Gesprekken over digitale geletterdheid op Clubhouse

Afgelopen week heb ik op Clubhouse , samen met Tamara, mijn eerste room gehost. Het gesprek ging over Digitale geletterdheid.

Wat is het gaaf om zo met mensen in gesprek te gaan!
Live, echt in gesprek gaan met mensen uit het onderwijs, die graag met digitale geletterdheid aan de slag willen.

Hap snap

Terwijl we met elkaar in gesprek waren,  en tijdens een eerder gesprek in een room met Denise en Lisa, werd duidelijk dat veel mensen bezig zijn met digitale geletterdheid, maar niet goed weten hoe dit een goede plek kan krijgen in hun onderwijs.

Een leerkracht vertelde dat zij ICT vooral hap snap inzet.Ze weet niet zo goed hoe het anders kan.

Een andere (kleuter)juf vertelde dat ze de thema’s bij de kleuters heel uitgebreid voorbereiden en daarbij goed kijken welke doelen aan de orde komen. Maar bij de inzet van digitale geletterdheid doen ze dat helemaal niet. Bij elk thema komt wel iets digitaals aan de orde, maar zonder te kijken naar de leerlijn.

Leerlijn

Tijdens het gesprek vroeg iemand of er voor digitale geletterdheid eigenlijk ook een overzicht was van leerdoelen, zoals die er voor andere vakken zijn op Thule. En ja zeker, die is er!

SLO heeft voor alle 4 de onderdelen van digitale geletterdheid een leerlijn gemaakt.

Veel leerkrachten vertellen dat ze de leerlijn niet kennen.
Dat is jammer, want die leerlijn kan je houvast geven. Ook al kan het soms ook nog best lastig zijn om de doelen om te zetten in een aanbod, om maar niet te spreken over hoe lastig het soms is om te begrijpen wat er bedoeld wordt…..

Er is dus behoefte aan een plek om de leerlijn te bekijken en samen te praten over wat er staat en hoe je dat in de klas handen en voeten geeft.

Worstelen

Het is duidelijk dat veel leerkrachten worstelen met hoe ze digitale geletterdheid een plek kunnen geven in hun aanbod, zonder dat het er extra bij komt, er weer iets gestapeld wordt op die grote stapel die er al op hun bordje ligt.

Het gaat nu vaak nog over techniek, over euke materialen die de school ingebracht worden.

Leerkrachten willen digitale geletterdheid graag integreren in hun aanbod, zodat het een logische plek krijgt en er een goede opbouw door de school heen ontstaat.
Want iedereen is het er over eens: kinderen moeten digitaal vaardig de basisschool verlaten, zodat ze zich goed kunnen redden in de (steeds digitaler wordende) maatschappij.

Samen informatie verzamelen en delen

Na het gesprek in de room met Denise en Lisa, hebben we besloten de handen ineen te slaan.
Met elkaar gaan we nieuwe rooms organiseren. Met z’n allen praten over digitale geletterdheid en hoe we dat in de klas kunnen integreren.
Want daar zijn we het over eens: digitale geletterdheid moet er niet extra bij komen, maar moet zoveel mogelijk geïntegreerd worden in het huidige aanbod.

Om tijdens de gesprekken te kunnen verwijzen naar 1 plek, hebben we besloten om een speciale verzamelpagina te maken over de leerlijn digitale geletterdheid. Die heb ik inmiddels gemaakt. Gewoon als openbare pagina.

Nu staan daar dus de leerlijnen op van SLO. En de pagina zal aangevuld worden met materialen die tijdens de rooms die we gaan organiseren besproken worden.

Ben je benieuwd naar de leerlijn digitale geletterdheid?
Neem een kijkje op de pagina, via de knop hieronder.

Materialen digitale geletterdheid

En jij? 

Hoe zit het voor jou?
Heeft digitale geletterdheid een structurele plek in jouw onderwijs?
Waar loop je tegen aan op dit gebied?
Of waar zou jij graag eens met ons over in gesprek gaan?

Laat het ons weten!