Kruidnoten bakken én werken aan computational thinking

Hoe leuk is dat?
Samen met de klas kruidnoten bakken én tegelijk werken aan de digitale vaardigheid computational thinking.
En dat zelfs zonder een computer te gebruiken…..

Kruidnoten bakken

Een activiteit die in veel klassen in deze periode wordt uitgevoerd.
Super gezellig en het ruikt ook nog eens zo lekker.

Maar met wat kleine aanpassingen maak je er ook meteen een les van waarin je werkt aan digitale geletterdheid.

We gaan werken aan de vaardigheid

Algoritmes en procedures

De werking van algoritmes verklaren als een serie geordende instructies of regels die stap voor stap worden uitgevoerd om een probleem op te lossen of een doel te bereiken.
Eenvoudige algoritmes zelf ontwerpen en fouten hierin verbeteren.

Kruidnoten bakken én werken aan computational thinking

Recept

Speciaal voor jonge kinderen maakte ik een recept om kruidnoten te bakken met foto’s.

Door dit recept te gebruiken kunnen kinderen zelfstandig aan de slag. In ieder geval tot de over gebruikt moet worden.
Dat betekent dat je het bakken van kruidnoten als activiteit op kunt nemen tijdens je kiestijd.
Je maakt een tafel klaar waar alle spullen op klaar staan, zorgt dat er een kaartje op het kiesbord beschikbaar is en laat de kinderen hun gang gaan.
Wel handig om aan het begin van de week het recept een keer in de kring te bespreken.

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om een groepje onder begeleiding van een ouder, stagiaire of leerling uit de bovenbouw aan het werk te laten gaan.
Bespreek wel goed met de begeleider dat de kinderen zo veel mogeijk (“alles”) zelf doen.

Doelen

Tijdens het bakken van kruidnoten werken we aan de volgende doelen:

  • op volgorde zetten van instructies of regels (als basis van een sequentieel algoritme)
  • begrijpen dat bepaalde reeksen een logische ordening kennen
  • uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
  • opvolgen van logische reeksen van instructies (zowel sequentieel als herhalend)

Door te werken met een recept, werk je met een algoritme. Via dat recept krijg jij de instructies, en ben jij even de computer of de robot die ze uitvoert.

Tja zul je zeggen, maar dat eerste doel doe je toch niet tijdens het werken met een recept?
Nee dat klopt. Dat doe je normaal gesproken niet.
Maar met een paar eenvoudige tweaks kun je ook aan dat doel werken.

Op volgorde zetten van instructies of regels (als basis van een sequentieel algoritme)

Het doel van het op volgorde zetten van de instructies kun je heel eenvoudig vorm geven door de foto’s los te knippen (of het bestand te downloaden met alle losse foto’s).
Leg de foto’s op tafel en laat de kinderen ze in de goede volgorde leggen.

Is het te moeilijk door de hoeveelheid foto’s? Laat dan de foto’s van het wegen eruit.

Kruidnoten bakken én werken aan computational thinking

Ik wens je veel plezier tijdens het bakken van de kruidnoten.
Laat je me even weten of je het recept gebruikt?
Ik vind het altijd super om foto’s of video’s te zien. Dus… tag me gerust op social media.

Je kunt het fotorecept (PDF) en de losse foto’s (ZIP) downloaden bij de Extra materialen 21e eeuws leren.
Via de knop hieronder kom je rechtstreeks bij de materialen. Vergeet niet om in te loggen.

Ben je nog geen lid van de Extra materialen?
Wordt dan gratis lid via de pagina Downloads.

Naar de Extra materialen