
We horen het al een paar jaar: “Er komen kerndoelen digitale geletterdheid.”.
En elke keer gebeurde er weer iets waardoor dat niet doorging.
Maar nu is er sinds een aantal maanden een team onder leiding van SLO bezig met de kerndoelen digitale geletterdheid.
Fase 1 Actualisatie van de kerndoelen (in dit geval opstellen van kerndoelen) moet in november klaar zijn.
Daarna gaan we over naar fase 2 Beproeven kwaliteit kerndoelen.
De kerndoelen zijn nog niet bekend dus, maar in dit artikel vertel ik je graag wat er al wel bekend is!
Nieuwe indeling
De nieuwe kerndoelen zijn dus nog niet bekend.
Maar wat al wel bekend is, is dat het team met een nieuwe indeling gaat komen.
We kennen al jaren de indeling waarin digitale geletterdheid onderverdeeld wordt in Praktische ICTvaardigheden, Digitale Informatievaardigheden, Mediawijsheid en Computational thinking.
Op deze indeling is ook de inhoudslijn digitale geletterdheid van het SLO gebaseerd.
Het team heeft bekend gemaakt dat de kerndoelen in 3 categorieën verdeeld zullen worden, namelijk:
- Wat moet een leerling (digitaal) kennen en kunnen?
- Maken, ontwerpen en creëren
- ‘De leerling, de wereld en digitale technologie’
De verwachting is dat er voor elk onderdeel ongeveer 7 kerndoelen zullen komen.
Verandert er dan veel?
Op basis van deze indeling en hetgeen ik heb kunnen volgen van de actualisatie van de kerndoelen, verandert er niet zo heel veel.
De inhoudslijn zoals we die nu kennen van SLO, zal voor een groot deel in tact blijven, verwacht ik.
Alle aanbodsdoelen die daar in staan, kunnen een plek krijgen in de 3 nieuwe gebieden.
Wat mij betreft zijn deze 3 gebieden duidelijk en maken ze helder wat er van onderwijsprofessionals verwacht wordt.
1. Wat 𝘮𝘰𝘦𝘵 𝘦𝘦𝘯 𝘭𝘦𝘦𝘳𝘭𝘪𝘯𝘨 (𝘥𝘪𝘨𝘪𝘵𝘢𝘢𝘭) 𝘬𝘦𝘯𝘯𝘦𝘯 𝘦𝘯 𝘬𝘶𝘯𝘯𝘦𝘯?
Hieronder zullen vooral aanbodsdoelen vallen uit de huidige onderdelen Praktische ICT vaardigheden en Digitale Informatievaardigheden. Het gaat hier om praktische kennis die leerlingen moeten hebben. Ze moeten weten hoe een computer grofweg werkt, moeten er mee overweg kunnen door bv een mail te kunnen sturen, een presentatie te kunnen maken etc en ze moeten weten hoe ze zoeken op internet.
2. Maken, 𝘰𝘯𝘵𝘸𝘦𝘳𝘱𝘦𝘯 𝘦𝘯 𝘤𝘳𝘦𝘦̈𝘳𝘦𝘯
Hierbij gaat het vooral om de creatievere kant van digitale geletterdheid. De kant van het produceren, waarin leerlingen actief aan de slag gaan. Hier komen aanbodsdoelen uit Praktische ICTvaardigheden als het maken van foto’s, video’s en audio en het stuk Computational thinking.
3. ‘De 𝘭𝘦𝘦𝘳𝘭𝘪𝘯𝘨, 𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘳𝘦𝘭𝘥 𝘦𝘯 𝘥𝘪𝘨𝘪𝘵𝘢𝘭𝘦 𝘵𝘦𝘤𝘩𝘯𝘰𝘭𝘰𝘨𝘪𝘦’
Bij dit onderdeel gaat het over de relatie van jou als persoon met digitale technologie en de wereld met digitale technologie. Hieronder vallen dus vooral Mediawijsheidsdoelen.
Ik verwacht dat alle huidige doelen, in de inhoudslijn die opnieuw gemaakt zal moeten worden nadat de kerndoelen bekend gemaakt zijn, terug zullen komen, alleen volgens een andere indeling.
Daarnaast zullen er wellicht een aantal nieuwe aan toegevoegd worden.
Voorlopig is het nog even afwachten. In november weten we hopelijk meer.
Daarna gaat dus fase 2 in werking en kunnen er nog aanpassingen gedaan worden.
Als fase 2 achter de rug is, worden de kerndoelen aangeboden aan de minister en zal die moeten besluiten of de kerndoelen goedgekeurd worden en ingevoerd zullen gaan worden.
Maar… het lijkt allemaal positief en naar verwachting zullen we uiterlijk schooljaar 25-26 kerndoelen digitale geletterdheid hebben!

Afwachten dus maar?
De kerndoelen zijn er nog niet, dus…. voorlopig nog maar niets doen?
Uh…. nee!!!!!
Ga niet afwachten tot de kerndoelen er eindelijk zijn!
Ga gewoon nu alvast aan de slag (of ga lekker verder waar je al mee bezig bent natuurlijk!).
Met de inhoudslijn van SLO kun je echt nu al aan de slag.
Begin vast en ontdek wat er allemaal mogelijk is. Dat geeft je straks een voorsprong en maakt dat je makkelijker kunt anticiperen op de kerndoelen, zodra die er echt door komen.
Want jouw leerlingen worden dagelijks met de digitale wereld geconfronteerd. Het is dus belangrijk dat jij ze helpt om digitaal vaardig te worden. Ook als de kerndoelen er nog niet zijn!
Hulp nodig?
Kom je er zelf als school of als onderbouwteam niet uit?
Ik kom jullie graag ondersteunen. Dat kan met een workshop, een studiedag of een begeleidingstraject.
Net wat jullie op weg helpt.
Neem gerust vrijblijvend contact met me op, dan kijken we samen wat voor jullie nu de volgende stap zou kunnen zijn!
Geef een reactie