Digitale geletterdheid- hoe krijg ik mijn collega's mee?

Misschien herken je het wel…
Jij bent al flink met digitale geletterdheid bezig in de klas en je zou heel graag willen dat digitale geletterdheid nog meer de school in gaat.
Misschien heb je al meerdere mails gestuurd met inspiratie of een algemene vraag als ‘heb je iets nodig, laat het weten’, maar er lijkt niks mee te gebeuren.

Dat kan best frustrerend zijn. In deze blog denk ik met je mee over hoe je je collega’s wel mee zou kunnen krijgen.

Hoe krijg ik mijn collega’s mee?

Een zin als “Naar verwachting worden de nieuwe leerdoelen over digitale geletterdheid vanaf schooljaar 2023-2024 verplicht” roept bij mij de kriebels op. Waarom? Ik wil mijn collega’s niet inspireren omdat het moet, maar juist omdat het onwijs leuk is om bezig te zijn met digitale geletterdheid.
Dat is dus mijn insteek: mijn enthousiasme overbrengen op mijn collega’s.

Vol enthousiasme begin je een mail te tikken met lesideeen, tips, wat links naar interessante websites, maar…
Mijn ervaring is dat wanneer je een algemene mail stuurt naar het hele team of naar een unit, dat daar weinig mee gebeurt.
Het wordt gelezen, misschien wordt er nog een vraag over gesteld en vervolgens beland de mail in het mapje ‘voor later – als het rustig is’.
Jammer, want ik durf met zekerheid te zeggen dat er hele leuke, interessante en inspirerende dingen in staan.
Een algemene mail levert vaak niet op wat je er wel mee zou willen bereiken.

Maar wat werkt dan wel?

Net als kinderen zijn ook volwassenen allemaal anders.
Wat voor de een goed werkt, is voor de ander helemaal niks en andersom.
Dus een alleszeggend antwoord heb ik helaas niet.

Wat ik wel kan, is laten weten wat ik heb gedaan en hoe dat heeft gewerkt.

Bewustwording creëeren 

Er gebeurt echt al wel wat!
Laten we dat eerst eens centraal stellen, want succes werkt namelijk als een hele goede motivator.

Ik heb met Kahoot (maar je zou dit ook anders kunnen doen) een ‘quiz’ gemaakt over digitale geletterdheid en ik heb daarbij foto’s van handelingen en activiteiten van mijn collega’s gebruikt.
De opdracht die steeds bij de foto gesteld werd, was bij welk onderdeel van digitale geletterdheid dit het meeste paste.
Daar ging het mij alleen helemaal niet om.

Doordat collega’s steeds hun eigen foto’s voorbij zagen komen, groeide het enthousiasme. “Ik doe echt al veel meer met digitale geletterdheid dan ik dacht” en “Het is soms best simpel, he”.
Vrijwel automatisch ontstond er regelmatig een gesprek over waarom het een meer computational thinking was en het ander praktische ICT-vaardigheden en werden er vragen gesteld aan elkaar over een bepaalde activiteit.
Niemand had het gevoel meer te moeten, maar vrijwel iedereen wilde er wel meer mee.

Doe het samen

En dan aan de slag!
Je weet dat je al best wat doet met digitale geletterdheid, maar hoe moet je nu verder?
Iets nieuws eigen maken kan best lastig en spannend zijn.
Dit kan dus een reden zijn waarom er bij een collega minder gebeurt dan jullie beide gehoopt hadden.

Mijn ervaring is dat het kan helpen om activiteiten samen te doen.
Je bereidt samen de activiteiten voor. Bij de eerste activiteit zal jij wellicht meer de leiding nemen en volgt je collega jou. Bij de tweede activiteit doe je het al veel meer samen en bij de derde activiteit neemt je collega de leiding en ondersteun jij waar nodig.
Door het samen te doen, neem je een deel van de spanning weg en kan het plezier weer de overhand krijgen.

In plaats van focussen op dingen die moeten, heb ik gefocust op het succes en het plezier.
Wat het gebracht heeft is dat nu steeds meer collega’s regelmatig, vol plezier en vertrouwen iets gaan doen met digitale geletterdheid.

Hoe neem jij je collega’s mee?