De MediaCoach

Emoji’s

‘Mam, ik ga een spreekbeurt houden over emoji’s.’
Mijn dochter van 10 komt naar beneden met de laptop en laat me al een begin van een presentatie zien.

Op de dia’s zie ik verschillende emoji’s en duidelijk een beschrijving.
Ook heeft ze een filmpje van het Jeugdjournaal gevonden dat ze wilt gebruiken.

‘Mama, heb je nog meer dingen die ik kan vertellen over emoji’s?’.
Ik denk even na en stel een andere vraag aan haar.
‘Wat wil je bereiken met je presentatie? Wil je de kinderen informeren, ergens tot aanzetten of laten nadenken? ‘

Wat volgt is een gesprek over hoe ze het wilt aanpakken. Ze wil de kinderen hun eigen emoji laten ontwerpen en de kinderen informeren dat sommigen emoji’s iets anders betekenen dan dat wij denken.

Na nog wat brainstormen met elkaar heeft ze een duidelijk opzet van haar spreekbeurt.
Ze gaat haar klasgenoten ook zelf laten bedenken wat bepaalde emoji’s betekenen en de kinderen vertellen aan het einde aan elkaar wat ze van de spreekbeurt hebben geleerd.

‘Weet je,’ zeg ik,’ nu ben je bezig met media empowerment. Media empowerment is een methode om burgers krachtiger te maken in hun gebruik van media.’

Ik zie grote vraagtekens op haar gezicht verschijnen en leg het duidelijker uit.

MediaEmpowerment

Media empowerment gaat uit van 4 kernkwaliteiten; voelen, weten, willen en doen.

Voelen betekent dat je ervaart wat een bepaalde media of media uiting met je doet. Een berichtje via WhatsApp dat je boos maakt maar niet zo bedoeld is. Vervolgens is het van belang dat je daar op een juiste manier op reageert in plaats van uit emotie. Je wordt bewust van wat voor invloed media op je emotie heeft.

De MediaCoach

Weten hoort eigenlijk bij voelen omdat je dan gaat begrijpen wat je gevoel doet en waar het vandaan komt. Vervolgens kun je daar op een adequate manier op reageren. Ook wel emotieregulatie. Het is dus belangrijk dat je daarmee leert om te gaan.

Binnen willen leren mensen om zelf na te denken over hun eigen motivatie om goed en slim met media om te gaan. De intrinsieke motivatie komt daarbij om de hoek kijken.

Als laatste is er doen. Door goed na te denken over hoe je jezelf wilt presenteren binnen bepaalde media en dat ook uit te spreken ga je dat ook eerder doen.

Tijdens de presentatie van mijn dochter komen alle vier de onderdelen aan bod.

  • Voelen en weten: samen overleggen wat de emoji’s voor de kinderen betekenen en leren wat ze echt betekenen
  • Willen en doen: met elkaar bespreken welke emoji ze niet meer gaan gebruiken of op een andere manier.

Ik sluit mijn verhaal af met het compliment ‘Jij bent nu aan het handelen als een MediaCoach!’.
Ze moet glimlachen en zegt dat ik dat toch ben.
‘Klopt, maar ook kinderen hebben soms de kwaliteiten al in huis om een MediaCoach te zijn.’ geef ik terug.

Met dit compliment kruipt ze weer achter de laptop en maakt de presentatie nog even mooier.

Nationale Opleiding MediaCoach

De Nationale Opleiding MediaCoach (NOMC) is een Europees gecertificeerde opleiding om mensen in het onderwijs, jeugdhulpverlening, zelfstandige en ook bibliotheken op te leiden zodat zij weer burgers mediawijs kunnen maken.

 

De MediaCoach

Vanaf januari t/m maart dit jaar heb ik de opleiding gevolgd en verschillende facetten van mediawijsheid behandeld.
Een opleiding die je er niet even bij kunt doen want het is veel zelfstudie vanuit het principe van Flipping the classroom.

Tijdens de online bijeenkomsten werden dingen dieper uitgelicht, gingen we vooral met elkaar in gesprek en leerden we onze houding als MediaCoach eigen te maken.
Wat mij het meeste bij is gebleven is dat je in je rol als MediaCoach geen uitgesproken mening mag hebben over hoe mensen media gebruiken maar dat je wel mensen kunt laten ervaren of nadenken over hun handelen door de juiste vragen te stellen.

Informatieavonden Mediagebruik

Als gecertificeerde MediaCoach kun je informatieavonden geven over media gebruik bij alle leeftijden, teams/docenten scholen of informeren op het gebied van mediawijsheid en leerlingen van alle onderwijsniveaus bewust maken van hun mediagebruik.
Alles vanuit de methode MediaEmpowerment.

Heb jij interesse in zo’n informatieavond op jouw school?
Neem dan vrijblijvend contact met me op!

Neem contact met me op!

MediaCoach in de praktijk

Tijdens de opleiding zijn mijn ogen op verschillende vlakken geopend.

Zo is kunstmatige intelligentie iets wat echt wel toekomst heeft en zeker ons kan helpen.
Echter zie ik ook gevaren.

Hetzelfde geldt voor alle data die we de wereld in slingeren.
De restdata die we achterlaten met de cookies of als we onze gezondheid laten volgen door een smartwatch zijn heel veel geld waard voor bedrijven.

Dat is ook de grote reden dat mijn dochters niet op TikTok mogen.
We hebben een account, maar die staat op mijn iPad en op mijn naam.
Als ze ernaar kijken dan ben ik in buurt om met ze te bespreken wat ze zien en het ook te relativeren voor ze.

Als ouder is het mijn taak om ze wegwijs te maken in die magische mediawereld.
Dat deed ik al voordat ik de opleiding had gevolgd.

De MediaCoach

Tijdens de zelfstudie keken we regelmatig documentaires van Tegenlicht.
De docu over de grote dataroof heeft mijn ogen geopend wat ik doe op het internet.

Dit is de link naar de docu: De grote dataroof – VPRO Tegenlicht – VPRO

De presentatie

Mijn dochter heeft nog niet de presentatie gegeven. De datum staat wel al gepland. Ik ben benieuwd wat de kinderen en haar meester ervan vinden. Zal ze bereiken met de kinderen wat ze wilt? Ik weet in ieder geval dat er 1 kind weer mediawijzer is geworden.