Coderen met jonge kinderen

Met coderen kun je al vroeg beginnen bij jonge kinderen.
De schoolleverancier, in mijn geval ‘De Rolfgroep’ heeft hiervoor mooi materiaal in de handel.

In deze blog neem ik jullie mee aan de hand van deze materialen die opbouwen in moeilijkheidsgraad.
Naast deze materialen laat ik jullie ook zien hoe je met materiaal dat je al in de klas aanwezig hebt deze spellen kunt spelen.
En ik deel materiaal met je dat ik zelf gemaakt heb!

Coderen met pijlen.

In de doos zitten kaartjes met rode en blauwe voertuigen en kaartjes met rode en blauwe pijlen. Het is de bedoeling dat de kinderen kijken naar de rijrichting van de voertuigen en de pijlen in de juiste richting erbij te leggen.
De kaarten bouwen op in moeilijkheidsgraad.

Heb je deze materialen niet tot je beschikking? Neem dan voertuigen uit je eigen klas en zet deze neer in een bepaalde richting. Je maakt zelf pijlen en laat die door de kinderen bij de voertuigen leggen.

Dit spel is prima te spelen met peuters en jongste kleuters.

Coderen met jonge kinderen
Coderen met jonge kinderen

Coderen met stappen

In Coderen met stappen zitten 2 grondplaten met afbeeldingen van dieren.
Van alle dieren zitten er ook 2 kleine kaartjes in de doos.

Coderen met jonge kinderen

De bedoeling van dit coderingsspel is dat de kinderen dit met twee of meerdere kinderen spelen.

Één kind zet zijn pion op een begin vakje. Bijvoorbeeld de kip.
Vervolgens doet het kind vier stappen in willekeurige richting.
Hij legt nu de afbeelding van de kip in zijn spelbakje.
Voor elke stap legt het kind een pijl in zijn spelbakje. naar links, rechts, naar onder of naar boven. Bijvoorbeeld twee stappen naar links en twee stappen naar beneden. Hij komt dan uit bij de hond.

Het kind neemt nu het plaatje van de hond in zijn handen en laat die niet zien aan de andere kinderen.
Nu is het de beurt aan de andere kinderen om aan de hand van de stappen te achterhalen op welk dier ze uitkomen.

Mijn ervaring is dat kleuters dit nog wel lastig vinden. Je kunt het spel eenvoudiger maken door twee kinderen allebei een spelbord te geven en laat één kind de startpositie aangeven en het stappenplan. Het tweede kind volgt door zijn/haar pion op dezelfde startpositie te plaatsen en met zijn pion de stappen lopen.

Coderen met jonge kinderen

Naar aanleiding van het spel ,heb ik in Canva een herfstspel gemaakt voor coderen met stappen.
Op deze manier kun je coderen met stappen inzetten bij elk thema.

Coderen met jonge kinderen

Je kunt dit bestand (en anderen) downloaden bij de Extra materialen 21e eeuws leren.
Via de knop hieronder kom je rechtstreeks bij de materialen. Vergeet niet om in te loggen.

Ben je nog geen lid van de Extra materialen?
Wordt dan gratis lid via de pagina Downloads.

Naar de Extra materialen

 Coderen met stippen

Dit spel is een stapje moeilijker dan coderen met stappen.

Coderen met jonge kinderen

Bij coderen met stippen heb je twee speelvelden, twee aflegbakjes, een tussenscherm, een serie kaartjes die bij elkaar horen, kaartjes met pijlen en kaartjes met stippen.

Elke serie bestaat uit vier kaartjes.
Speler 1 legt zoals in dit voorbeeld drie doelen willekeurig op het bord en ook de bal.
Speler 2 neemt dezelfde posities in.

Speler 1 legt nu met pijlen en stippen een route neer naar welk doel er geschopt wordt. Speler 1 legt geen 2 pijlen naar boven maar een pijl en 2 stippen. Op deze manier worden de stappen in stippen weergegeven.

Speler 1 laat het stappenplan aan speler 2 zien en speler 2 vertelt in welk doel de bal terecht gekomen is. In het spel zitten vier verschillende series.

Coderen met jonge kinderen

Dit spel is meer geschikt voor oudste kleuters of groep 3.
Zelf moest ik ook even goed kijken wat de bedoeling was.

Ook voor dit spel kun je zelf materialen maken passend binnen het thema waar je mee werkt in de klas.
Ik heb voor de herfst, Sint Maarten, Sinterklaas en Kerst voorbeelden gemaakt.

Coderen met jonge kinderen

Je kunt het bestand downloaden bij de Extra materialen 21e eeuws leren.
Via de knop hieronder kom je rechtstreeks bij de materialen. Vergeet niet om in te loggen.

Ben je nog geen lid van de Extra materialen?
Wordt dan gratis lid via de pagina Downloads.

Naar de Extra materialen

Coderen met pixels

Bij coderen met pixels gaan kinderen aan de hand van een binaire code aan de slag.

In de doos zitten allemaal gekleurde vierkantjes die de kinderen aan de hand van een code plaatsen op het speelbord.

Coderen met jonge kinderen
Coderen met jonge kinderen

Er zitten ook controle kaarten bij.

Heb je dit spel niet in de klas?
Dan kun je bij de Extra materialen 21e eeuws leren ook codes vinden voor de kralenplank.
Dit werkt op dezelfde manier.

Heb jezelf voorbeelden van de kralenplank?
Dan kun je die omzetten naar een code waarna de kinderen niet het voorbeeld namaken maar de code kraken.

Voor mij zit de uitdaging in het zelf maken van de materialen.
Op deze manier kun je bij elk thema deze spellen inzetten.

De differentiatie zit in de moeilijkheid van de spellen.
Bij alle spelletjes draait het om coderen.

Bij de Extra materialen en in andere artikelen kun je nog meer voorbeelden van deze spelletjes verwachten.