Digitale geletterdheid met de moestuin maatjes

Je het ze vast ook al in de klas staan: de moestuin maatjes van AH.
Altijd leuk om zaadjes op te kweken tot plantjes en die plantjes later ook te kunnen eten.

Dat is al reden genoeg om ze in de klas te hebben!
Maar wist je dat je met die plantjes ook kutn werken aan digitale geletterdheid?

Aansluiten bij wat je al doet

Bij veel activiteiten die je nu waarschijnlijk al met de moestuin maatjes doet, kun je heel eenvoudig digitale geletterdheid toevoegen.
Ik ga je een aantal voorbeelden geven!

En… heb je geen moestuin maatjes? Dan kun je dit gewoon doen met ander zaaigoed.

Dagboek over de groei van de plantjes

Houden jullie in de klas de groei van de plantjes bij? Vast wel!
Welk plantje is al gegroeid, hoe groot is het plantje al, allemaal interessante dingen om bij te houden!

De vraag: Hoe houden jullie dat bij?
Gewoon op papier? Of doe je het in een programma als Word of Excell?
Doe je dat laatste?
Dan ben je bezig met ICT basisvaardigheden en werk je aan het doel: Kantoortoepassingen voor tekstverwerking, presentatie en spreadsheet functioneel gebruiken.

Dus… met (misschien een kleine aanpassing) betrek je meteen een doel van digitale geletterdheid bij de activiteit.

Foto tijdlijn

Een andere manier om de groei van de plantjes bij te houden is door het maken van foto’s op vaste momenten.
Dat kun je de kinderen zelf laten doen met de camera van een tablet.
Hang de foto’s op een strook, zodat je de groei goed kunt zien. Laat de kinderen de dag/ datum erbij schrijven of stempelen.

Je werkt dan aan de vaardigheid ICT basisvaardigheden aan het doel Creëren en publiceren met media- Maken van foto’s en video’s met een camera.

De groei weergeven in een grafiek

Als je de groei van de plantjes bij houdt in een grafiek (b.v. een staafgrafiek) dan ben je bezig met Computational thinking en werk je aan het doel: Gegevens visualiseren.
Zelfs als je deze gegevens gewoon op papier bijhoudt!
Leg een vel papier met kleine hokjes neer, plak afbeeldingen van de plantjes onder aan de pagina (of geef elk plantje een nummer) en laat de kinderen elke dag meten hoe groot het plantje nu is. Ze kleuren evenveel vakjes als het plantje mm groot is. Door evt elke dag een andere kleur te nemen kun je goed zien hoe snel de plant groeit.

Vind je een grafiek nog te lastig voor jouw klas? Dan kun je de groei ook visueel maken met blokjes.

Digitale geletterdheid met de moestuin maatjes

Niewsgierig naar de plantjes?

Zijn de kinderen in jouw klas ook zo nieuwsgierig naar wat voor plantjes er op gaan komen?
Leuk om daar dan onderzoek naar te doen!
Laat de kinderen op zoek gaan naar de verschillende plantjes.
Maak er een klein onderzoekje van. En doorloop daarbij de verschillende stappen van Informatievaardigheden.

  • Stap 1:  Informatieprobleem formuleren- 
    Wat willen we weten over de plantjes? Willen we alleen weten hoe ze eruit zien? Of zijn de kinderen ook nieuwsgierig waarom de maatjes naast elkaar staan? Waarom staan deze 2 plantjes naast elkaar?
  • Stap 2: Zoekstrategieën bepalen-
    Hoe gaan we zoeken? Doen we dat in een boek, op internet, via een video, nodigen we iemand uit? Er zijn veel verschillende manieren te bedenken. Kies een manier die past bij jou en jouw klas! Voor jonge kinderen werkt het maken van een Yurlspagina met video’s erg goed!
  • Stap 3: Verwerven en selcteren van informatie
    Nu kun je op zoek naar informatie. Zorg dat je boeken hebt of laat kinderen boeken van thuis meenemen. Maak een Yurlspagina met video’s over de verschillende plantjes. Laat de kinderen in groepjes op zoek gaan naar de informatie over hun maatjes.
  • Stap 4: Verwerken van informatie
    Laat de kinderen met alles wat ze te weten zijn gekomen een antwoord formuleren op de vraag die ze gesteld hebben.
  • Stap 5: Presenteren van informatie
    De kinderen presenteren hun antwoord op een manier die bij hen past: ze maken een tekening, vertellen er kort over, houden een spreekbeurt, maken een werkstuk, vullen een informatieblad in, maken een filmpje,….
    Leuk om deze info ook bij de plantjes te hangen of er bv. jullie eigen boek van te maken!
  • Stap 6: Evalueren en beoordelen-
    Met elkaar terug kijken op het hele proces. Wat ging er goed, wat kon beter? Hebben we het goede antwoord gevonden op onze vraag?

Met de Beebot de namen van de planten oefenen

Natuurlijk kun je ook bij dit onderwerp de Beebot inzetten.
Ik maakte een set met foto’s van alle plantjes die je als moestuinmaatje kunt verzamelen.

Met de kleine kaartjes, die je gebruikt als opdrachtkaartjes, kun je verschillende activiteiten uitvoeren.

De kinderen kiezen een kleine opdrachtkaart. Kies vooraf welke opdrachtkaarten je wilt gebruiken:

  • Afbeeldingen: de kinderen zoeken in de mat dezelfde afbeelding
  • Woordkaartjes: de kinderen zoeken in de mat de bijpassende afbeelding
  • Alleen de maatjes: stop in de mat de afbeeldingen met de groentes, de kinderen kiezen bij het maatje de groente

Bij deze activiteit werk je aan de leerlijn Computational thinking aan de doelen:

Algoritmes en procedures
– Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
− Geven van een reeks instructies aan een ander (mondeling of via symbolen) voor het uitvoeren van een bepaalde taak

Je kunt het bestand met de Beebotkaarten downloaden bij de Extra materialen Beebot.
Via de knop hieronder kom je rechtstreeks bij de materialen. Vergeet niet om in te loggen.

Ben je nog geen lid van de Extra materialen?
Wordt dan gratis lid via de pagina Downloads.

Naar de Extra materialen

En… wat doe jij met de moestuin maatjes?

Ik ben natuurlijk benieuwd wat jij in jouw klas doet met de moestuinmaatjes!
Leuk als je het me laat weten als reactie op dit bericht.
Wellicht kan ik er dan nog een doel m.b.t. digitale geletterdheid aan koppelen….