Onderwijs op afstand: Creatief denken met Denksleutels

Door |2021-12-30T18:44:20+01:00maart 25th, 2020|Onderwijs op afstand|
Onderwijs op afstand: Creatief denken met Denksleutels

Door het Coronavirus zijn de scholen in Nederland en België al een aantal keer gesloten.

In de serie Onderwijs op afstand verzamel ik ideeën en lessuggesties om ook online zo goed mogelijk onderwijs te kunnen geven.
Deze serie wordt regelmatig aangevuld.

Heb jij goede ideeën of links naar goed materiaal?
Deel ze dan hieronder!

In het vorige artikel liet ik je zien hoe je via een videoverbinding een prentenboek kunt voorlezen aan je klas via een videoverbinding.
Natuurlijk kun je naast voorlezen ook allerlei andere dingen doen tijdens zo’n videogesprek met de kinderen. En is het leuk om de kinderen een opdracht mee te geven, die ze die dag uit kunnen voeren.

Tijdens zo’n videogesprek is het leuk om met elkaar eens creatief te denken.
Dat kan heel eenvoudig aan de hand van een Denksleutel.

Wat zijn Denksleutels?

Denksleutels zijn sleutels (of kaarten) met daarop een vraag of opdracht die kinderen aanzetten tot creatief, analytisch, kritisch en praktisch denken.
Tevens stimuleren de sleutels om dingen vanuit een ander perspectief te bekijken.

Denksleutels sluiten goed aan bij de Taxonomie van Bloom, waarbij hogere orde vragen belangrijk zijn. Bij hogere orde vragen en opdrachten zijn voor het antwoord of de uitvoering de vaardigheden analyseren, evalueren of creëren nodig.

Lees meer over Denksleutels

Er zijn in totaal 20 sleutels ontwikkeld. Enkele voorbeeldsleutels zijn;

  • Vraagsleutel; je begint met het antwoord en de kinderen bedenken vragen die alleen maar tot dat antwoord kunnen leiden.
  • Nietus sleutel; bepaal het omgekeerde.
  • Wat als sleutel; stel kinderen de vraag wat als….. kinderen benoemen oorzaken en gevolgen.
  • Combinatie sleutel; combineer eigenschappen van twee verschillende voorwerpen zodat er een nieuw voorwerp ontstaat.
  • Alfabet sleutel; woorden bedenken met de letters van het alfabet passend bij het onderwerp.
  • Lachwekkende sleutel; doe een lachwekkende uitspraak en laat kinderen argumenten bedenken om de uitspraak aannemelijk te maken.
  • Variatie sleutel; op hoeveel verschillende manieren kun je een bepaalde activiteit doen.
  • Uitvinding sleutel; kinderen ontwerpen een uitvinding.
  • Overeenkomst sleutel; noem overeenkomsten van twee totaal verschillende voorwerpen.
  • Voorspel sleutel; kinderen voorspellen hoe een voorwerp of situatie er in de toekomst uit zal zien.

Extra materialen

Bij mijn Extra materialen vind jij bij verschillende thema’s Denksleutels.
De meeste kun je gratis downloaden, nadat je (gratis) lid bent geworden.

Onderwijs op afstand: Creatief denken met Denksleutels
Ga naar de Extra materialen

Hoe zet je Denksleutels in met onderwijs op afstand?

  • Een gesprek met de hele klas tijdens een videoverbinding

Heb je regelmatig contact met de kinderen via een videoverbinding?
Dan is het leuk om een Denksleutel te kiezen waar jullie met elkaar over kunnen praten en nadenken tijdens het videogesprek.
Je kiest er dus één waar niet teveel tijd in gaat zitten en waar elk kind over kan meepraten.
Belangrijk is dat je een goede sfeer creëert tijdens het gesprek. Alles wat gezegd wordt is goed, niets is raar! Alleen op die manier durven kinderen echt creatief te gaan denken.

Natuurlijk kunnen kinderen na dit gesprek een vervolg opdracht krijgen die ze zelf thuis uit kunnen voeren. Dit kan n.a.v. dezelfde Denksleutel zijn, of je kiest rond hetzelfde thema een andere Denksleutel die uitnodigt om zelfstandig aan de slag te gaan.

  • Een gesprek met een klein groepje leerlingen tijdens een videoverbinding

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om met een klein groepje kinderen in gesprek te gaan via een videoverbinding.
Deze leerlingen hebben wellicht wat extra uitdaging nodig. Dan kun je Denksleutels prima inzetten en krijg je waarschijnlijk een creatiever gesprek.
Voor de rest geldt eigenlijk hetzelfde als hierboven.

  • Een opdracht zonder videoverbinding

Heb jij geen contact met kinderen via een videoverbinding? Kies dan een Denksleutel uit waarbij kinderen vooral actief aan de slag gaan. Daag ze uit om de opdracht van de kaart uit te voeren en via b.v. een foto o.i.d. het ‘resultaat’ aan jou te laten zien.
Je zou de opdracht dan evt. uit kunnen leggen via een video die je hebt opgenomen en geüpload hebt op bv YouTube. De link van het (verborgen) filmpje deel je dan met ouders.

Deel dit artikel! Kies je platform.

Over de auteur:

Hoi, ik ben Miranda. Geboren in 1967, dus reken maar uit hoe oud ik ben... ;) Na de Pabo in deeltijd gedaan te hebben ben ik op mijn 30e begonnen als leerkracht. Mijn hart lag/ ligt bij kleuters. Want daar kun je heerlijk thematisch werken en zoeken naar wat elk kind nodig heeft. Voor ik leerkracht werd werkte ik in de gehandicaptenzorg. Ook dat heb ik met veel plezier gedaan en ik kijk daar nog steeds met veel plezier op terug. Inmiddels werk ik bovenschools als beleidsmedewerker Onderwijs en ICT waar ik ook bezig ben met mijn passie: digitale geletterdheid in de klas. Dat doe ik natuurlijk naast mijn eigen bedrijf Miranda Wedekind Onderwijsbegeleiding! Heb jij een vraag over ICT/ digitale geletterdheid of 21e eeuws leren? Stel 'm aan me via de mail, het contactformulier of de chat. Ik help je graag verder. Wil je meer over mij weten? Lees dan de pagina Over mij. Groet, Miranda

Geef een reactie

Titel

Ga naar de bovenkant