Escaperoom in de klas

‘Wie heeft er niet al eens opgesloten gezeten in een escaperoom??’

Zodra de deur op slot gaat en de tijd begint te lopen, gaan we vaak enorm enthousiast aan alles wat los een vast zit voelen naar allerlei mogelijke hints.
Als je niet snel genoeg iets vindt, slaat de paniek snel toe!

Als we dit grote enthousiasme nu eens tijdens een escapespel in de klas kunnen creëren…

ESCAPESPELLEN

Escaperooms zijn al jaren populair. Tijdens team en/of vriendenuitjes staat regelmatig een escaperoom op het programma.

Helaas zijn er nog weinig escaperooms voor kinderen. Wel zijn er ook steeds meer escapespellen, online en offline.

Ik heb studenten de klas zien verduisteren, slotjes en kistjes zien verstoppen. Maar dit vergde heel wat voorbereiding en had niet altijd het gewenste resultaat. En dat de klas daadwerkelijk wordt afgesloten valt niet altijd goed…

Escaperoom in de klas

WAT IS KRAAK’M

Via het iXperium in Roermond waar ik werkzaam ben, zijn we op de IPON beurs in aanraking gekomen met Kraak’m.

Een website met online escapespellen maar dan gekoppeld aan allerlei vakgebieden. Want dat willen leerkrachten vaak… meteen een koppeling kunnen maken naar de praktijk.

De site biedt een groot aanbod aan escapespellen die gekoppeld kunnen worden aan Rekenen, Taal, Wereldoriëntatie. Een mooie manier om de methode eens lekker los te laten.

We hebben deze escapespellen ingezet in het iXperium, maar ook op mijn eigen school zijn we er veelvuldig mee aan de slag gegaan. Het enthousiasme van de kinderen is geweldig. Zet een spannende online timer op het bord en de drive van de kinderen wordt alleen maar groter.

De spellen zijn aantrekkelijk vormgegeven. En het aanbod wordt regelmatig uitgebreid. Er zijn al escapespellen vanaf groep 3 t/m het VO!!

Ideaal voor de leerkrachten is de spelpagina met:

  • een uitgebreide handleiding
  • hintkaartjes
  • werkbladen
  • methodekoppelingen
Escaperoom in de klas

KRAAK’M IN DE PRAKTIJK

Hoe zet je Kraak’m nu in?

De belangrijkste tip… ‘Speel het escapespel eerst zelf!!!’

Zo kun je tijdens de activiteit in de klas veel beter begeleiden en sturen. Houd eventueel de handleiding erbij om de juiste tips te geven.

Nadat je een keuze hebt gemaakt uit het aanbod moet je het spel gaan klaarzetten. Dit doe je met de gele knop. Via je profiel kom je bij MIJN SPELLEN. Hier staan al jouw klaargezette spellen, met de SPELCODE. Deze kun je op het bord schrijven of juist extra spannend in een envelop uitdelen.

Op de site kunnen de kinderen deze SPELCODE invoeren en aan de slag gaan. Na een spannende intro moeten de kinderen enkele spellen gaan spelen. Hier is wel wat inzicht voor nodig. Als ze dit nog nooit hebben gedaan, laat de kinderen hier dan enkele keren ervaring mee opdoen.

Bij sommige spellen hebben de kinderen een fysiek werkblad nodig. Zorg dat je deze klaar hebt liggen, inclusief de HINTKAARTJES. Deze kaartjes kun je uitdelen op momenten dat kinderen echt niet meer verder kunnen. Zeker deze HINTKAARTJES zijn leuk om uit te delen in een gesloten envelop.

Als je dan ook nog een leuke timer op het bord zet, is het tijd om te beginnen.

Ideetje:

Tijdens de vorige lockdown heb ik ook spellen klaargezet voor thuis.

Digitale geletterdheid

Je hoort deze term steeds mee. In het aanstaande nieuwe curriculum zal er veel aandacht hier voor zijn.

Maar digitale geletterdheid is onderdeel van je dagelijkse lespraktijk en hoeft geen extra tijd te kosten.
Globaal is digitale geletterdheid een verzameling van de thema’s: Mediawijsheid, ICT-basisvaardigheden, Computational thinking en Informatievaardigheden.

Kraak’m sluit prima aan bij dit laatste onderdeel, informatievaardigheden:

Kinderen moeten informatie uit bronnen analyseren.
Kritisch en systematisch zoeken, selecteren, verwerken, gebruiken van relevante informatie en
deze op bruikbaarheid en betrouwbaarheid beoordelen.

Kraak’m zal de eerste keren even pittig zijn. Als de kinderen eenmaal wat ervaring hebben op gedaan met dit soort spellen, kunnen ze steeds beter de informatie vinden en filteren. En kunnen ze alle bruikbare info ook omzetten tot het gewenste resultaten. Vaak is dit een cijfercode.
Het proces, met al zijn executieve functies, is als leerkracht interessant om te bekijken. GENIET HIER VAN!

Escaperoom in de klas