Een eigen site… Poeh hé wat een rijkdom- leerlijn Computational thinking

Tatatatataaaaah. Ik val maar meteen met de deur in huis:
Voor mijn Stichting Katholieke Basisscholen Gelderland (SKBG) te Zutphen en ook eigenlijk voor iedereen, is er een site met een leerlijn Computational Thinking (CT) ontwikkeld.
En ik ben TROTS! Meer dan trots.

De site heet:


SKGB denkt vooruit!

De site is nog lang niet zo gevuld als we zouden willen, maar wat een mijlpaal.

Wat een avontuur is het tot nu toe al….

Hoe het begon……….

Eind schooljaar 17/18 is er vanuit de PABO Doetinchem; Iselinge een vraag om samen te werken in een Academische werkplaats (AW).
Een samenwerkingsmogelijkheid .. van en met elkaar leren, mijn lievelings……

Een eigen site… Poeh hé wat een rijkdom- leerlijn Computational thinking

Meerdere collega’s zijn, samen met mij, enthousiast en daardoor start er een AW speciaal voor onze stichting.
Leerkrachten van de SKBG, Docenten en studenten van de PABO te Doetinchem “Iselinge” en onderzoekers van UTwente starten in schooljaar 2018/2019 de werkplaats: Computational Thinking.

Het doel

In eerste instantie is het doel: “Het opzetten van een leerlijn voor computational thinking.”

Al snel echter wordt het plan groter.
Behalve een leerlijn ontstaat vooral de wens om les ideeën te verzamelen, passend bij de materialen die al binnen SKBG aanwezig zijn.
Hier bijten we ons dan ook in vast.

De droom luidt als volgt:

Een databank vol lessen op het gebied van Computational Thinking (plugged en unplugged).
Hierbij de opgezette leerlijn CT volgend.

Proces

We openen steeds gezamenlijk om dan in deelgroepen aan het werk te gaan.
We leren scrummen, ik maak kennis met Dash and Dot, scratch en we genieten van inspiratiedagen van Digileerkracht.

In deelgroepen zijn we de rest van het jaar aan het werk.
Er wordt een format voor de lessen ontwikkeld, de kennis omtrent CT van de leerkrachten binnen de SKBG wordt in kaart gebracht, we verzinnen lessen en laten de lessen aan elkaar zien en de leerlijn krijgt vorm.

Twee leden van de werkgroep gaan bezig met het aanvragen van een KIEM-subsidie (hogescholen en universitaire onderzoekers kunnen financiering aanvragen voor verkennend onderzoek).
Met behulp van deze subsidie bouwen we dan een website zodat alle  lessen hierop te vinden zullen zijn.
De droom van SKBG komt dichterbij en wordt stilletjes aan realiteit.

Vraagtekens

En dat duidt het wel goed: ‘stilletjes aan’.

Want terwijl wij werken aan deze site zien en horen we in onze omgeving grote vraagtekens klinken wanneer we het hebben over CT.
Wat is Computational thinking, hoe bied je dan aan in de klas, wat kun je ermee, waarom moeten kinderen dit leren en zijn er ook lessen die ik kan geven? Allemaal vragen die wij ook beantwoord willen hebben op de site.

Website

Aan het begin van dit jaar is de website voor het eerst gepresenteerd…we hebben bijgeschaafd, aangevuld en uitgebreid en nu staat het.
We zijn trots en aan het begin van een mooie databank vol inspiratie.

Ben je geinteresseerd? Neem dan vooral een kijkje en laat ons weten wat je er van vindt. Vul ook gerust aan!

Een eigen site… Poeh hé wat een rijkdom- leerlijn Computational thinking
SKGB denkt vooruit!

Naast deze mooie website die ontwikkeld is, heb ik ook genoten van de samenwerking. Studenten van het Iselinge kiezen een minor passend bij een van de Academische Werkplaatsen. Daarin leren we dus van en met elkaar. De ontwikkeling van een groep studenten te kunnen volgen is een waardevolle verrijking. Elke maand staat er een bijeenkomst gepland en is er tijd om te delen. We hebben mooie voordrachten gezien, gekke filmpjes gemaakt, gespeeld met alle materialen en elkaar uitgedaagd. De Academische Werkplaats duurt 2 jaar, elk jaar sluiten er andere studenten aan. Dat zorgt voor nieuwe dynamiek in de groep. Heerlijk!