Het blogteam stelt zich voor: Tamara Koopmans

Ik ben Tamara Koopmans-Samson, 39 jaar en moeder van Demi, 11 jaar, en Sienna 9 jaar en getrouwd met Jos. We wonen in het rustige Spanbroek in West-Friesland. Ik heb 13 jaar met de kleuters gewerkt vanuit het OntwikkelingsGericht Onderwijs. Hierdoor is mijn eigen nieuwsgierigheid en creativiteit altijd heel actief geweest. Naast mijn functie als leerkracht ben ik ook ICT coördinator geweest.

In 2016 heeft mijn toenmalige school meegedaan met het ontwikkelen van de portal van Robots in de klas. Ik heb hierdoor aan de wieg gestaan van de omgeving waarbinnen leerkrachten en docenten de NAO robot kunnen programmeren. Een heel leuk en leerzaam avontuur. Naar aanleiding van de robot bij mijn toenmalige school heb ik een versnellingsvraag ingediend om te onderzoeken hoe de robot ingezet kan worden voor taal en rekenen. In november 2018 is daar de wiki-pagina Taal en reken robot als product uitgekomen. Dankzij het onderzoek heb ik ontdekt dat ik het heel erg leuk vind om na te denken over hoe je ICT betekenisvol kunt inzetten met de leerdoelen als vertrekpunt. De ervaring heeft ertoe geleid dat ik ben gestopt met lesgeven en me meer ben gaan richten op het begeleiden van docenten op het gebied van ICT. Daarnaast ben ik ook meer tijd gaan besteden aan het bedrijf van mijn man en mij, 2NJOYSPORTS.

Inmiddels werk ik 1,5 jaar bij de stichting Spaarnesant in Haarlem. Ik ben daar als bovenschools iCoach medeverantwoordelijk voor het begeleiden en coachen van docenten van 26 scholen. Denk aan het geven van workshops en cursussen binnen onze academie en het meedenken bij implementatieplannen. Daarnaast ben ik medeverantwoordelijk voor de implementatie van de NAO robot op 7 scholen van de stichting.

Als zzp’er werk ik samen met de ontwikkelaars van de portal van Robots in de klas als onderwijskundig adviseur en maak ik content voor de robot. In het filmpje hieronder kun je mijn oudste dochter, destijds 9 jaar, zien tijdens een oefenpresentatie met de robot.

Mijn blogs zullen onder andere gaan over de NAO robot en hoe je daarmee kunt werken in je klas. Daarnaast wil ik ook delen hoe ik scholen verder help met de implementatie van digitale geletterdheid. Mijn doel is altijd om met kleine middelen of veranderingen de lichtjes in de ogen van de leerkracht en leerling aan te wakkeren. Mijn vraag is niet ‘wat kan ik voor je doen?’ maar ‘wat heb je nodig?’.