Home/Bouwstenen, Curriculum.nu, Digitale geletterdheid/Bouwstenen curriculum digitale geletterdheid, gekoppeld aan activiteiten

Bouwstenen curriculum digitale geletterdheid, gekoppeld aan activiteiten

2019-12-04T17:19:55+01:00oktober 22nd, 2019|Bouwstenen, Curriculum.nu, Digitale geletterdheid|
Artikel geüpdate op 22-10-2019

Op 10 oktober hebben 125 leraren en 18 schoolleiders hun voorstellen voor de herziening van het curriculum overhandigd aan minister Arie Slob. De voorstellen bestaan uit visies, grote opdrachten en bouwstenen voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs, aangevuld met aanbevelingen voor de bovenbouw van het vmbo, havo en vwo. Daarnaast heeft de Coördinatiegroep van Curriculum.nu de minister zeven adviezen aangeboden over wijze waarop de voorstellen uitgewerkt kunnen worden tot kerndoelen en eindtermen.

In november komt het kabinet met een inhoudelijke reactie en een voorstel voor vervolg aan de Tweede Kamer.
Eind 2019- begin 2020 zal er in de Tweede kamer een gesprek gevoerd worden over de voorstellen en wordt besloten wat het vervolg moet zijn.

Dat betekent dat nu het definitieve voorstel m.b.t. het curriculum Digitale geletterdheid bekend is.
En daarin zijn nog een aantal dingen gewijzigd.
Deze wijzigingen voer ik in dit artikel ook door, zodat hier het meest actuele overzicht te vinden is.

Concrete activiteiten

In dit artikel verzamel ik bij de bouwstenen van het nieuwe curriculum Digitale geletterdheid, concrete activiteiten.
Bij elke bouwsteen zie je, als je klikt op het plusje, de omschrijving van de bouwsteen en een lijst met links naar activiteiten op mijn site, die je in de klas in kunt zetten met deze bouwsteen.

Tag

De huidige artikelen hebben ook allemaal een tag gekregen, waardoor je nu op mijn site ook kunt zoeken op Bouwsteen 1.1 t/m Bouwsteen 6.2. Dit komt het dus eenvoudiger om een activiteit te zoeken die past bij een bepaalde bouwsteen, als je op zoek bent naar inspiratie.

Huidige én nieuwe artikelen

Eerst heb ik de huidige artikelen van mijn site in kaart gebracht.
Vanaf nu zal ik deze steeds aanvullen met nieuwe artikelen, om het overzicht compleet te maken. Dit artikel wordt dus steeds geupdate.

Terwijl ik de artikelen op mijn  site sorteer op de bouwstenen van het nieuwe curriculum, ontdek ik dat echt niet alle bouwstenen vertegenwoordigd zijn. Vooral de bouwstenen 3.1 en 3.2 zijn goed vertegenwoordigd. In een wat lagere frequentie komen ook de bouwstenen 4.2, en 4.3, aan bod.

Het is dus een leuke uitdaging om voor de overige bouwstenen iets te bedenken!

Jouw ideeën!

Heb jij ideeën voor activiteiten bij bepaalde bouwstenen? Deel ze dan via de Opmerkingen onderaan het artikel of stuur me een berichtje via info@mirandawedekind.nl.

Visualisatie digitale geletterdheid

Wil je meer lezen over het nieuwe curriculum digitale geletterdheid?
Neem dan een kijkje op de site van curriculum.nu.

Curriculum.nu
  1. Data en informatie

Leerlingen leren informatie te zoeken, te selecteren en te presenteren. Daarbij gebruiken zij digitale technologie. Hoe stel je bijvoorbeeld een vraag zo dat de computer die begrijpt.

Primair onderwijs onderbouw:

Spelenderwijs verkennen leerlingen de (digitale) wereld om hen heen en leren zij hoe zij vanuit hun nieuwsgierigheid op zoek kunnen gaan naar informatie.

Leerlingen leren:
• te verwoorden wat zij willen weten en bruikbare vragen te bedenken om hun kennis te verrijken;
• over (digitale) bronnen en verschillende mediaboodschappen en hun bedoeling (reclame herkennen, informeren, amuseren en tot handelen aansporen);
• hoe ze (digitale) bronnen en mediaboodschappen kunnen inzetten om de antwoorden op hun vragen te vinden;
• kennismaken met non-lineaire teksten;
• de gevonden informatie te selecteren en te verwerken tot antwoorden op hun vragen;
• het resultaat van het zoekproces te presenteren;
• terug te blikken op het zoekproces.

Artikelen bij bouwsteen 1.1:

Leerlingen leren wat digitale data zijn, wat het belang van data is, hoe digitale technologie met data omgaat en hoe zij zelf met digitale data om kunnen gaan.

Primair onderwijs onderbouw:

In deze fase ontwikkelen leerlingen een basaal begrip van wat (digitale) data zijn. Leerlingen beseffen dat er zowel een analoge als digitale wereld is.

Leerlingen leren:
• dat data kunnen bestaan uit symbolen, tekens, iconen;
• dat de wereld overvloedig voorzien is van data;
• dat zowel de maker als de ontvanger een vertaalslag maakt bij het overdragen of ontvangen van deze data;
• dat data op verschillende plekken en met verschillende apparaten verzameld, bewaard en gecategoriseerd kunnen worden;
• dat uit een verzameling data bruikbare informatie geselecteerd kan worden;
• het herkennen van verschillen, overeenkomsten en patronen in een verzameling data;
• verzamelde data op een passende wijze te presenteren.

Artikelen bij bouwsteen 1.2:

Nog geen artikelen beschikbaar.

2. Veiligheid en privacy