Het blogteam stelt zich voor: Marrith Hoenderken

Cool spel of leerzame app?

Met een nieuwe iPad op schoot heb ik laatst samen met mijn zoontje van vier een lading ‘coole’ apps (lees: spelletjes) geïnstalleerd. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat ze er in eerste instantie wel heel mooi uitzagen, maar uiteindelijk wel te makkelijk, saai of kinderachtig waren.

Wat bij ons op de bank gebeurt, zie ik ook op scholen. Uit enthousiasme wordt een nieuw softwareprogramma, een app of andere ICT-tool aangeschaft om vervolgens in de klas tot de conclusie te komen dat het niet goed aansluit bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Kennisnet noemt dit techniekgedreven keuzes: ‘we willen iets met iPads in de klas’ of ‘we willen iets met coole apps’ (bij mij thuis op de bank).

Veel beter zou zijn als onze keuzes voor het gebruik van ICT onderwijsgedreven zijn. Wat missen we in de klas? Welke (cognitieve) vaardigheden willen we extra stimuleren of trainen bij leerlingen? Denk aan de executieve functies of de fonologische vaardigheden. Kortom: keuzes maken die aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen en de doelen waar je in de klas aan wilt werken.

Als psycholoog, intern begeleider en moeder van een peuter en kleuter denk ik graag na over hoe ICT ingezet kan worden. Want kinderen vinden ICT fantastisch, het is alleen aan ons om een zinvol en leerzaam aanbod te creëren.

Ik ben Marrith Hoenderken en in mijn blogs op de website van Miranda Wedekind neem ik jullie mee in het ‘onderwijsgedreven’ kijken naar alle ICT-mogelijkheden die er zijn.