies. Ik ben 35 jaar oud.
Ik sta 13 jaar met veel plezier voor de klas. Na een kort uitstapje naar de middenbouw ben ik nu in totaal bijna 10 jaar met heel veel plezier kleuterleerkracht. Ik mag mezelf wel omschrijven als een enthousiaste leerkracht die vol passie voor de klas staat.
Ik haal ontzettend veel energie uit de kinderen en geniet ervan hoe zij de wereld en alles wat daarbij hoort ontdekken.
Ik werk Kindcentrum Leeuwesteyn in Utrecht, op een startende school in een nieuwbouwwijk.

Volg Joyce op Instagram!
Augmented Reality in de kinderboekenweek

k ben Naomi van Zaanen, 40 jaar, getrouwd en moeder van 2 kinderen.
Ik ben leerkracht op een montessorischool in Almere waar ik in een middenbouwgroep werk.
Ik blog graag over het reilen en zeilen in mijn groep op het gebied van de 21e eeuwse vaardigheden.
Ik blog over de techstudio bij ons op school, het uitzetten van een leerlijn voor de 21e eeuwse vaardigheden
en de masteropleiding onderwijs & Technologie.

Volg Naomi op Instagram!