ICT en speciaal onderwijs

Hier is het dan… Mijn eerste blog voor deze website.
Ik moet zeggen dat ik het best spannend vind, maar met gezonde spanning kom je een heel eind. 

Ik wil jullie dit jaar vooral meenemen in het stukje speciaal onderwijs en ICT.
Want helaas is dit type onderwijs vaak een ondergeschoven sector, die gelukkig steeds meer tot uiting komt.
Vaak nog wel negatief, maar daar wil ik verandering in brengen.

Stroomversnelling

Op onze school, voortgezet speciaal onderwijs cluster 4, hebben we sinds de eerste lockdown de beschikking over Chromebooks voor elke leerling.
Dat was echt een geluk bij een ongeluk, want de week voordat de scholen sloten, hebben ze alles binnen onze school aangepast en het netwerk vergroot om hiermee te kunnen werken.
De eerste dag dat we er mee konden gaan werken, was de dag van de sluiting. Er was geen beter moment te plannen, want er was geen keuze meer of je het wel of niet in wilde zetten in de klas. Als docent moest je wel. 

Als school hebben we trouwens geen keuze gehad in de aanschaf van de Chromebooks. Dit is bovenschools besloten.
Alle leerlingen van de stichting werken met Chromebooks in de klas.


Voordat de Chromebooks werden gebruikt, hadden we per klas maar de beschikking over 4 vaste computers. Hiervan deden het er vaak al 1 of 2 niet, dus als er iets digitaal moest gebeuren, moest je de leerlingen over de andere klassen verdelen binnen de school.

Omdat op het speciaal onderwijs verdelen niet altijd de beste optie is, denkend aan onrust, structuur wat wegvalt, onduidelijkheid, andere docent etc., kozen we er dus vaak voor, om een digitale opdracht maar te laten voor wat het is.

Klaar voor de toekomst

Ik vond dat het toch anders moest.
Want we liepen er bijvoorbeeld tegenaan dat leerlingen in hun 3
e en 4e jaar (15-16-17 jaar oud) nog niet eens wisten hoe ze een verslag op moesten maken, hoe bladzijdenummers werden ingevoegd, laat staan een afbeelding in een tekst wordt gezet.

Omdat hierin toch wel een stuk passie van mij ligt, wilde ik dit gaan veranderen.
Het was nog maar mijn 2e schooljaar op deze school, maar het kon niet zo zijn dat als onze leerlingen zouden doorstromen naar het mbo, ze amper kennis van ICT zouden bezitten. 

Ik ben toen gaan zoeken naar wat de mogelijkheden zijn en wat goed is voor onze leerlingen. Aangezien ik de enige was, heeft dit best wel wat tijd in beslag genomen.
Maar sinds Corona is dit traject gaan versnellen. Plotseling waren er medestanders en heb ik met één collega de ontwikkelgroep opgestart, ICT en digitale geletterdheid.

Omdat er ook een curriculum aan zit te komen waarin we de digitale geletterdheid moeten aanbieden, kwamen we voor onze leerlingen uit op 2 methodes, Basicly en Digit.

Uiteindelijk hebben we voor onze locatie gekozen voor Digit.
Deze methode geeft structuur en duidelijkheid aan onze leerlingen in een vast patroon. Dat is voor onze leerlingen zeker van belang, want als we ze wat ruimte geven, kan het zomaar zijn dat het mis gaat.
En het mis gaan kan op veel verschillende manieren gebeuren.

Groei in digitale geletterdheid

Maar na 5 jaar ben ik blij dat we eindelijk stappen hebben gemaakt binnen onze school rond digitale geletterdheid.
Uiteraard gaan we niet stil zitten, want de digitale wereld gaat harder dan we op school aan kunnen, dus moeten we proberen zo veel mogelijk bij te blijven en nieuwe ontwikkelingen te maken binnen de school.

Zo gaan we onderzoeken of docenten wel een goede basis hebben om op dit niveau digitale geletterdheid te geven en willen we social media en mediawijsheid meer onder de aandacht brengen van de leerlingen.

Daar vertel ik jullie in een volgende blog graag meer over!