Er komt een nieuw curriculum digitale geletterdheid aan.
Eén van de bouwstenen is bouwsteen 6.1: Participatie in de platformeconomie.

Als je dat leest denk je waarschijnlijk: “Ja, dag… daar ga je met kleuters toch niet aan werken?”.
In dit artikel laat ik je zien hoe je dat heel eenvoudig toch kunt doen, terwijl je trouw blijft aan de manier waarop kleuters leren: al spelend!

Bouwsteen 6.1: Participatie in de platformeconomie

De omschrijving van deze bouwsteen voor het basisonderwijs luidt als volgt:

Leerlingen leren dat economiscch handelen steeds meer online verloopt.
Betalen gebeurt steeds meer digitaal, data zijn geld waard.
Iedereen kan zowel producent als consument zijn.

Voor de onderbouw van het basisonderwijs staat er dit:

Vanaf jonge leeftijd zien leerlingen in de directe omgeving de toepassing van verschillende digitale betaalwijzen en betaalmiddelen. In deze fase krijgen leerlingen basiskennis over de verschillende mogelijkheden die technologie biedt bij delen, kopen en verkopen.

Het concept ‘platform’ heeft een belangrijke positie. Als deelnemer aan een digitaal platform ben je zowel consument als producent. Daarom is er aandacht voor interactiviteit tussen de rollen van producenten (verkopers, bijdragers) en consumenten (kopers, kijkers).

Kennis en vaardigheden

Leerlingen leren:

  • hoe je met digitale technologie iets kunt kopen en verkopen
  • dat er verschillende digitale betaalwijzen en betaalmiddelen zijn  en dat deze methodes voortdurend aan vernieuwing onderhevig zijn
  • dat je kunt deelnemen aan een digitaal platform
  • dat je data achterlaat op het moment dat je deelneemt aan een digitaal platform
  • over de risico’s die verbonden zijn aan deelname aan een digitaal platform

Een winkel in de klas

Heb jij wel eens een winkel in de klas? Een supermarkt, een ijswinkel, een speelgoedwinkel, ….
Bij bijna elk thema zou je wel een winkel kunnen bedenken.

En daardoor kun je heel eenvoudig werken aan deze bouwsteen.

Betalen

Hoe kan er in jouw winkel betaald worden?

Natuurlijk heb je in de winkel geld. In de kassa en in de portemonnee van degene die iets komt kopen.
Zijn de voorwerpen die gekocht kunnen worden ook geprijsd? Dat nodigt echt uit tot kopen.

Heb je ook een pinapparaat? En heeft de klant een pinpas?
Als je deze toevoegt aan je winkel en je huishoek, werk je al aan de bouwsteen Participatie in de platformeconomie.
Je kunt deze natuurlijk zelf maken met de kinderen.

De punten “hoe je met digitale technologie iets kunt kopen en verkopen” en “dat er verschillende digitale betaalwijzen en betaalmiddelen zijn  en dat deze methodes voortdurend aan vernieuwing onderhevig zijn”, komen op deze manier al aan de orde.

Een bezoek aan de winkel

Natuurlijk kun je meer doen om deze bouwsteen onder de aandacht te brengen.

Breng bijvoorbeeld een bezoek aan een echte winkel. Kies een winkel die past bij de winkel die je in de klas hebt. Dat kan een supermarkt zijn, een kledingwinkel, een speelgoedwinkel,…
Natuurlijk kijk je naar verschillende dingen in de winkel. Hoe staan de produceten? Welke mensen werken er en wat doen ze? Hoe gedraagt iemand die in de winkel werkt zich? Door vooraf vragen en aandachtspunten te bedenken, wordt het spel in de winkel, na het bezoek, nog rijker!

Maar besteedt ook eens expliciet aandacht aan het betalen.
Koop zelf als klas iets in de winkel en laat één van de kinderen afrekenen. Met geld, met een bankpasje met pin, misschien zelfs met een telefoon of smartwatch.

Andere betaalwijzen
Zijn er kinderen die al weten dat je ook kunt betalen met je telefoon? Of met je smartwatch?
Ga hierover in gesprek, laat een filmpje zien of nog beter, ga met je klas naar een winkel, samen met een ouder die betaalt met een telefoon of smartwatch.

De filmpjes zijn niet specifiek voor kinderen, maar samen kijken kan natuurlijk wel!

Online verkopen

Bij sommige winkels zou je ook een online shop kunnen maken.
Door in de huishoek een (eventueel niet meer werkende) computer, laptop of tablet te zetten, kunnen de leerlingen ook online gaan shoppen.

Maak samen met de kinderen de online shop. Je zou dit bijvoorbeeld in Powerpoint of met Prowise Presenter kunnen doen.
Wat komt er in een online shop te staan? Hoe ziet dat eruit?
Welke informatie moet er bij een product komen te staan?

En hoe gaat dat dan als iemand iets besteld heeft?

Leuke gesprekken en leuk om dit uit te werken.
Je kunt dit digitaal uitwerken, maar natuurlijk ook gewoon een papieren online shop laten tekenen/ schilderen/ knippen en plakken.
Het gaat om het idee en hoe dit vorm kan krijgen in het spel.

In Prowise Presenter maakte ik een “Online winkel”.
Gebruik deze les als voorbeeld en pas ‘m aan aan de ideeën van jouw klas.

Open de Prowise les “Online winkel”