Van 8 t/m 15 november is het de Week van de Mediawijsheid.
Een week waarin vooral in bovenbouwgroepen gewerkt wordt rondom Mediawijsheid. Daar zijn verschillende ideeën voor te vinden.

Maar kun je met jonge kind ook aandacht besteden aan de Week van de Mediawijsheid? En hoe doe je dat dan?
Een vraag waar ik even over na moest denken, maar ik denk dat het kan!

Deel 1 kwam eerder deze week online en vind je hier.
Vandaag ga ik in deel 2 verder met de competenties Communiceren en Strategie.

Mediawijsheid competentiemodel

In deel 1 deelde ik het competentiemodel Mediawijsheid voor leerkrachten PO.
Er is ook een uitwerking voor leerlingen.
In dit model worden de competenties verder uitgesplitst in wat leerlingen in welke groepen zouden moeten kunnen en kennen.

Competentiemodel Mediawijsheid leerlingen PO

Communicatie 1: Informatie vinden en verwerken

Informatie vinden en verwerken is voor jonge kinderen nog best lastig. Toch zijn er ook voor hen mogelijkheden.

In het artikel Informatievaardigheden in de kleuterklas geef ik suggesties hoe je met jonge kinderen aan deze vaardigheid kunt werken.
Door te bewerken met voorgestructureerde pagina’s als Yurls en Symbaloo kun je ook jonge kinderen informatie op hun niveau laten zoeken.

Communicatie 2: Content creëren

Een  boodschap overbrengen naar anderen, hoe doe je dat? Welke content kun je met jonge kinderen creëren?
Er zijn tal van mogelijkheden:

  • Een filmpje maken met de camera van telefoon of tablet waarin kinderen iets vertellen over wat ze geleerd hebben, over een werkje dat ze gemaakt hebben, een bouwwerk in de bouwhoek,…..
  • Met HP Reveal meer vertellen over het kunstwerk dat je hebt gemaakt. Ouders kunnen de tekening scannen en horen het verhaal erachter of zien het maakproces.
  • Een presentatie maken over iets uit het thema waarover gewerkt wordt. Denk bijvoorbeeld aan: Wat is jouw hobby?; Wat doe jij als je thuis komt?; Welk boek is jouw lievelingsboek? Laat kinderen kiezen voor een presentatie vorm die bij ze past. De één maakt een filmpje, de ander maakt foto’s, weer een ander neemt voorwerpen mee en vertelt het verhaal live.
  • Laat kinderen reclame ergens voor maken, bijvoorbeeld voor iets wat je gaat verkopen op de kerstmarkt. Laat posters maken, maar ook een reclamefilmpje kan heel goed.
  • Een verhaal naspelen met stopmotion.

Praat vooral ook over hoe de boodschap duidelijk gemaakt wordt, welke manier het beste werkt voor het doel.
Welk middel past bij het doel?

Communicatie 3: Participeren in sociale netwerken

Dit is een competentie die je met jonge kinderen nog weinig vorm zult geven.
Je kunt wel praten over wat een sociaal netwerk is en hoe de kinderen onderling contact met elkaar hebben.
Hoe maak je bijvoorbeeld een speelafspraak?

Met elkaar in gesprek gaan over of je tot een (offline) netwerk hoort, hoe het voelt als je niet mee mag doen, wat de regels zijn in zo’n netwerk en hoe je omgaat als er dingen gebeuren die je niet wilt.
Door dit soort gesprekken nu al te voeren, bereid je kinderen voor op de online sociale netwerken en zullen ze zich daar beter kunnen redden.

Strategie 1: Reflecteren op het eigen mediagebruik

Wat kijk, lees en luister je?
Breng met jonge kinderen eens in beeld waar ze naar kijken op televisie of welke spelletjes ze spelen (op bijvoorbeeld de playstation, X-box of computer of tablet).
Doe een inventarisatie (of nog beter, laat een groepje kinderen dit zelf doen voor een enquête met plaatjes) en maak aan de hand van die gegevens bijvoorbeeld een staafdiagram.
Wat wordt in de klas het meest gekeken?
Waarom kijkt iedereen dat?

Wat mogen of willen kinderen niet zien?
Van welke programma’s word je blij? Zijn er ook dingen waar je boos of verdrietig van wordt? Waarom kijk je daar toch naar?

Breng ook eens in kaart wanneer kinderen achter televisie, computer of tablet zitten? Op welke momenten, hoelang?
Zijn er ook regels waar ze zich aan moeten houden? En wat vinden ze van die regels?

Strategie 2: Doelen realiseren met media

Deze competentie sluit aan bij de competentie Content creëren.
Door met een duidelijk doel vooraf te werken, kun je met de content werken aan een doel.
Vooraf met elkaar praten over het doel en hoe je het doel het beste zou kunnen bereiken, helpt bij het kiezen van de juiste media.

Ook bij levensechte opdrachten kun je samen goed bekijken welke media zou kunnen helpen. Leg de vraag bij de klas neer:

  • Ik moet vanmiddag op huisbezoek bij…. , maar weet niet hoe ik daar moet komen. Wat kan ik doen?
  • We willen zoveel mogelijk verkopen op de fancyfair. Hoe kunnen we zorgen dat mensen onze producten willen kopen?
  • We gaan op schoolreisje. Wat is er daar eigenlijk te doen? Hoe komen we daar achter?

Hoe werk jij aan mediawijsheid in jouw klas?

Mediawijsheid gaat dus heel vaak over in gesprek gaan met leerlingen over media en ze kennis laten maken met allerlei verschillende soorten media.
Ik heb in deze 2 delen van dit artikel een aantal voorbeelden gegeven hoe je dat zou kunnen doen.

Maar jij hebt misschien wel hele andere mooie voorbeelden!
Daar ben ik uiteraard nieuwsgierig naar!
Hoe werk jij aan mediawijsheid in jouw klas met jonge kinderen? Deel je je voorbeelden via de opmerkingen?

Voor de week van de mediawijsheid maakte ik een set denksleutels.
Met denksleutels stimuleer je het creatief denken.

Je vindt de denksleutels bij de Extra materialen Denksleutels.

Naar de Extra materialen