
Ben jij ook bezig je lokaal in te richten?
En heb je nagedacht over hoe digitale geletterdheid een plek krijgt in je lokaal?
In deze blog geef ik een paar voorbeelden hoe je digitale geletterdheid een plekje kunt geven.
Tablets of computers op een vaste plek
Heeft jouw klas ‘ eigen’ tablets of computers?
Geef deze dan een vaste plek in jouw groep. Denk daarbij na over hoe de tablets, laptops, Chromebooks of vaste computers ingezet gaan worden.
Mogen ze alleen ingezet worden op de plek waar ze staan, of mogen ze, in het geval van tablets, ook op andere plekken gebruikt worden?
Bespreek de regels aan het begin van het schooljaar en maak ze bij voorkeur zichtbaar op de plek waar de devices staan.
Mijn advies als je tablets hebt: Laat de kinderen de tablets ook inzetten in andere hoeken.
Bijvoorbeeld om foto’s te maken in de huishoek , de bouwhoek of van werk dat ze gemaakt hebben. Je kunt elke dag dan even kijken naar de gemaakte foto’s en bespreken wat er gebeurd is in de verschillende hoeken.
Mooi reflectie moment!
De kinderen werken aan Praktische ICT vaardigheden als ze werken met een device.
Stappenplannen visueel maken
In elke kleuterklas heb je heel veel dagelijkse routines.
En die routines bestaan vaak uit elkaar opvolgende stappen.
Denk bijvoorbeeld aan je jas aantrekken, je handen wassen, de bouwhoek opruimen.
Het kost vaak veel tijd om die routines in te slijpen. Een visuele ondersteuning kan dan handig zijn.
En het leuke is dat als je kinderen met stappenplannen leert werken, je ook meteen aan digitale geletterdheid werkt.
Maar denk bijvoorbeeld ook aan stappenplannen voor het vouwen, door middel van een vouwstrook of een vouwboekje.Ook hiermee help je kinderen op weg om zelfstandig een vouwwerkje te maken.
Je werkt aan Computational thinking, aan het onderdeel Algoritmes.
Een robot in de klas
Heb je een robot?
Geef deze dan ook een vaste plek in de klas. En natuurlijk meteen een plek op het kiesbord als je dat gebruikt.
Moet je de robot delen met andere klassen, dan kun je overwegen om een gedeelde hoek te maken op een centrale plek of de robot steeds voor een periode of een bepaalde dag in de klas te hebben
Heb je geen robot of niet elke dag er 1 beschikbaar?
Dan kun je overwegen om een hoek te maken waarin kinderen levend kunnen programmeren.Ze zijn dan zelf de robot.
zo’n hoek kun je eenvoudig maken met tape op de grond waarmee je vakken maakt.
Uiteraard kun je er ook voor kiezen een spelvorm te maken met vakken, waarbij een poppetje, een autootjes o.I.d. De robot is.
Zorg dat je in de hoek, of je nu een robot hebt of levend gaat programmeren, actiekaarten hebt liggen met pijlen die de verschillende richtingen aangeven.
Je vindt hiervan een download bij de Extra materialen Beebot.
Met een robot werk je aan Computational thinking aan het onderdeel Algoritmes.

QR codes
Met QR codes in de klas kun je kinderen heel eenvoudig instructies laten zien waar ze zelfstandig mee aan de slag kunnen.
Een QR code is eigenlijk niets anders dan een link die visueel is gemaakt zodat de camera van een tablet of telefoon de link kan openen.
Door QR codes in de klas neer te leggen of opzet hangen, stuur je kinderen naar gerichte links toe met een tablet.
Bij die link vinden ze een video, een foto, een website of een ingesproken tekst, net waar jij voor kiest, waarmee ze zelfstandig aan de slag kunnen.
Als je even zoekt op QR codes kleuters vind je op internet veel verschillende bronnen.
Je kunt ook bij bijvoorbeeld het Digibord een QR code hangen naar een Padlet.Een Padlet is een online prikbord dat je heel goed kunt gebruiken om de dag te evalueren.
Kinderen maken in de loop van de da* foto’s van iets dat ze gedaan hebben (spel in de huishoek, een mooi bouwwerk, een patroon dat ze nagemaakt hebben,….) en door de QR code te scannen kunnen ze de foto eenvoudig op het prikbord zetten.
Aan het einde van de dag kun je op het Digibord de Padlet bekijken en er een aantal dingen uitpikken om te bespreken.
Zelf kun je ook foto’s maken en die toevoegen om het proces wellicht iets te sturen, zeker in het begin.
Maak elke dag de Padlet weer leeg ( sla ‘m eventueel als PDF op) en zo kunnen de kinderen elke dag nieuwe foto’s plaatsen.
Met QR codes werk je aan Praktisvhe ICTvaardigheden.
Digitale prentenboeken
Heb jij in je leeshoek al de mogelijkheid voor de kinderen om ook digitale prentenboeken te lezen?
Dat is echt een verrijking voor je leeshoek!
Leg hiervoor een aantal QR codes in je leeshoek, passend bij de boeken die je op dat moment er hebt staan.
Let op, gebruik alleen QR codes naar boeken die fysiek in je leeshoek staan! Dat heeft de meeste meerwaarde.
Ben je op zoek naar QR codes van prentenboeken? Je vindt er een heleboel op de site van Martijn de Winter.
Controleer de QR codes altijd eerst voordat je ze in de leeshoek legt, want soms werken ze niet meer!
Uiteraard kun je ook gebruik maken van een betaalde site als bijvoorbeeld bereslim.nl.
Met digitale prentenboeken werk je aan praktische ICT vaardigheden.
Patronen
Maak een hoekje waarin je kinderen uitnodigt om patronen te maken.
In de hoek leg je materialen als een kralenplank, kralenkettingen, mozaïek, Loonse parts.
Zorg bij elk soort materiaal voor voorbeeldkaarten, waarbij de kinderen een patroon af moeten maken.
Bij veel ontwikkelingsmogelijkheden zijn dit soort voorbeelden al voor je gemaakt.
Voor de kralenplank kun je ook gebruik maken van alle voorbeelden online rond Coderen met de kralenplank.
Daag de kinderen ook uit om zelf een patroon te bedenken en dit af te maken.
Met deze activiteit werken de kinderen aan Computational thinking/ Patroonherkenning.

Zomaar een paar ideeën om digitale geletterdheid een permanente plek in jouw klas te geven.
Uiteraard zijn er vast nog veel meer dingen te bedenken.
Ik ben dan ook benieuwd naar jouw goede ideeën! Deel je ze hieronder?
Geef een reactie