Nieuwe spaaractie: Tech is te gek

/, ICT, Inspiratie, Programmeren, Tools/Nieuwe spaaractie: Tech is te gek

Aanstaande maandag (4 juni) begint er bij Albert Heijn een nieuwe spaaractie!

Misschien denk je nu: “Zeg Miranda, maak jij tegenwoordig reclame voor Appie?, of, “Wat heeft een spaaractie nu met ICT te maken?”.
Kan ik me voorstellen. Ik ben inderdaad niet van het reclame maken, tenzij ik denk dat je er echt iets mee kunt in de klas. En ja dat kan met deze spaaractie.
Daarnaast is de actie ook nog eens gerelateerd aan ICT en digitale vaardigheden!

De actie heet “Tech is te gek”en is een gezamenlijke actie van AH en NEMO.

De actie Tech is te gek

Vanaf maandag 4 juni t/m zondag 1 juli ontvang je bij iedere 10 euro aan boodschappen een set van 4 te gekke Tech plaatjes. Je kunt in totaal 160 verschillende Tech plaatjes sparen en ze verzamelen in het ‘Tech is te gek’ verzamelalbum (te koop bij AH).

Programmeer je eigen robot!

Een aantal Techie plaatjes zijn AR-plaatjes (Augemented Reality). Elk Techie AR plaatje heeft een eigen coole move en die moves kun je Techie laten doen in AR. Daarvoro heb je de app nodig, die je gratis kunt downloaden.

Samen met de AH Tech-app kun je met deze plaatjes je eigen Techie programmeren in augmented reality. Dit doe je door codeblokken te verslepen, toe te voegen of te verwijderen.

Laat Techie breakdancen op de keukentafel, skateboarden over het schoolplein of rappen voor je oma. Elk kaartje heeft een eigen move, die je zelf kunt aanpassen.

Op deze manier kunnen kinderen spelenderwijs de basisprincipes van programmeren ontdekken. Ook kunnen ze een foto van zichzelf uploaden en deze op het lichaam van Techie plaatsen, waardoor ze zelf de hoofdrol spelen in augmented reality. De geprogrammeerde bewegingen kun je bovendien delen met vrienden.

Plaatjes sparen

Bij deze actie krijg je plaatjes bij je boodschappen. En ik verwacht dat ook deze actie een enorme rage zal worden onder kinderen. En alleen daar kun je al aanhaken!

Want hoe leuk is het om zelf ook een boek vol te sparen en daar een moment in de week voor te reserveren in de klas. Bij vorige spaaracties (Reis door de ruimte en Terug naar de dino’s) liet ik mijn kleuters hun plaatjes en boek op vrijdagochtend meenemen naar school. Uiteraard alleen als ze dat zelf wilden!
Op vrijdagochtend hadden we inloop, mochten ouders mee de klas in en mochten kinderen speelgoed van thuis meenemen. En dat was een ideaal moment voor een ruilactie!
Ik vertelde ouders dat daar op vrijdagochtend tijd voor was en of ze hun kind wilden helpen door thuis alvast de plaatjes in te plakken die ze al hadden. Ook vroeg ik ze om de kinderen tijdens de inloop te ondersteunen bij het ruilen, maar dit niet voor hen te doen.

En elke vrijdag werd er druk geruild! Het was echt super om te zien.

Kinderen die samen op zoek gaan naar het kaartje dat ze nog moeten hebben. Door de stapel van de ander zoekend naar net dat plaatje. Erachter komen dat het best handig is als je plaatjes al gesorteerd zijn. Op nummer of op kleur van de bladzijde.
Maar ook: het is niet eerlijk als jij wel plaatjes van mij krijgt en ik niets van jou! Dus afspraken maken: voor elk plaatje dat ik van jou krijg, krijg jij er 1 van mij.

En natuurlijk deed ik ook mee. Met mijn eigen boek en mijn eigen dubbele plaatjes. En reken maar dat mijn boek snel vol was. Net als dat van alle kinderen die meededen. Want het werd een sport om alle boeken vol te krijgen!

Ik baal er nu alvast een beetje van dat ik geen klas meer heb. Want dat ruilmoment zal ik bij deze actie missen. Maar misschien kan ik nog iets regelen met mijn kleuters van vorig jaar die nu in groep 3 zitten….
Misschien kan ik na schooltijd gewoon op het plein gaan zitten om te ruilen 😉

Doelen

Tijdens het ruilen van plaatjes werk je aan heel veel verschillende leerdoelen.
Doelen waaraan je werkt tijdens het ruilen van plaatjes:

Rekenen/ wiskunde:

  • Herkennen, lezen en schrijven van cijfers en getallen en verkennen van grotere getallen
  • Omgaan met begrippen rond getallen
  • Oefenen met de vaste volgorde van getallen in de getallenrij
  • Vergelijken en ordenen van de getallen in de getallenrij
  • Sorteren van voorwerpen op basis van één of meer kenmerken

Taal:

  • Verschillende en nieuwe woorden gebruiken (betekenisuitbreiding, semantiek)
  • (Nieuwe) woorden vormen (morfologie)
  • Herkennen van en afstemmen op het spreekdoel (met hulp)
  • Deelnemen aan geplande en ongeplande gesprekken:
     voor discussie en overleg (bijv. over spel, ervaringen, activiteiten)
     om informatie uit te wisselen (bijv. over gebeurtenissen, n.a.v. prentenboeken, of om elkaar te helpen)
  • Ontdekken van het alfabetisch principe (in een speelse context)
  • Ontdekken dat letters met klanken corresponderen

Maar ook de 21 eeuwse vaardigheden komen aan de orde:

  • Probleemoplossen
  • Samenwerken:
  • Communiceren
  • Sociaal en culturele vaardigheden
  • Zelfregulering

In de klas

Klinkt dat niet als een mooie manier om programmeren op een laagdrempelige manier de klas in te halen?
Ik denk dat er volop mogelijkheden zijn om de belangstelling voor programmeren te vergroten en vanuit deze actie ook andere programmeeractiviteiten te doen.

Doordat er wordt gewerkt met codeblokken die je op de goed plek kunt slepen, lijkt er bijvoorbeeld een mooie koppeling mogelijk met Scratch of Scratch junior. Maar ook de Beebot en levend programmeren kunnen een goede toevoeging zijn.

Zodra ik een paar plaatjes in handen heb, zal ik een blog schrijven met suggesties voor in de klas! Ik heb al een oproepje gedaan op mijn Facebookpagina met de vraag kaartjes voor me te sparen. Dus… binnenkort meer!

2018-05-30T11:15:26+00:00mei 30th, 2018|21e eeuws leren, ICT, Inspiratie, Programmeren, Tools|4 Comments

4 Comments

  1. Leen 30 mei 2018 at 20:50 - Reply

    Leuk!!!!!

  2. NEMO Science Museum 4 juni 2018 at 14:18 - Reply

    Hoi Miranda, wat leuk dat je hierover schrijft! Wellicht vind je het dan ook leuk om naar de ruilmiddag op 16 juni in NEMO te komen, daar kan je genoeg leuke plaatjes vinden 😉 Eind deze week staat op onze website ook lesmateriaal online die je kunt gebruiken bij de doe-plaatjes: http://www.nemosciencemuseum.nl/techistegek. Groeten NEMO Science Museum

  3. Ronilla Snellen 8 juni 2018 at 13:46 - Reply

    Hoi Miranda, Stichting FutureNL heeft ook lesmateriaal gemaakt voor alle groepen van de basisschool bij deze landelijke spaaractie: de Digi-doener. Ik ben heel benieuwd wat je ervan vindt: https://lessonup.io/app/channel/futurenl/series Veel plezier!! Groeten Ronilla Snellen

    • miranda-beheerder 8 juni 2018 at 19:00 - Reply

      Hoi Ronilla,

      Ja had gelezen dat jullie ook materiaal ontwikkeld hebben.Leuk. NU nog even tijd om het te bekijken en uit te proberen!!

Leave A Comment