Met de kralenplank werken aan Computational thinking

Poll in de Facebookgroep

In de Facebookgroep ICT en 21e eeuws leren in de kleuterklas plaatste ik vorige week een poll met de vraag:

“Computational thinking is 1 van de 4 onderdelen van digitale geletterdheid.
Weet jij welke van onderstaande activiteiten niet onder Computtional thinking valt?”

Daaronder gaf ik een aantal activiteiten:

  • een ketting rijgen
  • een dansje aan iemand uitleggen
  • een cake bakken
  • een kralenplank maken
  • zoeken naar informatie over een vraag

Ook gaf ik nog 2 opties:

  • Al deze activiteiten vallen onder Computational thinking
  • Ik denk dat ze allemaal niet onder Computational thinking vallen.

Ik ben benieuwd: Wat denk jij? Welke activiteit valt niet onder Computational thinking?
Eén ding kan ik al wel verklappen: het maken van een kralenplank valt wel onder Computational thinking.

In deze blog laat ik je zien hoe dat zit en hoe je nog net iets meer impuls kunt geven aan het werken met een kralenplank, zodat je nog beter werkt aan Computational thinking.

Kralenplank voor jongste kleuters

Jongste kleuters vinden het vaak leuk om op een kralenplank een eigen ontwerp te maken.
Vaak is dit zomaar het ‘lukraak’ neerleggen van kralen.
Natuurlijk een goede motorische oefening, maar jij als leerkracht kunt hier al een element van Computational thinking aan toevoegen!

Kijk eens terwijl de kleuter bezig is of je ergens in de plank een bepaald patroon kunt ontdekken: een serie kralen die herhaald worden.
Wijs de kleuter op dit patroon en daag hem/ haar uit om dit patroon voort te zetten.

Je werkt dan aan het doel:

Werken met gegevens- Gegevens analyseren

    • Realiseren wat een eenvoudig patroon is
    • Voortzetten en maken van patronen in concrete situaties

Kralenplanken namaken

Een volgende stap is vaak dat kinderen elkaars kralenplank gaan namaken. Of ze maken een kralenplank van een legvoorbeeld af.
Ook hier zitten weer elementen van Computational thinking in.

Je werkt namelijk aan de doelen:

Werken met gegevens- Gegevens Analyseren

    • Voortzetten en maken van patronen in concrete situaties

Probleemdecompositie

    • Opdelen van een eenvoudige taak in deeltaken

Door de kinderen uit te dagen hun gemaakte kralenplank of het legvoorbeeld mondeling aan de ander te omschrijven, maak je het moeilijker.
Zorg dat de leerling die de kralenplank na gaat maken, de voorbeeld kralenplank niet kan zien!

Op deze manier werk je aan het doel:

Algoritmes en procedures

    • Geven van een reeks instructies aan een ander (mondeling of via symbolen) voor het uitvoeren van een bepaalde taak

Kralenplank omzetten in legvoorbeeld

Vaak zijn kinderen heel trots op de kralenplank die ze gemaakt hebben.
Hoe leuk is het dan om die goed gelukte kralenplank door een kind om te laten zetten in een legvoorbeeld.
Zorg hierbij voor een blad met vakjes (19 x19) waarop het kind zijn voorbeeld met stift of potlood na kan tekenen.

Je werkt dan aan het doel:

Werken met gegevens- Gegevens visualiseren:

    • Weergeven van verzamelde gegevens in een eenvoudige visuele representatie

Je kunt een leeg bestand voor een legvoorbeeld downloaden bij de Extra materialen 21e eeuws leren.
Via de knop hieronder kom je rechtstreeks bij de materialen. Vergeet niet om in te loggen.

Ben je nog geen lid van de Extra materialen?
Wordt dan gratis lid via de pagina Downloads.

Naar de Extra materialen

Coderen met de kralenplank

Een stap verder is om te gaan coderen met de kralenplank.
Je geeft de kinderen een code en die code zetten ze om in een figuur op de kralenplank.
De code bestaat uit een kleur met een cijfer erin. De kleur geeft (uiteraard) de kleur van de kralen aan, het cijfer hoe vaak je deze kleur achter elkaar op die rij neer moet leggen.

Dit is een activiteit die echt wat meer vraagt en voor kleuters (en oudere kinderen) is die hier echt aan toe zijn.
Ze moeten de instructies goed kunnen lezen en om kunnen zette op hun kralenplank.

Je werkt hiermee aan de doelen:

Algoritmes en procedures:

    • Op volgorde zetten van instructies of regels (als basis van een sequentieel algoritme)
    • Begrijpen dat bepaalde reeksen een logische ordening kennen
    • Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
    • Opvolgen van logische reeksen van instructies (zowel sequentieel als herhalend)

Dit is een voorbeeld van Coderen met de kralenplank.
De linker afbeelding geef je het kind, de rechter afbeelding is het resultaat.

Meer voorbeelden van Coderen met de kralenplank vind je bij de Extra materialen 21e eeuws leren.
Via de knop hieronder kom je rechtstreeks bij de materialen. Vergeet niet om in te loggen.

Ben je nog geen lid van de Extra materialen?
Wordt dan gratis lid via de pagina Downloads.

Naar de Extra materialen

Zelf een code maken

Snappen de kinderen hoe het coderen met de kralenplank werkt?
Dan kunnen ze hun eigen codes gaan ontwerpen.
Dat kan op twee manieren:

  • een kralenplank maken en deze omzetten in een code
  • een code ontwerpen en die daarna controleren op de kralenplank

UIteraard is die 2e optie de moeilijkste!
Maar waarschijnlijk komen er leuke en mooie patronen uit.

Je werkt aan de doelen:

Automatisering:

    • Herkennen van de herhaling van taken in verschillende situaties

Algoritmes en procedures:

    • Geven van een reeks instructies aan een ander (mondeling of via symbolen) voor het uitvoeren van een bepaalde taak
Download het blad om zelf codes te ontwerpen

Codes ook gebruiken met andere materialen

Zijn de kinderen eenmaal bekend met het werken met codes, dan kunnen ze dezelfde codes ook met andere materialen gaan maken.
Denk bijvoorbeeld aan mozaiëk vierkantjes op een vel papier.
Of loose parts, of herfstvruchten of paaseitjes of legoblokjes.

Met de legoblokjes kun je dan zelfs nog een extra element gaan toevoegen door 3 dimensionaal te gaan werken.

En hoe zet jij de kralenplank in?

Natuurlijk ben ik benieuwd hoe jij de kralenplank inzet?
Gebruik je ‘m al bewust om Computational thinkign te oefenen?
Welk idee uit deze blog neem je mee?
Leuk als je het me laat weten!

Meer weten over Computational thinking met kleuters? Meld je aan voor de masterclass!

Computational Thinking wordt vaak gezien als de meest abstracte vaardigheid.
Want wat is het nou precies? Hoe zet je het in in de klas?
Terwijl het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is.

Daarom organiseer ik op woensdag 14 april een online masterclass over computational thinking met kleuters.

Datum: woensdag 14 april 2021 19.30- 21.30 uur

€25,00

Masterclass Computational thinking met kleuters