Heb jij met je klas wel eens “levend geprogrammeerd”?

Bij levend programmeren ga je aan de slag met programmeren, maar dan zonder een computer (of apparaat met computer erin) te gebruiken. En dat is echt een goeie manier om te starten met programmeren en kinderen duidelijk te maken wat programmeren is.

Levend programmeren kan op vele verschillende manieren.
Vandaag laat ik je kennis maken met een “programmeerduel”.

Hoe speel je het spel?

Het programmeerduel is een eenvoudig spel, dat je snel kunt maken en snel kunt spelen.

Het doel van het spel is om door middel van de actiekaartjes, jouw pion op de plaats van de pion van je tegenstander te krijgen.
Doordat je tegenstander de pion steeds verplaatst, is dat nog niet zo eenvoudig als het lijkt.

Je speelt het spel met z’n tweeën (of met 2 teams).
Het speelbord maak je zelf, bijvoorbeeld van de bodem van een pizzadoos. Met stift maak je daarop vakken: 5 x 5 vakken.
Je pionnen kunnen van alles zijn. In de video gebruik ik 2 autootjes, maar je kunt elk voorwerp nemen dat je wilt. Hierdoor kun je het spel eenvoudig aan je thema aanpassen. Werk je bijvoorbeeld over ridders en kastelen, dan neem je 2 playmobil ridders. Ook je speelbord kun je helemaal aanpassen qua kleurtjes en versiering.

Spelregels

Elke speler krijgt 5 actiekaartjes.
Bij elke beurt zet hij minimaal 1 actiekaart in, meer mag. De kaart(en) die hij speelt legt ‘ie open neer en verplaatst zijn pion volgens de stappen op de actiekaart(en). Na zijn beurt vult hij de actiekaarten weer aan tot 5.

Elke speler begint in de rechterhoek van het speelveld aan de kant waar hij zit.

Je kunt de spelregels downloaden via mijn Extra materialen 21e eeuws leren.
Daar vind je ook de actiekaartjes.

Naar de materialen 21e eeuws leren