Complimentendag 2021

“De diepst menselijke emotionele behoefte is de behoefte om gewaardeerd te worden.”
aldus William James (Amerikaanse psycholoog 1842 -1910).

Met deze zin start de website van nationalecomplimentendag.nl.
Vandaag, 1 maart, is het Nationale Complimentendag een dag die in het teken staat van complimenten geven.
Maar wát voor complimenten geven we dan?

De kanjer van de week, een opstekerketting en een complimentenkaart in het onderwijs kennen we die allemaal wel. Dit zijn allemaal ‘tools’ die we gebruiken om leerlingen complimenten te leren geven en te ontvangen. Het stimuleert het positieve klimaat in de groep maar ook het welbevinden van de kinderen wordt hierdoor groter.

Complimenten of positieve feedback geven we onze leerlingen dus eigenlijk elke dag. Maar naast dat het fijn is om een compliment te ontvangen werken we hier ook aan de mindset van onze leerlingen. De Amerikaanse psycholoog Carol Dweck heeft onderzoek gedaan naar de mindset van mensen. Zij heeft het over een growth mindset en een fixed mindset. Op Youtube is een interessant filmpje te zien van een onderzoek waarbij kinderen verschillende soorten feedback ontvangen. Het gaat dan om procesgerichte feedback (stimuleert de growth mindset)en product/kindgerichte feedback (stimuleert een fixed mindset).

Ik ben me er steeds meer van bewust om kinderen te complimenteren op het proces en niet zo zeer op het product. Door kinderen een compliment te geven op het proces stimuleren we een growth mindset omdat we kinderen het idee geven dat ze hun vaardigheden ontwikkelen en verbeteren. Voorbeelden van procesgerichte feedback zijn; ‘Ik zag dat je het eerst moeilijk vond maar je hebt goed doorgezet en nu is het gelukt.’ of ‘Wat heb je hard gewerkt!’. De kinderen zullen sneller een moeilijke taak proberen op te lossen omdat ze weten dat ze door te proberen kunnen leren en zo hun vaardigheden kunnen verbeteren.

Kinderen complimenten geven op het product of gericht op het kind zelf kan een fixed mindset in de hand werken.
Voorbeelden van deze complimenten zijn; ‘Wat ben jij slim’ of ‘Wat kan jij goed tekenen’. Met deze feedback geven we kinderen het idee dat hun vaardigheden vaststaan en dat ze daar verder geen invloed op hebben, oftewel een fixed mindset. Als een opdracht dan een keer niet lukt kunnen kinderen zichzelf afvragen hoe het nou kan dat die opdracht niet lukt, want ze zijn toch slim? Kinderen zullen dan sneller voor een makkelijk uitvoerbare opdracht kiezen omdat ze bang zijn om te falen.

Tips voor het geven van procesgerichte complimenten.

Ik hoop dat ik je heb geinspireerd om bewuster om te gaan met het geven van complimenten. Of misschien kende je deze theorie al maar loop je er tegenaan hoe je dit dan in de praktijk het beste kan aanpakken.

Kant-en-klare kaartjes met complimenten heb ik niet voor je. Tenslotte moeten de complimenten oprecht zijn en gaan over wat het kind op dat moment doet. Maar misschien kan het helpen om jezelf de volgende vragen stellen.

Voorbeeld; Een leerling heeft een hoge toren gebouwd met een klasgenootje. Trots roepen ze jou erbij om de toren te laten zien.Tijd voor een compliment!

  • Wat heeft hij gemaakt –> Een hoge toren.
  • Welke vaardigheid heeft hij gebruikt –> Samenwerken met zijn vriendje, doorzetten (eerst viel de toren om).
  • Hoe heeft hij de toren gemaakt –> De onderkant is breder waardoor de toren stevig staat.

Zo zou het compliment kunnen worden:
Ik zie dat je een hele stevige toren hebt gemaakt. De onderkant is wat breder waardoor hij stevig staat. Wat goed dat je dit samen hebt ontdekt en dat jullie het nog een keer hebben geprobeerd terwijl hij eerst omviel.

Ga de uitdaging aan!

In het kader van de Nationale Complimentendag wil ik je uitdagen om deze week je leerlingen complimenten te geven die vooral gericht zijn op het proces. Dit kan in het begin best even lastig zijn maar ik weet zeker dat het steeds beter gaat naarmate je het vaker doet! We blijven tenslotte onze vaardigheden onwikkelen toch? (Go Growth mindset!!)