Dash robot

Verliefd

Een paar jaar geleden heb ik Dash en Dot leren kennen.
Ik was op slag verliefd. Wat een leuke en veelzijdige robot is dat.

Bekijk deze video maar eens, ik weet zeker dat ook jij op slag verliefd bent.

Wie is Dash?

De Dash robot is geschikt voor kinderen van groep 1 tot en met groep 8.

Het mooie aan de Dash robot is dat hij een volledige leerlijn heeft, die kinderen op een speelse manier kennis laat maken met programmeren als onderdeel van computational thinking. De ‘21st century skills’ staan hierbij centraal.

Dash zit vol sensoren en mogelijkheden. Hij kan bewegen en dansen, geeft licht en maakt geluiden.
Je bestuurt Dash met je Ipad, tablet of telefoon.

De geluiden zitten voorgeprogrammeerd in de app, maar je kunt ook zelf geluiden toevoegen door deze op te nemen terwijl je werkt met Dash.
De sensoren waarschuwen Dash als een obstakel te dichtbij komt.
De infraroodsensoren zorgen ervoor dat de robots ook met elkaar kunnen communiceren.

Dash robot

Wie is Dot?

Dash heeft een bijbehorend maatje, namelijk Dot. Dot is een aparte robot met hersens.  Dot kán zelfstandig functioneren maar het is aan te raden Dot echt te gebruiken samen met Dash. Dash en Dot kunnen met elkaar communiceren voor nog meer leerervaringen.

Ook voor de Dot zijn aparte apps vergkrijgbaar. Daarover wellicht in een andere blog meer. Wil je nu al meer weten over Dot? Kijk dan het korte introductiefilmpje hieronder.

Apps

De Dash wordt ondersteund door vier verschillende apps, die gratis te verkrijgen zijn voor IOS en Android.
Dit zijn de GO app, Path app en de Blockly app.

In de apps zit een duidelijke opbouw zodat er uitdaging blijft voor iedere leeftijd.

Als laatste heb je dan nog de app Xylo. Deze is te gebruiken in combinatie met een uitbreidingpakket, Wonderpack genaamd. Hier later meer over.

Dash robot

De GO app

Je start met de GO app. Deze app leert de leerlingen hoe je Dash kunt besturen en wat zijn mogelijkheden zijn.
Er zitten leuke dierengeluiden in, een microfoon om eigen geluiden op te nemen en af te spelen. De app laat je Dash besturen door de ruimte heen. Het oog van Dash is vooruit.

Deze app is het begin van het programmeren De leerlingen werken hier al mee vanaf groep 1.

In het filmpje zie je twee kinderen die uitleg geven welke mogelijkheden er allemaal zijn met deze app.

De app Path

Als de kinderen het besturen van de Dash goed onder de knie hebben kunnen ze een stap verder. Hiervoor is de app Path zeer geschikt.
Met deze app teken de leerlingen een route voor Dash. Ze kunnen dit bijvoorbeeld doen op de racebaan of op de boerderij. Zo leren de kinderen vooruit denken over de stappen die Dash moet zetten. Hoe verder ze in de app komen, hoe meer speciale mogelijkheden en geluiden er vrijgespeeld worden.

De app Blockly

De volgende stap is dan het werken met de app Blockly. Het programmeren verloopt met het gebruik van drag-and-drop. Zo kunnen de leerlingen Dash commando’s geven met een soort van puzzelstukjes.
Dit principe kunnen de kinderen bij meerdere materialen gebruiken zoals de Micro:bit of Scratch.

Leerlingen leren met behulp van drag-and-drop verschillende codeervaardigheden waardoor Dash opdrachten uitvoert die zij willen.

Zo leren ze Dash navigeren door een doolhof die ze maken in hun werkelijke omgeving.
Met de sensoren weet Dash tot waar hij kan rijden.
De leerlingen kunnen Dash programmeren zodat er een alarm afgaat als het niet goed gaat.
Ook kunnen ze hem programmeren om te dansen en te bewegen samen met lichten en geluid of om te basketballen.

Dit alles gebeurt met een soort challenges die de leerlingen doorlopen.

Drag-and-drop hoor ik je nu wellicht denken? In het filmpje zie je hiervan een mooie uitleg.

De Xylo app

Apart heb je de app Xylo nog. Deze gebruik je als de uitbreidingsset Wonderpack hebt.

Je kunt Dash een xylofoon “aandoen” en dan liedjes laten afspelen. Maar nog leuker is natuurlijk om je eigen liedje te componeren.
Wat je ook schrijft, Dash speelt het met evenveel enthousiasme voor je af.

Verder kunnen leerlingen met dit uitbredingspakker bijvoorbeeld basketballen of voetballen. Er komen zo nog meer mogelijkheden vrij tijdens het werken met Dash.

Er worden momenteel steeds meer uitbreidingspakket ontwikkeld voor Dash en Dot. Interessant om dit in de gaten te houden dus.

Hoe werken wij met de Dash op school?

Op onze school heeft iedere middenbouwgroep (groep 3-4-5) een eigen Dash robot in de groep.
Ook hebben we nog een aantal Dash robots in onze techstudio.

In de techstudio hebben wij ook het Wonderpack. Op het plaatje zie je terug wat daar allemaal bij hoort.

Dash robot

Codevaardig.nl

Wij als school, hebben een abonnement op codevaardig.nl genomen. Hierop staat een complete leerlijn, in het Nederlands, om met Dash aan de slag te gaan. Ook zijn hier lessen te vinden voor de Bee-Bot, Micro:bit, mTiny en bloxels.

Wij hebben ervoor gekozen deze bladen uit te printen en er werkkaarten van te maken voor de leerlingen. Hiermee doorlopen de kinderen stap voor stap de verschillende bewerkingen die mogelijk zijn met Dash. Zo leren ze op hun eigen manier, in hun eigen tempo. Dit is door de site per app uitgewerkt.

Spelling

Naast het werken met de verschillende apps gebruik ik Dash ook als aanvulling op onze reguliere lesstof.
Zo besturen de leerlingen Dash met de GO app om bijvoorbeeld spellingkaartjes naar de juiste categorie te rijden of om de klanken naar het juiste blad te rijden.

Ook zetten wij de Dash in bij onze kosmische thema’s.
Zo is in een ander filmpje te zien hoe de leerlingen met Dash aan het voetballen zijn tijdens het EK voetbal.

Aanvulling op curriculum

Zo is Dash een echte aanvulling op ons curriculum. Op een andere manier maken ze én de leerdoelen eigen én werken ze aan hun 21e eeuwse vaardigheden. Hoe mooi is dat.

Kortom Dash is een zeer veelzijdige robot die prima past in een leeromgeving waarbij de digitale geletterdheid aan bod komt.

Dash robot
Volg Naomi op Instagram!