De Interactieve speelwand

Deze afspraak staat al een tijdje in mijn agenda en ik kijk er naar uit.
Bij een van onze scholen “De Vlier” uit Winterswijk (van de stichting SKBG) is een interactieve speelwand aanwezig.

Een aantal jaar geleden nam ik daar al een vluchtig kijkje en daarom juist mijn verwachtingsvolle gevoel.
Hoe intensief wordt de muur gebruikt, bij welke vakken wordt de muur ingezet, kunnen de kinderen er zelfstandig mee aan de slag? 

Zomaar enkele vragen die door mijn hoofd buitelen.

Het is vrijdagmiddag iets over 13.00 wanneer ik het speellokaal binnenstap.
Ik krijg een korte introductie van de LIO-er voordat de leerlingen binnen stuiteren.

Wat prettig dat ook de LIO-er meegenomen wordt in de ontwikkeling van het bewegend leren binnen deze school.
Hij kan me ook vertellen dat in de software van het programma eigen lessen gemaakt kunnen worden.

Zo heeft hij de weekwoorden van Taalactief ingevoerd.
Begrippen leren wordt op deze manier een bewegend leren les. Heerlijk!

En… gaan de kinderen hier dan nog steeds fanatiek mee aan de slag?

Op deze school maken ze al een aantal jaar gebruik van deze muur.
Wordt de muur nog steeds intensief gebruikt?

Nou daar komt groep 6 al aan, zo onstuimig als je mag verwachten bij het laatste uurtje van de week.

Na een korte uitleg en een indelen van de groepen gaan ze aan de slag.
Een multiple-choice vraag verschijnt op de muur.
Verschillende spellen worden gespeeld met steeds dezelfde te leren woorden.

En fanatiek dat ze zijn!

De Interactieve speelwand

Hoe werkt het?

Op de foto is te zien dat de leerlingen dienen aan te geven wat de betekenis is van: “de gelegenheid”.
Elk team heeft een eigen kleur, en een vormpje in hun kleur dobbert van links naar rechts door het scherm (=tijdslimiet).
Binnen die tijd moet hun vormpje op de juiste golf komen.

De leerlingen gooien de bal naar de pijltjes ↓ of ↑ om hun vormpje naar de juiste golf te brengen.
Daarna gooien ze op ⇒ om de gekozen golf te bevestigen.

De Interactieve speelwand

Betekenis

Een ander spel dat gespeeld wordt met dezelfde woorden gaat als volgt:

Een begrip verschijnt bovenaan in beeld.
Daaronder een soort kaartenbakje met een definitie.

Is dat de juiste betekenis, dan dient de bal het √ vak te raken.
Is het niet de juiste betekenis dan gooien op het vak met wisselen, het kaartje klapt om en een volgende betekenis verschijnt.

Een reuring alom want menig kind (en dat zou ondergetekende ook kunnen overkomen) gooit op de verkeerde pijl.

De Interactieve speelwand

Tafels oefenen

Na zo’n 25 minuten woorden oefenen, volgt nog spel met het oefenen van de tafels.
De les eindigt met een rustige/ volgbare Just dance variant.

Enthousiast!

Ik ben helemaal enthousiast.
Op mijn eigen school (een school met soortgelijke populatie) is het vergroten van de woordenschat, het binnenhalen van de wereld ook van groot belang.
Ik zie wel veel kansen en mogelijkheden voor onze school.

Op De Vlier worden er ook kinderen zelfstanding naar de interactieve muur gestuurd.
Zo kan een 2-tal lekker intensief oefenen.

Tafelsommen, optelsommen, woordenschat, woordsoorten, spelling.
Deze muur kan elke les ondersteunen en lijkt mij een heerlijke aanvulling op mijn lessen.

Na de les hoor ik van de hoofd ICT-er dat de software van deze speelwand inmiddels een grote update heeft gehad.
De prijs ook, zo begrijp ik.

Voor mijn school een offerte aangevraagd om te kijken naar de mogelijkheden.
Tot op heden nog geen reactie gehad dus een kosten plaatje heb ik nog niet.

Maar eh…. heeft iemand nog een grote zak geld over?????

Onderstaand filmpje vond ik op YouTube en geeft een goed beeld.

Met dank aan meester Jordi, meester Tijs en juf Mariska en de Vlier.