Een Skillslab in je school

/, Programmeren/Een Skillslab in je school

Via een oproepje op Facebook over programmeren, kreeg ik een reactie van Diana Molenschot.
Ze vertelde me dat ze op haar school een Skillslab heeft opgezet.
Uiteraard werd ik nieuwsgierig en heb haar gevraagd of ze er meer over wilde vertellen.
Dat doet ze in dit artikel!

Diana Molenschot in actie in het Skillslab.

Een SkillsLab in de school, wat is het?

Een plek op onze school, RKBS de Rozenhorst, waar leerlingen de 21 eeuwse vaardigheden leren met behulp van moderne media.

Groep 1 t/m 8 komt regelmatig naar mijn lokaal om te werken met o.a. Makey-Makeys, Dash, Ozobots, Lego WeDo 2.0, Scottie Go, QMod, Tiggly en een 3D printer.
Er is een circulatieschema opgezet om de lessen te kunnen geven.

Wanneer ik een groep les geef in het SkillsLab, geeft mijn collega aan een groep techniekles en een andere collega aan een groep handvaardigheid.
Op deze manier werken we op donderdagmiddag met de groepen 5 en 6 en op vrijdagmiddag met de groepen 7 en 8.
Je geeft een bepaalde les een aantal keer, dus dat scheelt in voorbereidingstijd.

Bij de onderbouw sluit ik aan bij het thema van de klas. De ene keer zoekt de BeeBot naar gereedschap uit een gereedschapskist en de andere keer zoekt de Ozobot naar de juiste maat kooi voor verschillende soorten dierentuindieren.

Een SkillsLab hoe werkt het?

Momenteel heb ik de lessen in het SkillsLab opgesplitst in “Skills lessen” en “Lab lessen”.

Tijdens de “Skills lessen” werken we aan onze skills. We werken o.a. over pixels, film, stop-motion of Lego WeDo 2.0, maar we doen ook mee aan de ‘Hour of Code’ om beter te leren programmeren.

Tijdens de “Lab lessen” starten we met een korte powerpoint presentatie. In deze powerpoint staan alleen plaatjes met de keuzes van die dag. Ik leg niks uit en laat alleen de plaatjes zien. Daarna kiezen de leerlingen zelf wat ze gaan doen. Meestal wisselen we na een uurtje. De kinderen vinden zelf uit hoe iets werkt of vinden een klasgenoot die ze verder kan helpen.

Waarom een Skillslab?

Ik merk dat de kinderen steeds meer “anders” leren. De voorkeur gaat uit naar zelf onderzoeken, zelf bouwen, zelf uitvinden of zelf bekijken. Een leerling kiest liever voor een tablet dan voor een boek.
Het is aan ons leerkrachten om er voor te zorgen dat kinderen de moderne media goed leren in te zetten. Het is immers een middel en geen algehele oplossing.

Dus leer ik de kinderen in het SkillsLab een stop-motion of film te maken met een tablet. Een skill die ze later kunnen gebruiken bij een spreekbeurt of presentatie na onderzoekend en ontwerpend leren.
Of we leren programmeren tijdens de ‘Hour of Code’. Bij het programmeren leren de kinderen stap voor stap te denken, te denken in oorzaken en gevolgen en leren ze een eigen probleem te debuggen.

Tijdens andere lessen probeer ik de leerlingen goed te leren zoeken op internet. Google is snel met vinden en ook nog eens met heel veel resultaten. Maar welke ‘hit’ is goed, bruikbaar én betrouwbaar?

De vaardigheden die de kinderen leren in het SkillsLab zijn makkelijk in te zetten tijdens de reguliere lessen in de klas.

Het opzetten van een SkillsLab, wat heb je er voor nodig, hoe pak je het aan?

Ik heb zelf de post HBO opleiding Onderwijs en Moderne Media van AB-ZHW gevolgd.
Tijdens deze opleiding leer je om te gaan met nieuwe trends op het gebied van moderne media en hoe je deze kunt toepassen in je onderwijs.

Centraal hierbij staan de 21 st century skills, gepersonaliseerd leren en het 4 in balans-model. Thema’s die aan bod kwamen waren: samenwerkend leren & motivatie, leiderschap & organisatie (T-pack), professionele beroepshouding, het vertalen van visie (schoolplan) naar de werkvloer en het herkennen van trends en kritisch bepalen óf en wanneer je daarop instapt

Tijdens de opleiding kreeg ik zo af en toe de mogelijkheid om iets aan te schaffen. Zo konden we deelnemen aan het 3D kanjers project en hebben we een 3D printer in elkaar gezet met de leerlingen.
Ik heb ook een donatie aan een bedrijf gevraagd. Van deze donatie heb ik o.a. een Osmo, een Snap Circuits doos, Tiggly, BeeBot en Marbotic gekocht.
De mannen van www.ictleskisten.nl hebben mij goed geholpen met het kiezen van een mooi pakket.

Verder struin ik het internet en Facebook af naar acties.
Zo was ik één van de eerste tien die het Lego Duplo STEAM Park bij Heutink had besteld. Ik kreeg hem daarom gratis en via Numrush heb ik een MicroBit gewonnen.

Momenteel hebben we een bedrag voor wetenschap en techniek in het budget opgenomen. Op die manier kan ik wat kleine dingen aanschaffen in een schooljaar zoals LED lampjes, strijkkralen, motortjes, 3D printer PLA, enzovoort.

Er zijn ook mogelijkheden om subsidies aan te vragen. Te denken valt aan de Rotterdamse Lerarenbeurs, LerenLoont, een LOF aanvraag of subsidies van het Wetenschapsknooppunt.

Gelukkig zijn er ook heel veel dingen gratis. De app Codespark bijvoorbeeld. Een leraar kan een gratis account aanmaken voor al zijn/haar leerlingen.

Met de website PenPal Schools maak je contact met leerlingen van over de hele wereld. Je werkt in een beveiligde omgeving over een bepaald onderwerp. Wij hebben op die manier gesproken en geschreven in het Engels met leerlingen uit Taiwan, Australië en Amerika.

Mijn tip voor andere scholen die dit zouden willen?

Gewoon doen! Het is een kwestie van stappen nemen (of stapjes).
Begin met de spullen die je al hebt (ik gebruik mijn strijkkralen nu bij een les over Pixels bijvoorbeeld) en bouw langzaam uit.

Mocht je meer willen weten of zien van het SkillsLab:
bekijk de filmpjes op YouTube, Like ons op Facebook, of kom een keer langs .

Enhousiast?

En, ben je enthousiast geworden en wil je zelf ook aan de slag?
Ik vind het leuk als je me dat weet weten! Je kunt uiteraard ook een reactie achterlaten voor Diana.

Dank je wel Diana voor het delen van je inspirerende verhaal!!

2018-03-14T12:05:00+00:00maart 1st, 2018|21e eeuws leren, Programmeren|1 Comment

One Comment

  1. Johan Siegers 22 maart 2018 at 08:28 - Reply

    Hallo Diana,
    Bedankt voor je verhaal! Indrukwekkend 🙂 Vanochtend heb ik ook gereageerd naar Miranda, omdat ik in mijn nadagen (ben 60) ben begonnen met een wat wij noemen KompasLAB. Ik zal hier niet in details treden, maar we hebben via een subsidie al aardig wat materiaal kunnen aanschaffen. Ik wil je graag wijzen op de Rekenwinkel http://www.derekenwinkel.nl waar je gebruik kunt maken van een 3D printer aanbod. Vraag Klaas Kuperus er maar naar. Ik wens je heel veel succes en ik wil graag een keer komen kijken 🙂

Leave A Comment