Nationale pannenkoekendag- 18 maart

Vrijdag 18 maart is het Nationale pannenkoekendag!

Misschien zeg je: “Leuk Miranda, maar wat moet ik daarmee in de klas? Laat de ouders thuis maar pannenkoeken bakken.”
Snap ik!
Maar wist je dat je door samen met de kinderen pannenkoeken te bakken ook kunt werken aan Computational thinking?

Wat is Computational thinking?

Bij computational thinking gaat het erom dat je een vraagstuk zo weet te formuleren dat je het kunt oplossen met gebruik van computertechnologie.
Dus, heb je het over computational thinking, dan heb je het o.a. over probleemoplossend denken en denken in stappen.
En daar valt programmeren ook onder!

Samen pannenkoeken bakken

Door samen pannenkoeken te gaan bakken, kun je dus werken aan Computational thinking.
Maar hoe doe je dat?

Odette heeft er vorig jaar in haar klas een activiteit van gemaakt. Met het recept dat ze in stukken heeft geknipt.
De leerlingen moesten het recept weer in de goede volgorde leggen.
Een fijne “unplugged” opdracht met elementen van : algoritme, probleemoplossen, abstractie en decompositie.

Ze maakte toen een filmpje.

Wil je met jonge kinderen aan de slag?
Dan zou je kunnen werken met foto’s.

Ik maakte een set waarin alle stappen van het pannenkoeken bakken in foto’s verbeeld worden.

Zelf aan de slag?

Wil jij zelf aan de slag met jouw klas met deze unplugged programmeer opdracht?
Download dan het werkblad dat Odette maakte of de foto’s.

Je kunt beide bestanden downloaden bij de Extra materialen 21e eeuws leren.
Via de knop hieronder kom je rechtstreeks bij de materialen. Vergeet niet om in te loggen!

Ben je nog geen lid van de Extra materialen?
Wordt dan gratis lid via de pagina Downloads.

Download de stappenplannen

Gegevens verzamelen

Een andere leuke activiteit die een groepje kinderen uit zou kunnen voeren, is gegevens verzamelen over wat iedereen op zijn pannenkoek zou willen eten.
Eerst gaat het groepje aan elk kind vragen wat die het liefst op zijn pannenkoek wil: jam, suiker, stroop,….?
Dat wordt genoteerd in een schema, door middel van streepjes. Je kunt hierbij het turven onder de aandacht brengen.

Heeft elk kind zijn voorkeur opgegeven?
Dan worden deze voorkeuren per soort beleg opgeteld. Hoeveel kinderen willen jam, hoeveel suiker, hoeveel stroop?

Wat is het meest favoriete beleg?

Door deze activiteit werk je ook aan computational thinking en wel aan de doelen:

  • Gegevens verzamelen
  • Gegevens analyseren
  • Gegevens visualiseren
Nationale pannenkoekendag- 18 maart

Veel plezier met het bakken van pannekoeken en eet smakelijk!
Leuk als je vrijdag 18 maart foto’s deelt van het bakken en eten.