Home/Onderwijs op afstand/Onderwijs op afstand: Bouw een zo hoog mogelijke toren!

Onderwijs op afstand: Bouw een zo hoog mogelijke toren!

2020-03-19T17:05:41+01:00maart 19th, 2020|Onderwijs op afstand|
Onderwijs op afstand: Bouw een zo hoog mogelijke toren!

Door het Coronavirus zijn vanaf maandag 16 maart de scholen in Nederland en België gesloten.
Maar je wilt natuurlijk niet dat kinderen weken zonder onderwijs zitten.

Door onderwijs op afstand te geven, kun je zorgen dat dat zieke kind toch onderwijs krijgt.
En mochten de scholen toch dicht gaan, dan kun je toch onderwijs geven aan je groep.

Maar hoe doe je dat dan?

Voor oudere kinderen kunnen we er ons wel iets bij voorstellen. Zij kunnen best zelfstandig aan de slag met werk van school, zeker als de leerkracht een instructie geeft via een videoverbinding als Skype, Facetime, etc.

Maar met jonge kinderen? Is dat zinvol? En wat doe je dan met ze?

In dit artikel verzamel ik ideeën. Deze worden regelmatig aangevuld.

Heb jij goede ideeën of links naar goed materiaal?
Deel ze dan hieronder!

In het vorige artikel liet ik je zien hoe je via een videoverbinding een prentenboek kunt voorlezen aan je klas via een videoverbinding.
Natuurlijk kun je naast voorlezen ook allerlei andere dingen doen tijdens zo’n videogesprek met de kinderen. En is het leuk om de kinderen een opdracht mee te geven, die ze die dag uit kunnen voeren.

De opdracht die je deze keer aan de kinderen kunt geven is:

Bouw een zo hoog mogelijke toren!

De kinderen kunnen de toren met verschillende materialen bouwen. Denk aan bouwmateriaal dat ze zelf thuis hebben, zoals Lego, Dulpo, blokken, Knex etc.
Maar ook met andere materialen kan er gebouwd worden. Bijvoorbeeld met wc-rolletjes, rietjes en klei of marsmellows, spaghetti en marsmellows, plastic bekertjes, stroken papier….

Meten

En dan heb je een toren gebouwd. Dan wil je natuurlijk ook weten, met een opdracht als deze, hoe hoog jouw toren is.
Dat is ene mooi onderwerp voor een gesprek tijdens het videomoment.

Hoe kun je meten hoe hoog jouw toren is? En… hoe weet je nu wie de hoogste toren heeft gebouwd?
Kunnen we dat zien op een foto?
Op welke manier kunnen we meten?
En kunnen we de verschillende manieren van meten wel met elkaar vergelijken?

Laat de kinderen eerst zelf met oplossingen komen om hun toren te meten en probeer op basis van hun metingen te vergelijken.
De kinderen komen er al snel achter dat dit niet goed werkt.
Ga daarna samen op zoek naar een manier die wel werkt, en waarbij jullie echt kunnen controleren wie de hoogste toren heeft.

Tijdens de gesprekken en de meetpogingen ben je bezig met het meten van lengte en werk je aan het doel Meten met informele instrumenten en maten waarmee je lengte kunt uitdrukken.

Geef tot slot als tip dat bij de bouwmarkten en Ikea vaak gratis papieren meetlinten te halen zijn. Zo kunnen ze uiteindelijk echt hun toren meten.

Onderwijs op afstand: Bouw een zo hoog mogelijke toren!

Geef een reactie

Go to Top