Keuzestress

Wat trek ik aan?

Wat zullen we eten? Mexicaans, Chinees, Japans, Italiaans?

Wat ga ik kijken op TV? Of misschien toch een film op Netflix?

Elke dag moeten we keuzes maken en dat is niet even makkelijk..
Bovengenoemde voorbeelden zijn keuzes voor de ‘gewone’ mens..

Erg vervelend en lastig voor ‘ze’.
Maar dan ben je leerkracht…. Aaargh!

ZAPP! Terug in de tijd..
Zo’n 15 jaar geleden studeerde in aan de Pabo. Ik liep stage bij de kleuters en ik wilde een taalles geven over de herfst. Ik koos een leuk prentenboek uit en wilde daar een lesidee bij.. Moeilijk want wat voor ervaring heb je nou? Wat is er nou belangrijk voor een les? Dat vond ik nog best lastig. Dan maar even het internet op (ja, dat was er al toen ik studeerde). Ik had 2 keuzes: paboforum of jufsanne.com, lekker overzichtelijk. Ik koos een leuke knutsel, maakte een voorbeeld en hatsikidee klaar was mijn les (die knutsel van toen hebben we het later nog wel over :-)).

ZAPP! Naar 2020..
Als je nu voor de klas staat word je overspoeld met ideeën. Pinterest, Kleuteruniversiteit, eigen methodes, blogs, websites, Instagram, Facebook groepen etc.
Dan heb ik het nog niet eens over de speciale themaweken in het onderwijs; de kinderboekenweek, week van het geld, week van de lentekriebels, pannenkoekendag, week van het bos, buitenlesdag, week van het pesten, codeweek, week van de mediawijsheid en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het is allemaal zo leuk!!!

Leuk? Een springkussen in je achtertuin, dat is leuk!

Ooit zei iemand op de PABO tegen mij; Leuk? Een springkussen in je achtertuin, dat is leuk!
Oh, wat vond ik dat irritant maar ze had wel gelijk. Het doel van het onderwijs is niet ‘leuk’. Dat we onze doelen op een leuke manier willen bereiken is natuurlijk wat anders.
Maar hoe zorg je nou dat je niet verzuipt in al dat leuke aanbod?

Visie op onderwijs

Wat mij richting geeft binnen mijn onderwijs is dat ik de visie van onze school heel helder voor ogen heb.

Wij staan als team hier volledig achter. Wat willen we wel en wat niet?
We willen graag eigentijds, procesgericht en betekenisvol onderwijs bieden aan onze leerlingen. Daarbij vinden we het belangrijk dat de activiteiten die we doen gekoppeld zijn aan het schoolbrede project.

We werken op school met Jeelo. Jeelo staat voor; Je eigen leeromgeving.
Jeelo heeft 12 projecten voor groep 1 tot en met 8 over maatschappelijk relevante onderwerpen. Alle groepen zijn tegelijk met hetzelfde project bezig.
De leerlingen werken onderzoekend en ontwerpend in kleine groepjes aan een projectresultaat.

Per schooljaar plannen we 6 projecten in en maken hier onze themaplanning omheen.
Juist het betrekken van maatschappelijke organisaties is belangrijk bij Jeelo, altijd passend bij het thema.

Door slim te plannen doen we ook nog heel veel ‘leuke’ dingen.
Tijdens de kinderboekenweek met het thema ‘En toen..’ hebben wij het project ‘Leren van personen van vroeger’ ingepland en tijdens het thema ‘omgaan met geld’ valt bijvoorbeeld de week van het geld.

Zo zijn we niet met allemaal losse dingen bezig, maar is het betekenisvol voor de leerlingen.
Het project en onze visie zijn dus leidend bij het ontwerpen van ons onderwijs en de keuzes die wij maken.

En hoe zit dat bij jou?

Wat is de visie op jouw school? Is die voor jou helder?
Sta je erachter? Niet onbelangrijk..

Kan jij jouw lessen en ideeën daaraan koppelen?
Is het genoeg of is het teveel?

Probeer altijd naar je doelen te kijken, wat is betekenisvol en wat is ‘leuk’?

Oh en veel succes met al die doelgerichte lessen zó leuk aanbieden dat jij en je leerlingen er van genieten!
Want dat is waar je écht energie van krijgt!