Maak kennis met het team: Vicky

Wie ben ik? – Creatief Nieuwsgierig

Ik ben Vicky Coenen en ik ben 34 jaar. Ik heb 2 kinderen van 4 en 6 jaar en woon samen met mijn vriend in Kortessem in Belgisch Limburg.
We genieten ervan om samen erop uit te trekken in deomgeving en gezelschapsspelletjes te spelen.
Bij de start van mijn schoolloopbaan stond ik in verschillende scholen met heel diverse opdrachten. Van buitengewoon onderwijs tot zorg en ict, van instappers tot de oudste kleuters, bewegingsopvoeding, ….

Uiteindelijk start ik nu het 9de schooljaar in de derdekleuterklas.
We hebben 8 kleuterklassen en 12 klassen in de lagere school.

Verder deed ik in het verleden ook kleuterkampen, kinderanimatie met grime en ballonplooien, kinderdans enz, maar sinds de kinderen lukt me dit niet meer.

IK GENIET VAN:

* MIJN GEZIN
* LESGEVEN IN DERDE KLEUTERKLAS/ GROEP 2
* CREATIEVE UITDAGINGEN
* REIZEN
* LEZEN 

Ontwerpen van materialen: Interesse dankzij lockdown

Tijdens de lockdown ging ik op zoek naar manieren om mijn kleuters van op afstand te kunnen boeien.
Het ontwikkelen van de auditieve vaardigheden is onze focus in de tweede helft van het schooljaar in de derde kleuterklas.

Ik probeerde dit door interactieve filmpjes te maken, in Tinytap spelletjes met gesproken opdrachten, …

Ik deelde wat materialen die ik maakte in verschillende groepen op facebook en kreeg hier veel leuke reacties op.
In augustus vorig jaar startte ik mijn eigen groep Juf Vicky spelend en ontdekkend leren in de derde kleuterklas.

Bij de start van het nieuwe schooljaar waarbij we terug in de klas konden lesgeven, wou ik waar ik stappen in gezet had verder uitwerken.
Als juf leek het mij dan de aangewezen manier om via gezelschapsspellen rond auditieve vaardigheden tewerken.
De Tinytapspellen die ik in de lockdown maakte, gebruikte ik als extra oefenkans.

Gaandeweg maakte ik ook bundels rond andere vaardigheden in thema dinosaurussen, thema ruimte, thema Noordpool, thema eieren, thema tandarts, thema Jaap en de bonenstaak.
Ook probeerde ik een basisaanbod te ontwikkelen voor een derde kleuterklas met een cijferbundel en een letterbundel.

Facebookgroep: Juf Vicky

Nieuwe uitdagingen: Stem/ Media/ Beebot

Het voorbije schooljaar probeerde ik ook rond techniek en STEM wat opdrachten uit te werken:

  • Sinterklaas — ontdekkaarten rond drijven en zinken
  • Kerst — ontdekkaarten met magneten
  • Ruimte — een raketlancering en beebotspel
  • Dinosaurussen — een vulkaanuitbarsting en beebotspel
  • Pasen — ontdekkaarten breekt het ei?

Volgens mij kan ik hier nog diverser mee omgaan, zeker op vlak van ict, daarom ging ik graag in de op de oproep
om materialen te ontwerpen en mee in het team te stappen.

Ook bewegend leren probeer ik regelmatig te integreren en ik wil ontdekken of ik hier ook de digitale wereld mee
kan verbinden.

“Al spelend greep krijgen op de wereld en deze verder ontdekken”

Nieuwe plannen voor dit schooljaar

Voor het nieuwe schooljaar wil ik media integreren door samen met de kleuters een ‘wie is het?’ spel van de klas te maken.

De kleuters gaan zoveel mogelijk stappen zelf uitvoeren:

  • foto’s maken
  • instructies geven aan de gefotografeerde
  • achtergrond selecteren op digibord in onze ‘fotostudio’

Als dit alles klaar is, kunnen we het spel spelen.

Verder maak ik ook elk jaar een boekje met een foto van elke kleuter waarbij ze een whitebordje vasthouden met hun naam erop.
Zo kunnen kleuters zelf boodschappen voor elkaar schrijven en de naam van een vriendje opzoeken.

Ik ontwierp ook een pictionaryspel om de kleuters kennis te laten maken met tekenen op het digibord. Ze ontdekken de mogelijkheden en knoppen. Ondertussen oefenen ze ook hun tekenvaardigheden en leren ze elkaar wat beter kennen.
Ideaal om in de eerste weken van het schooljaar te doen.

Neem samen met Vicky een kijkje in haar klas, en leer haar beter kennen!

Vooruitblik: Beebotrups – gezelschapsspel met Beebot

In september is het bij ons kermis in de stad.
De kleuters kregen in de 2de kleuterklas al een aanzet voor de beebot.
Voor de kermis ontwierp ik een spel met de Beebot.
De Beebot mag enkel op het spoor voortbewegen.

De kleuters gooien met de dobbelsteen en laten de beebot het juiste aantal vakjes vooruit bewegen.
Als ze op een karretje terecht komen, nemen ze een kaartje in de juiste kleur en leggen deze op hun witte rups.
Komen ze op een karretje met een kruis, dan zijn ze een karretje kwijt.

Wie kan het eerst al de karretjes verzamelen?

Binnenkort zal ik dit spel met jullie delen!

Pictionary

Natuurlijk deelt Vicky ook nu al een materiaal met jullie!
Pictionary op het digibord.

Het spel “Pictionary op het digibord” is ideaal voor de kennismakingsweken en om te leren tekenen op het digibord.

Maak kennis met het team: Vicky

Je kunt het spel downloaden bij de Extra materialen 21e eeuws leren.
Via de knop hieronder kom je rechtstreeks bij de materialen. Vergeet niet om in te loggen.

Ben je nog geen lid van de Extra materialen?
Wordt dan gratis lid via de pagina Downloads.

Naar de Extra materialen