Afgelopen woensdag was ik bij de feedbackbijeenkomst van Curriculum.nu in Utrecht. Daar had ik me, natuurlijk, ingeschreven voor de sessie over Digitale geletterdheid.

Want digitale geletterdheid gaat deel uitmaken van ons nieuwe curriculum en dat juich ik van harte toe.
Waarom ik dat zo belangrijk vind?
In dit filmpje wordt het uitgelegd door het ontwikkelteam zelf.

Grote opdrachten en bouwstenen

Het voorstel dat er nu ligt is opgebouwd uit Grote opdrachten. Deze zie je hieronder in de afbeelding.
Deze Grote opdrachten zijn verder uitgewerkt in Bouwstenen.

Via de knop hieronder kun je het hele voorstel Digitale geletterdheid lezen.
Neem gerust een kijkje, maar…. wees je ervan bewust dat dit voorstel nog omgezet moet worden in kerndoelen.
Het is nu een stuk waarvan je misschien denkt: “Wat bedoelen ze precies?” en “Hoe geef ik dit vorm in de klas?”.

Bij dit laatste wil ik je graag helpen!

Hoe geef je digitale geletterdheid een plekje in de klas?

In oktober gaat het definitieve voorstel van Curriculum.nu naar de minister en daarna naar de Tweede kamer.
Die besluiten of dit voorstel verder uitgewerkt gaat worden in nieuwe kerndoelen.
Daarna komt dan het moment dat wij deze nieuwe kerndoelen een plekje moeten gaan geven in de klas.

Maar natuurlijk hoeven we niet te wachten tot de nieuwe kerndoelen er zijn!
Door nu al aan de slag te gaan met digitale geletterdheid, neem je als school alvast een voorsprong en is de stap straks veel minder groot.

Als jij dit bericht leest, heb je waarschijnlijk al interesse in de inzet van digitale geletterdheid in de klas. En waarschijnlijk doe je al best een heleboel. Bewust of onbewust!

Bouwstenen omzetten in concrete activiteiten

Zoals ik al schreef, ik wil je graag helpen om dit plan alvast om te zetten in concrete activiteiten die je zo in kunt zetten in de klas.
Dat ga ik de komende periode doen.
Regelmatig zal ik een blog schrijven waarin steeds 1 bouwsteen centraal staat. Bij die bouwsteen zal ik activiteiten bedenken, die je in de onderbouw uit kunt voeren.

Help je mee?

Natuurlijk is dat best een klus. Dus… ik hoop dat je me wilt mee helpen.
Heb je het stuk gelezen en heb je ideeën bij een bouwsteen? Deel ze met me!

In de Facebookgroep “21e eeuws leren in de klas” zal ik steeds aangeven met welke bouwsteen ik aan de slag wil gaan.
Ook onder aan elke blog over dit onderwerp, zal ik aangeven wat de volgende bouwsteen zal zijn.

Bouwsteen 1.1

Ik ga starten met bouwsteen 1.1 Van data naar informatie:

Spelenderwijs verkennen leerlingen de (digitale) wereld om hen heen en leren zij hoe zij hun nieuwsgierigheid om kunnen zetten in een zoektocht naar informatie die hen helpt om wereldwijzer te worden.

Welke ideeën heb jij bij deze bouwsteen?
Laat je het me weten?