Met ICT kleuters uitdagen tot beweging

ICT en een bewegingsles bij kleuters, kan dit?
Kun je kinderen aan het bewegen krijgen terwijl ze digitale vaardigheden inoefenen?
Het is de vraag waar ik mij over ging buigen. Niet zo makkelijk.

Ik heb me vooral gericht op de vraag: “Hoe kun je dit zo veelzijdig mogelijk uitwerken, waarbij je verschillende accenten kunt leggen?”

Dansen en bewegen

Dat het niet altijd tijdrovend of moeilijk moet zijn, daar kwam ik al snel achter.
Ik maak enkele QR – codes van bewegingsmomenten, die terug te vinden zijn op YouYube.
Als je zoekt op ‘cooking class’ kom je ze ook zeker tegen.

Met ICT kleuters uitdagen tot beweging

De naam doet het niet vermoeden maar in deze filmpjes staat een specifiek karakter centraal. Denk aan een piraat, kok, ninja, ramenwasser, ..
Op een stukje instrumentale muziek doet deze figuur allerlei bewegingen voor.
Ik vulde deze filmpjes aan met bekende bewegingsdansjes zoals baby haai, tsjoe tsjoe wa,…

Op de klas- Ipad word een QR-code scanner geïnstalleerd (je kunt vaak ook de camera-app gebruiken!).
De gemaakte QR codes komen op een blad samen met een afbeelding van het liedje. Deze kaarten worden verspreid in de klas en in de tuin opgehangen. (Je kan dit natuurlijk ook in de speelzaal doen, maar deze was bij ons die dag bezet.)
De kleuters worden verdeeld in groepjes van 3 of 4, en krijgen allemaal een IPad in hun handen.

De kinderen lopen enthousiast van kaart naar kaart, scannen de afbeelding en gaan aan het bewegen. Super eenvoudig maar wat een plezier. We hebben de kaarten na de les nog enkele dagen laten hangen, en meermaals vragen de kinderen of ze nog eens mogen bewegen.

Programmeren

De eerste stappen tot programmeren kunnen we ook zetten in de bewegingsles.
Je kan het combineren met de Beebot of robotmuis zoals wij in de klas doen.
We verdelen de klas in 2 groepen en leggen hen uit wat de bedoeling is.
De robotmuis moet van ‘de uitvinder tot bij het ‘idee’ komen. Ze kunnen dit terugvinden op een kaart. Welke stappen hun robotmuis moet doen, moeten ze zelf bedenken.

Elke groep moet de weg uitleggen met behulp van pijlen, alvorens de muis te programmeren.
De kaartjes met pijlen om dit te doen bevinden zich aan de andere kant van een bewegingsreeks. (denk aan onder een stoel, over een stok springen, wandelen over een omgekeerde bank,…)
Via estafette moeten de kleuters om beurt om een pijl lopen.
Als alle gewenste pijlen verzameld zijn, kunnen ze hun robotmuis programmeren.
Welke groep is er eerst? Heeft die het ook juist?

Met ICT kleuters uitdagen tot beweging

Piraten

In het thema piraten bedacht ik ook nog het volgende spel:
De kinderen worden verdeeld in groepjes, elk groepje heeft een device waarop in een lus een slide show wordt afgespeeld.

Gedurende deze slide show passeren 10 prenten over piraten.
Elke slide show heeft sommige prenten gemeenschappelijk en andere die heel goed op elkaar lijken.
Het is de bedoeling dat elke groep de prenten van hun slideshow gaat verzamelen.
Ze vullen zo elk hun schatkist met de juiste piratenvoorwerpen/-prenten.

De kinderen moeten over de loopplank wandelen, met 2 voeten samen springen alvorens ze bij de prenten komen.
Daar was het zoeken naar de juiste prent.
Snel terug naar start om de schat op de schatkaart te leggen en de volgende kleuter mag vertrekken.

Als je dit voor het eerst speelt, is het al intens genoeg om alleen maar de juiste prenten te halen aan de overkant van de zaal.
Je moet immers rekening houden met het feit dat elke prent maar 1 keer op je schatkaart mag voorkomen.

Met ICT kleuters uitdagen tot beweging

Veel plezier met het uittesten van de verschillende activiteiten.
Misschien bedenk jij nog wel iets anders.

Graag deel ik de bestanden uit deze blog met je!
Je kunt ze downloaden bij de Extra materialen 21e eeuws leren.
Via de knop hieronder kom je rechtstreeks bij de materialen. Vergeet niet om in te loggen.

Ben je nog geen lid van de Extra materialen?
Wordt dan gratis lid via de pagina Downloads.

Naar de Extra materialen