Computational thinking met KITT- luisteren en opdrachten uitvoeren

Wist je dat je met KITT ook de kinderen zelfstandig kunt laten werken aan
Computational thinking en begrijpend luisteren?

Lekker zelf actief aan de slag, met de ingesproken instructies van jou als leerkracht of van een medeleerling.

Algoritmes en procedures

In de leerlijn Computational thinking zit het onderdeel Algoritmes en procedures.
Vaak wordt voor dit onderdeel de Beebot ingezet.

De volgende aanbodsdoelen vallen (onder andere) daaronder:

− uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
− opvolgen van logische reeksen van instructies (zowel sequentieel als herhalend)
− geven van een reeks instructies aan een ander (mondeling of via symbolen) voor het uitvoeren van een bepaalde taak

Met KITT kunnen kinderen zelfstandig werken aan deze doelen!
Hoe? Door geluidsopnames te maken met KITT die de kinderen beluisteren en actief uitvoeren, met concreet materiaal.

Ze werken dan ook meteen aan: Nederlands – Mondeling onderwijs – kerndoel 1:
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Voeg daar dan tot slot nog een controleblad aan toe en kinderen kunnen zelfstandig aan het werk.

Ik zet een paar ideeën voor je op een rijtje!

Een bouwwerk nabouwen

Ook een bouwwerk nabouwen, zonder dat je het ziet, is een leuke oefening!
Op KITT spreek je de instructies voor het bouwen in, de kinderen bouwen met deze instructies het bouwwerk na.
Super belangrijk om goed te luisteren en de opdrachten goed uit te voeren.

Bouwwerk klaar? Controleren maar!
Wellicht luisteren de kinderen de instructies nog een keer om alles te controleren?
Maar daarna krijgen ze natuurlijk een foto om hun bouwwerk te vergelijken met het voorbeeld.

Ook nu gaan ze goed kijken: wat is hetzelfde, wat is anders?
Op die manier werken ze meteen aan nog een doel van de leerlijn:
debuggen- ‘uit een reeks halen van een foute stap of instructie en deze vervangen door een juiste’

Computational thinking met KITT- luisteren en opdrachten uitvoeren
Computational thinking met KITT- luisteren en opdrachten uitvoeren

Een tekendictee

Bij een tekendictee vertel je de kinderen stap voor stap wat ze moeten tekenen.
Vaak doe je dat in een klein groepje en vertel jij wat de kinderen moeten doen.
Door deze instructies in te spreken op KITT, heb jij je handen vrij en kunnen kinderen (bij voorkeur in tweetallen) zelf aan de slag.

Waarom in tweetallen?
Nou, dat zorgt dat kinderen met elkaar, na het tekenen, kunnen vergelijken.
Ze vergelijken hun tekening met het voorbeeld/ controleblad en zoeken samen naar de overeenkomsten en de verschillen.
Dat geeft een extra dimensie.

Natuurlijk kunnen ze ook tijdens het tekenen elkaar ondersteunen. Wellicht zelfs samen 1 tekening maken?

Je kunt het bestand met de bouwvoorbeelden en een tekenvoorbeeld downloaden bij de Extra materialen 21e eeuws leren.
Via de knop hieronder kom je rechtstreeks bij de materialen. Vergeet niet om in te loggen.

Ben je nog geen lid van de Extra materialen?
Wordt dan gratis lid via de pagina Downloads.

Naar de Extra materialen

Ontwikkelingsmateriaal

Je kent ze vast wel, die ontwikkelingsmaterialen die gericht zijn op communicatie.
Voor veel kinderen een hele goede oefening.
Maar voor sommige kinderen is het actief verwoorden nog een uitdaging.

Voor deze kinderen zou je zelf de instructies in kunnen spreken op KITT.
Op die manier zijn ze passief aan het oefenen en vergroot de woordenschat.

Computational thinking met KITT- luisteren en opdrachten uitvoeren

Samen praten

Met de dubbelzijdig bedrukte praatplaat tussen hen in geven de kinderen elkaar mondelinge opdrachten over waar welke kleur magneet te plaatsen. Als de opdracht juist wordt uitgevoerd blijven de magneten op het bord zitten.

Samen praten – Heutink
Computational thinking met KITT- luisteren en opdrachten uitvoeren

Samen bouwen

Twee kinderen kunnen dit spel spelen door elk aan een andere kant van het rechtopstaande bord te gaan zitten. Probeer samen te werken en bouwwerken te bouwen aan de hand van de opdrachtkaarten of maak je eigen ontwerpen.

Samen bouwen- Heutink
Computational thinking met KITT- luisteren en opdrachten uitvoeren

Moet je luisteren

Het ene kind geeft een opdracht a.d.h.v. een opdrachtkaartje. Het andere kind zoekt hierbij de juiste afbeelding op de opzetkaart in de standaard. Hij plaatst een gekleurd stippenkaartje onder de juiste afbeelding. Zelfcontrolerend.

Moet je luisteren- Heutink

Wat denk jij?
Zou jij KITT op deze manier in willen zetten? 
Bij welke activiteiten zou je dit dan doen?

Wil jij KITT ook aanschaffen?
Dat kan via onderstaande leveranciers.

Computational thinking met KITT- luisteren en opdrachten uitvoeren
ictLeskisten
Computational thinking met KITT- luisteren en opdrachten uitvoeren
Rolf groep
Computational thinking met KITT- luisteren en opdrachten uitvoeren
b-bot.nl