ClassVR - VR brillen in de klas!

Ik denk dat we als leerkracht het allemaal herkennen: Je geeft een les over bepaalde tijden of plaatsen en het liefste neem je al je leerlingen mee naar de plek waarover jij vertelt.
Je wilt hen meenemen naar de piramides van de Egyptenaren, wandelen wanneer je wilt door het Rijksmuseum of hen laten zweven in ons mysterieuze heelal.

Onmogelijk? In veel gevallen wel.
Maar er is een manier om jouw leerlingen het toch een stukje ‘echter’ te laten ervaren, anders dan het plaatje in het lesboek.

Hoe? Dat ga ik je in deze blog vertellen.

Virtual Reality in de klas
Jouw leerlingen meenemen in de les. En dan bedoel ik ‘letterlijk’ meenemen.
Virtual Reality in jouw eigen klaslokaal door middel van VR-brillen.

Steeds vaker zien wij deze apparaten op onderwijsbeurzen terugkomen.
Niet zo gek natuurlijk als je je realiseert dat kinderen slechts 10% onthouden van wat zij lezen, maar wel 90% van wat zij meemaken en beleven.

VR-brillen maken het mogelijk om leerlingen mee te nemen en hen een unieke leerervaring te laten beleven.

ClassVR - VR brillen in de klas!

ClassVR
Enkele weken geleden heeft ons schoolbestuur 16 VR-brillen aangeschaft van ClassVR.
De ClassVR brillen zijn van een stevig materiaal en goed verstelbaar.
Hierdoor zijn ze geschikt voor kinderen en volwassenen van alle leeftijden.

Het laatste model bril past zich automatisch aan qua scherpte en heeft ook een joystick die in de hand gehouden kan worden, om de VR-bril te kunnen bedienen. Eventueel kan de VR-bril ook bestuurt worden met de knopje op de bril zelf.
Dit vind ik persoonlijk lastig met de bril op, want je ziet niet precies waar je op drukt.
Hierdoor is de kleine joystick wel echt van meerwaarde.

ClassVR is een Nederlandstalig platform waar je 360 graden beeldmateriaal (zoals foto ‘s en filmpjes) en 3D modellen kunt vinden.
Van scènes uit de natuur, schilderijen en beelden, de ruimte, oceanen of het oude Egypte..
Er is genoeg content binnen het platform te vinden!

Alles wordt van tevoren gecheckt en bekeken of het geschikt is voor kinderen.
Het aanbod breidt zich steeds verder uit, waardoor je als leerkracht steeds meer keuze hebt.

Je kunt scenes los bekijken of een afspeellijst maken binnen het platform.
Jij hebt als leerkracht de regie over wat de kinderen zien en wanneer zij het zien.
Daarnaast bieden zij ook mooie leskaarten aan, om de VR-bril zo effectief mogelijk in je lessen te gebruiken.

Gillend in de achtbaan

Toen ik de 2 oplaadkoffers mijn lokaal binnenbracht, kwamen mijn collega’s al nieuwsgierig even peilen of zij ze mochten uittesten.
Ik heb snel onze VR-brillen verbonden met ons Wi-Fi netwerk en als eerste een on-ride van de Efteling op de VR-bril klaargezet.

Belangrijk is dat iedereen wel goed op een stoel zit, want je bent echt even het gevoel met je omgeving kwijt.
Dat bleek wel toen mijn collega’s gillend in de Baron achtbaan zaten!

Er wordt ook echt geadviseerd de brillen niet te lang te dragen of te heftig te bewegen, want je kan er toch echt wel een beetje duizelig of misselijk van worden.

Het fijne van de VR-bril is dan ook dat je door bepaalde handelingen het beeld kan laten draaien of dit via de joystick kan doen.
Dit vonden wij wel echt verschil maken. Mijn collega leerkrachten vonden het enorm leuk om uit te proberen!

Maar nu wil ik het natuurlijk inzetten in mijn les…

ClassVR - VR brillen in de klas!

Naar de piramides en de tempel van Gizeh!

Tijdens een Engels les kwam er een hoofdstuk voor met een ansichtkaart uit Egypte.
De schrijver vertelt over alle bijzondere plekken wat hij gezien heeft in Egypte.
De piramides, de tempel van Gizeh, een mummie sarcofaag, het paleis van farao Nefertiti en rivier de Nijl.
Natuurlijk stonden er in het Engels boek enkele mooie foto’s bij, maar ik had met de VR brillen de mogelijkheid om de kinderen echt mee te nemen.

In ClassVR heb ik een eigen afspeellijst gemaakt waarbij alle scenes uit de ansichtkaart voorbij kwamen.
Ik kan als leerkracht zien wat de kinderen zien op de VR-bril.
In een 3d beeld kan ik zelfs zien waar de kinderen hun ogen op gericht hebben.

Enorm fijn dat dit kan, zonder dat ik zelf een bril op hoef te zetten.

Omdat ik de les in circuit deed met allerlei Engels spelletjes, koos ik er in dit geval voor om ook zelf een VR-bril op te hebben.
Ook om even zelf te oefenen en te ervaren wat de leerlingen ervaren.

Alle content was te vinden in het platform dus het kostte mij als leerkracht weinig tijd om de les klaar te zetten.
De VR-brillen waren 100% opgeladen in de koffer en door de connectie met de Wi-Fi verbinding werd de content van Egypte op de VR-bril gedownload.
Als je eenmaal weet hoe dit werkt, kost dit weinig tijd.
ClassVR verzorgt ook een training, wanneer je de brillen aanschaft.

De kinderen waren al de hele ochtend zenuwachtig.
Het is natuurlijk een heel mooi speeltje!

Ik liet de leerlingen aan hun tafeltje zitten en hielp hen de brillen opdoen.
Ze moeten niet te los zitten, want de bril gaat automatisch op stand-by als er teveel licht bij komt.

Even oefenen met de joystick, de handelingen en bewegingen en ready to go!
Met de kinderen bekeken we de Egyptische woestijnen, keken we omhoog naar de hoge piramides, liepen wij door een grafkamer waar we in 3D een mummie sarcofaag bekeken.

De – oh’s en ah’s – van de leerlingen vond ik prachtig!
En plop.. Ineens staan we met elkaar aan rivier de Nijl en kunnen we helemaal rond kijken!
En in dit versnelde filmpje trad de Nijl buiten zijn oevers en kwam ook een stukje van een vorige aardrijkskunde les terug.

Het grappige is dat kinderen hun voeten omhoog deden, omdat ze in de VR wereld in het water stonden.

Na 5 minuten moest de bril van mij wel af. Niet alle kinderen waren duizelig of misselijk, maar een enkeling toch wel.
Maar het enthousiasme van de leerlingen was geweldig. Zij vroegen mij meteen wanneer we een volgende les gingen doen!

ClassVR - VR brillen in de klas!

Virtual reality, een kans voor het onderwijs?
Ik vind de VR-brillen echt een aanwinst voor onze scholen.
Als je de training bij ClassVR hebt gevolgd en je weet hoe het platform werkt, is het relatief makkelijk de lessen klaar te zetten.
Je kunt je lessen echt verrijken met 360 graden foto’s en scenes of de 3D modellen.

Wel zal je als leerkracht goed moeten bekijken of de content bij jouw les past.

Het enthousiasme van de leerlingen is sowieso wel hoog bij zulk mooi speelgoed, maar het moet ook leerzaam zijn.
Filmpjes van Youtube kunnen dan ook niet zomaar op de VR-bril getoond worden.
ClassVR kiest ook echt voor educatief materiaal, wat het mijn inziens ook meteen veilig maakt voor leerkracht en leerling.

Ik vind dit echt een kans voor het onderwijs, ondanks dat er best een prijskaartje aanhangt.
Je kunt het leren echt een stuk betekenisvoller maken en kinderen meenemen naar de mooiste plekken ter wereld.

Maar om de les betekenisvol te maken in combinatie met de VR-bril, zal je verder moeten denken.
Wij hebben de brillen als bestuur aangeschaft, wat het toch beter betaalbaar maakte.
Maar de brillen zijn ook via enkele aanbieders een weekje te huren, wat mogelijk ook een betaalbare optie is.

Zo heb ik later nog een les gedaan over het Amazone gebied.
Eerst nam ik de leerlingen mee naar een prachtig stukje natuur, waar zij alle dieren bijna konden aanraken en ze de geluiden hoorden die bij dit bijzondere gebied horen.
Daarna nam ik hen mee naar dezelfde plek, dit keer gekapt, verbrand en verwoest..
Om hen te laten zien wat er gebeurd met een stukje natuur en waarom dit zo is.

Virtual reality neemt ons mee naar hele mooie plekken, maar zodra je de VR-bril afzet ben je toch echt weer in een stukje realiteit waarbij de kinderen iets moeten leren.
We zijn hierna meteen aan de slag gegaan om posters te maken tegen het verwoesten van het Amazone gebied.
Een leerling zei: ‘Juf, nu ik met eigen ogen heb gezien wat er daar gebeurd, wil ik daar echt iets tegen doen!’.
En dat maakte deze les geslaagd voor mij als leerkracht.
Dat had mij met een plaatje in een boek misschien niet eens gelukt.