Inzoomen op de Easi-Scope:  ‘De kleine wereld groot gemaakt'

Voor de website van Miranda Wedekind heb ik gekeken naar de mogelijkheden van de TTS Easi-Scope: hoe werkt het en wat zijn de mogelijkheden voor toepassing in de klas?

En ja hoor, ik viel al snel in de welbekende valkuil. Ik staarde me blind op wat kinderen allemaal kunnen leren over een digitale microscoop. Terwijl vaak, in de meeste gevallen zelfs, ICT een middel is en geen doel op zich. Een goed lesdoel formuleren is heel belangrijk zodat je de inhoud van je les daar weloverwogen op kunt afstemmen. De Easi-Scope kan dan een middel zijn om ook op andere manier te kijken naar bepaalde materialen en structuren.

De microscoop slaat de brug tussen ‘echte materialen’ die kinderen bijvoorbeeld kunnen vinden op het schoolplein of in het bos en het gebruik van ICT. Maak van kinderen kleine onderzoekers, door ze vragen te stellen over de wereld om hen heen. Met de microscoop gaan ze op onderzoek uit. Ze leren een andere (micro)kant kennen van insecten, planten of andere materialen.

Hoe pas je het in de praktijk toe? Een voorbeeld:

  • Lesdoel: De leerling kan de nerven op een blad aanwijzen.
    • Hierbij zijn de ‘nerven’ het concept waar we het over gaan hebben.
    • Het ‘aanwijzen’ is de vaardigheid die ik van de leerlingen verwacht in dit lesdoel.
  • Bij de start van les bespreek je het lesdoel en kun je aan de leerlingen vragen wat ze al weten over bladeren. Samen kun je dan bijvoorbeeld kenmerken van bladeren bespreken (groot, klein, kleuren, vormen).
  • Ga buiten op zoek naar bladeren met de kinderen. Alle soorten en maten mogen mee naar binnen.
  • Maak een ‘circuit’ in de klas: laat kinderen de bladeren op diverse manieren onderzoeken. Denk aan het gebruik van een loep, de Easi-Scope en het natekenen of naschilderen van de bladeren.
    • Tips voor gebruik van de Easi-Scope:
      • Leg een wit A4 onder het materiaal dat je wilt onderzoeken. Zo is er geen ‘ruis’ van vergrotingen van de achtergrond.
      • Is het materiaal te groot voor het lampje van de Easi-scope? of kunnen kinderen de Easi-scope niet stil houden? Ik bouwde van blokken twee torentjes waar ik de Easi-Scope opzette. Zo had ik een simpele houder en kon ik er materialen onderschuiven.
  • Leg bij iedere tafel uit wat je van de leerlingen verwacht (en geef een korte demonstratie van de Easi-scope) en deel je klas dan in groepjes. Ieder groepje bezoekt tijdens de les de verschillende tafels of hoeken. Als leerkracht kun je de leerlingen motiveren en activeren door vragen te stellen zoals: ‘wat zie je’, ‘wat voel je’, ‘welke verschillen zie je tussen de bladeren’ etc.
  • Aan het eind van de les worden de ervaringen gedeeld. De foto’s en filmpjes die met de Easi-Scope zijn gemaakt kunnen gedeeld worden met de rest van de klas, bijvoorbeeld op het digibord. Oudere leerlingen kunnen dan ook hun eigen onderzoek ‘presenteren’.
  • Op een later moment zijn de foto’s en filmpjes nog eens terug te kijken. Ook leuk om te delen met ouders. Zo kan er thuis ook een gesprek op gang komen over jouw lesdoel!

Een circuit kan bestaan uit materialen uit de natuur, maar denk ook andere mogelijkheden, zoals etenswaren of kleding. Met de microscoop kijken leerlingen met een andere blik naar bekende materialen en spullen, want zand uit de zandbak blijkt te bestaan uit allemaal kleine steentjes, het lijken wel diamantjes (volgens mijn zoon). De normaalste zaken blijken ineens best wel heel bijzonder.

Bestel jouw eigen Easi-Scope nu met korting!

En…. wil jij nu ook een Easi-Scope?
Bestel deze dan nu bij ICTleskisten.

Ik mag je zelfs een kortingscode aanbieden.

Je kunt de Easi-Scope tot 10-02-2021 bestellen met €5 korting!
Je koopt ‘m dan voor €94
Gebruik kortingscode:

MirandaWedekind

Bestel je Beebot
Ik wil een Easi-Scope