Het blogteam stelt zich voor: Odette Merkx

Blogger, wie had dat nou ooit gedacht?

Ik niet in ieder geval…….. totdat ik de oproep van Miranda las en deze ook maar in mijn gedachten bleef terugkeren.
Zou ik kunnen schrijven over de ontwikkelingen op ICT gebied? Zou ik mijn enthousiasme kunnen overdragen? En zou het mogelijk zijn te laten zien dat je waarschijnlijk al heel veel doet dat gerelateerd is aan digitale geletterdheid?

Deze vragen zijn voor mij uitgangspunt geweest om me aan te melden als blogger voor Miranda.
Dus een uur voor “sluitingstijd” rolde daar een mailtje naar Miranda uit.

Nu mag ik dus schrijven, haha, en ik heb er zin in! In mijn blogs hoop ik jullie mee te nemen naar voorbeelden uit de praktijk, lesideeen aan te dragen voor diverse vakken en dit alles doorspekt met heerlijke gedachtenkronkels van de kinderen.

Kort iets over mezelf

Ik ben Odette Merkx, getrouwd, net 50 jaar en moeder van 4 kids.
Sinds we in Zutphen wonen, zo’n 19 jaar geleden, ben ik weer in het onderwijs gaan werken.
Ik werk op een Jenaplanschool in 2 middenbouwgroepen, groep 4,5 en 6.

Enkele jaren geleden heb ik opleiding tot ICT-er gedaan en me sindsdien ook meer bezig gehouden met de ontwikkeling van ICT binnen onze stichting (16 scholen).

Academische werkplaats

Al die ICT ontwikkelingen hebben geleid tot het, speciaal voor de stichting, starten van een academische werkplaats.  https://www.awonderwijs.nl/
Een samenwerking van collega’s, studenten en docenten van de PABO Doetinchem (Iselinge) en onderzoekers van de Universiteit.

De afgelopen 2 jaar hebben we een leerlijn “computational thinking” ontwikkeld.
Hieraan zijn opdrachten, activiteiten, lesvoorbeelden, etc. gekoppeld.
Een eigen website die gevuld is, en kan blijven worden, met activiteiten die plugged of unplugged ingezet kunnen worden binnen je onderwijs.
Zo laagdrempelig mogelijk, vol van voorbeelden en beeldmateriaal, zodat ons enthousiasme een uitnodiging is tot “zelf doen”.

Pannenkoeken bakken

Voor de vakantie was ik aan het filmen in de groep. De opdracht was om het stappenplan “Pannenkoeken bakken” op de goede volgorde te leggen.
Een fijne “unplugged” opdracht met elementen van : algoritme, probleemoplossen, abstractie en decompositie.
Niet mijn helderste taalopdracht maar het leverde in ieder geval mooie taal op. 😉

Zelf aan de slag?

Wil jij zelf aan de slag met jouw klas met deze unplugged programmeer opdracht?
Download dan het werkblad dat Odette maakte.

Je kunt het bestand downloaden bij de Extra materialen 21e eeuws leren.
Via de knop hieronder kom je rechtstreeks bij de materialen. Vergeet niet om in te loggen.

Ben je nog geen lid van de Extra materialen?
Wordt dan gratis lid via de pagina Downloads.

Download het werkblad