Debuggen met een taart?????

Vandaag eens een totaal andere invalshoek voor een blog.
Ik bak namelijk een taart…..

Terwijl ik in mijn mixerkom kijk, ontstaat daar een fantastische SWISS Meringuebuttercream.
Een heerlijke combinatie van eiwitten die opgeklopt worden, een hete suikersiroop erbij en daarbij dan weer boter.

Ik zal je niet verder vermoeien met mijn bakhersenspinsels.
Toch zet het me aan het denken over een recept dat op oudjaars avond mis ging.
Mijmerend boven deze kom vol lekkers denk ik daaraan terug.

Terugblikken

Oudjaarsavond en op de valreep willen we nog een heerlijke citroen/limoentaart voorzien van een dikke laag mooi eiwitschuim (meringue) .

Rauwe eiwitten eten is natuurlijk niet verstandig dus koken we een suikersiroop.
Ondertussen, tussen alle pannen en potten, zoekend naar de onderdelen van de keukenmachine.
Het eiwitschuim moet al kloppend afkoelen dus dan is een standmixer met onderdeel wel handig.
Onderdeel onvindbaar en de suikerstroop al wel op 118 graden.
Die halen we dus even van het vuur.

Gravend in de afwas vinden we het juiste onderdeel en de eiwitten worden snel geklopt.
En wanneer de goed opgeklopt eiwitten stijf zijn gieten we daar de suikerstroop bij…….

Resultaat uiteindelijk; een wat korrelige eiwitschuim.
Niet gehinderd door dit euvel spuiten we dit goedje manmoedig op de taart.
Daar een crème-brulée-brander overheen en het resultaat was prachtig.

Waarom nu dit verhaal zul je denken en wat heeft dit met ICT te maken??

Nou,…. gek genoeg alles.

Lekker ontbijten met taart

De volgende dag een ontbijt, met taart natuurlijk, want er is nog voldoende over.
Een taart waarvan het schuim echt veel te korrelig is.

Niet die heerlijke luchtige textuur van mijn vorige taartedities.

Daar begint het terugdenken aan het maken van het schuim, aan het zoeken naar waar we een fout hebben gemaakt, aan het stapsgewijs denken tijdens het maken van dit schuim.

En baf: ik bedenk me dat ik aan het debuggen ben….

Debuggen is het opsporen en verhelpen van bugs (fouten)

in je gedane handelingen of gevolgde stappenplan.

Waar zit de fout?

In mijn hoofd herhaal ik alle stappen en besef dat er ergens een fout in moet zijn geslopen. Waar dan???

  • Kom was schoon
  • Garde schoon
  • Eiwitten vers
  • Suikersiroop gekookt en op temperatuur       – Oooooohhhhh NEE!

Inmiddels was de siroop vast afgekoeld en geen 118 graden meer!
We hadden ‘m immers van het vuur gehaald?!

Het schuim heeft niet die verhitting gehad die het nodig had en daardoor ook niet die wolkerige stevigheid gekregen……

Gelukkig kunnen we nu nog een keer taart maken en natuurlijk lekker opeten.
Heerlijk dat opsporen van fouten!

In de klas

Ik heb je aandacht, dat snap ik, want je hebt tot hier gelezen, haha.

“En wat heb je hier dan aan in het onderwijs?”, hoor ik als vervolgvraag.

Je gebruikt het veel meer dan je denkt, dat debuggen.
Kijk maar eens naar de leerlijnen van SLO, digitale geletterdheid.
Gebruik makend van de leerlijn Computational Thinking (CT):

  • Decompositie: checken of geen belangrijk deel gemist of vergeten wordt bij het uitvoeren van deelopdrachten
  • Problemen herformuleren: reflecteren op de genomen beslissingen/stappen, de gevonden oplossingen en de meerwaarde van de computer hierbij
  • Algoritmes en procedures: uit een reeks halen van een foute stap of instructie en deze vervangen door een juiste

Allemaal van toepassing op de taart en heel bruikbaar in veel schoolse situaties.
Hieronder wat voorbeelden uit een gewone schooldag.
Want we debuggen wat af op een dag, haha.

  • Spelling: Je schrijft een woord en terwijl je schrijft , vraag je je af of je het echt wel zo schrijft. Onmiddellijk begint het stapsgewijs denken en het eventueel debuggen.

  • Rekenen: bij een staartdeling/deelstaart maak je gebruik van een stappenplan. Klopt de uitkomst niet ga je in je stappen terughalen bij welke stap er iets mis is gegaan. Vanaf daar opnieuw verder.

  • Rekenen: Bij het omzetten van lengtematen, inhoudsmaten met behulp van een stappenplan. Volg je het stappenplan niet (niet voldoende) dan klopt het antwoord niet.

  • Beebot: Al bij de jongste kinderen wordt de beebot gebruikt. Als zij hun stappenplan ook fysiek neerleggen met behulp van de routekaartjes, kan er worden teruggehaald waar het mis gaat.

  • Zingen: Ik gebruik met de kinderen de componeertool van 123 zing. Klinkt een muziekstuk niet helemaal mooi, dan kijk ik samen met de kinderen terug in de genomen stappen en dan passen we aan totdat we tevreden zijn.

Belangrijk hierbij is het durven terugkijken.
Oké er is een fout gemaakt, er is iets gebeurd wat we niet verwacht of gehoopt hebben.
Welke lering kunnen we daaruit trekken en hoe kan het beter….

DURVEN!

DEBUG je mee????

Debuggen met een taart?????

Zelf taart bakken!

En….? Loopt het water je in de mond bij deze heerlijke taart?
Bak ‘m dan zelf ook lekker.

Recept Citroen Meringuetaart