Home/Onderwijs op afstand, Terug naar school/Onderwijs op afstand: De scholen gaan weer open!

Onderwijs op afstand: De scholen gaan weer open!

2020-04-28T14:58:25+02:00april 22nd, 2020|Onderwijs op afstand, Terug naar school|
Onderwijs op afstand: De scholen gaan weer open!

Het is bijna zover: na 6 weken onderwijs op afstand, gaan de scholen in Nederland op 11 mei weer open. De kinderen moeten/ mogen voor de helft van de tijd weer naar school.
Hoe ga je dit organiseren en wat ga je deze eerste periode doen?

In dit artikel geef ik je wat handvatten om over na te denken. Met je hele team, maar zeker ook met de collega’s van de onderbouw.
Want een aantal dingen zijn nu eenmaal makkelijker te organiseren met oudere kinderen. Voor jonge kinderen zullen we creatiever moeten zijn.

Ik verwacht dat dit ook bij jou op school onderwerp van gesprek is.
En wellicht hebben jullie al hele goede dingen bedacht. Deel je ze met ons? Dan hoeft niet iedereen het wiel uit te vinden.
Samen weten we meer!

Afspraken maken met het hele team

Het is belangrijk om eerst met het hele team afspraken te maken over hoe jullie het terug naar school gaan organiseren.

Vandaag zijn er vanuit de PO-Raad protocollen gedeeld. Neem deze mee in jullie overleg!
Denk met elkaar na over welke groepen op welke momenten op school gaan komen. Hoe gaan jullie het organiseren? Halve dagen? Twee dagen van de week (bijvoorbeeld maandag en donderdag) de ene helft en de andere helft op dinsdag en vrijdag? De ene week de ene helft de andere week de andere helft?

Een aantal vragen om hierbij mee te nemen:

Hoe worden de kinderen van ouders met cruciale beroepen opgevangen?
Geven jullie de hele dag les, of bijvoorbeeld alleen de ochtenden, waardoor er tijd is om ’s middags dingen voor te bereiden?
Betekent dat dat er ook nog onderwijs op afstand gegeven gaat worden? Door wie en op welke momenten? Of vind de instructie op school plaats en de verwerking thuis?

De kwaliteitskaart Heropening school, gemaakt door Martin Bootsma en Eva Naaijkens (Enigma kwaliteitsaanpak) kan helpen bij het maken van afspraken.

Als deze keuzes op schoolniveau gemaakt zijn, kun je gaan nadenken over wat dat betekent voor jouw klas.

Wat ga je doen?

Die eerste week, wat ga je doen als de kinderen weer op school zijn?
Ga je met een thema werken? Of juist niet?

Mijn advies zou zijn om zonder thema te starten. De kinderen hebben veel meegemaakt de afgelopen weken en hebben ruimte nodig om hun ervaringen te verwerken. Als jij dan een thema klaar hebt, is de kans groot dat je daar veel mee bezig bent en dat het emotionele deel ondersneeuwt.
Ook zal er opnieuw groepsvorming plaats moeten vinden, dus ruim tijd in voor activiteiten rond de gouden weken.

Een thema starten kan altijd de 2e of 3e (of… ) week alsnog. Dan kun je aansluiten bij de interesse van de kinderen en sluit je thema goed aan.

Denk vooraf goed na over wat je denkt dat kinderen nodig zullen hebben, na 6 weken niet op school te zijn geweest.
Het is een bijzondere periode geweest, en het is belangrijk dat er ruimte is om te praten en spelen over wat iedereen heeft meegemaakt en beleefd.
Zeker als er in de omgeving van een kind mensen ernstig ziek zijn(geweest) door Corona.

Zorg dus voor activiteiten waarin de emoties verwerkt kunnen worden.

Creatieve activiteiten

Biedt mogelijkheden aan om te tekenen, te kleien, creatief bezig te zijn.

Gesprekken

Zorg dat er ruimte is voor gesprekken in kleine groepjes of 1 op 1. Je bent beschikbaar en laat dat merken. Maak dus een keuze in je aanbod, zodat je ook zelf de ruimte hebt voor kinderen die naar je toe komen. Misschien kun je vooraf al vast nadenken over vragen die je zou kunnen stellen? Laat ze merken dat hun grote en kleine zorgen er mogen zijn!
Deze vragenkaartjes van Zien in de klas kunnen je helpen bij het bedenken van vragen.

Niet elk kind vindt het fijn om in gesprek te gaan met juf en de klasgenoten over de afgelopen weken. Voor deze kinderen is het fijn als ze lekker aan het werk kunnen. Leg zeker de eerste week niet teveel druk op wat er moet, maar begin wat vrijblijvender dan je normaal misschien doet.

Rollenspel

Maak in de huishoek ruimte voor spel rondom de afgelopen weken. Zorg bijvoorbeeld dat ze het thuiswerken na kunnen spelen door laptops, telefoons, tablets in de huishoek te leggen. Observeer wat er in de hoek gebeurd, sluit aan bij het spel en speel mee.
Misschien is er ook behoefte aan een ziekenhuis of doktershoek? Een dokterskoffer bij de hand hebben, kan handig zijn. Een aantal knuffels in de huishoek en b.v. de leeshoek kunnen als patiënt dienen, maar ook om even lekker te knuffelen als een kind daar behoefte aan heeft.

Onderwijs op afstand: De scholen gaan weer open!

Samen

Besteed ook veel tijd een weer samen een groep worden.
Lekker samen zingen, voorlezen, spelletjes doen, zorgt weer voor samenhorigheid.

Buiten spelen en werken

Vind je het spannend om weer met de kinderen in de klas te zijn, omdat je bang bent voor besmetting?
Dan kun je er over nadenken om zo veel mogelijk activiteiten buiten te doen. Bedenk activiteiten waarbij de kinderen buiten bewegend leren.

Ontwikkeling van kinderen en de overgang naar groep 3

Welk aanbod ga je deze periode tot de zomervakantie doen?
Hoe maak je zinvolle keuzes, die zorgen dat je aandacht hebt voor wat speelt bij kinderen en kinderen ook voorbereid op de overgang naar groep 3?

SLO heeft een kaart samengesteld met focusdoelen die het meest relevant zijn in de doorstroom naar groep 3. Je kunt deze kaart gebruiken om je beredeneerd aanbod samen te stellen. In de resterende periode tot de zomer leg je in je aanbod hier de nadruk op. Deze kaart is gemaakt voor het onderwijs op afstand, maat is ook goed bruikbaar voor de herstart. https://slo.nl/publish/pages/14869/doelen_kleuters.pdf .

Daarnaast is het belangrijk om met je collega’s uit groep 3 in gesprek te gaan. Want de vraag is natuurlijk: moet het kind klaar zijn voor groep of moet groep 3 klaar zijn voor de kleuter? Dat laatste lijkt me, zeker na deze periode, de beste aanpak.
En dat betekent dat het belangrijk is om goed af te stemmen en een goede overdracht te doen.

Hulp van ouders

Voor een aantal dingen heb je de hulp van ouders nodig.
Denk bijvoorbeeld aan de kleding die kinderen aan hebben. Vraag aan ouders of ze hun kind kleding aan trekken die het kind zelfstandig aan- en uit kan trekken. Geen schoenen met veters waar jij als leerkracht bij moet helpen, maar schoenen met klittenband. Een broek die het kind zelf open en dicht kan maken als hij naar het toilet gaat.

Maar ook m.b.t. het eten en drinken kunnen ouders het eenvoudiger maken:

  • geen bekers, maar pakjes
  • schoongemaakt fruit
  • bakjes etc die kinderen zelf kunnen open maken

Op deze manier zorg je ervoor dat je als leerkracht zoveel mogelijk de afstand van 1,5 meter kunt bewaren.
En lukt een kind iets niet zelf? Vraag dan een ander kind om te helpen.
Kinderen onderling lijken het virus niet of nauwelijks over te dragen aan elkaar.

Handige maatregelen om te nemen

Gelukkig hoeven de kinderen onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Maar jij als leerkracht naar de kinderen toe kan dat beter wel doen, begreep ik.
Hoe ga je duidelijk maken?

  • Maak anderhalve meter visueel op schoolplein (voor het halen en brengen van ouders), in de school en in de klas.
    – met tape lijnen/vakken
    – een lat van anderhalve meter
    – twee grote stappen
    – bij volwassenen 2 uitgestrekte armen
  • Buiten het hek wordt ook met strepen/plakspul de 1.5 meter aangegeven.
  • Verdeel de gang en trappen met tape in twee ‘weghelften’: één voor naar buiten en één voor naar
    binnen (bij brede gangen).
  • Bij meerdere trappen: één voor naar boven lopen en één voor omlaag.
  • Geef op de grond met tape looproutes aan in het lokaal en in de school (evt. met gebruik van
    verschillende kleuren).
  • Alleen tafels in het lokaal laten staan voor het aantal kinderen dat per keer komt. Tafels die niet
    nodig zijn opstapelen of opslaan in een andere ruimte (gymzaal).
  • Ruimte houden tussen de garderobe-haken om afstand te houden.
  • zorg voor anderhalve meter ruimte van de deur i.v.m. ‘toiletgangers’.
  • Sommige scholen hebben aparte meisjes- en een jongenstoiletten, waardoor leerlingen van verschillende groepen tegelijk in deze ruimtes aanwezig kunnen zijn. Wijzig dit in een toilet per groep, zodat er maar één kind tegelijk in de toiletruimte kan zijn.
  • Per gang maar één groep tegelijk aanwezig.
  • Kinderen moeten vóórdat ze naar school komen, thuis dus, hun handen goed wassen.
  • Deuren zo veel mogelijk open laten staan zodat de deurklinken zo min mogelijk hoeven worden aangeraakt.
  • Kranen (zachtjes) laten lopen, zodat die niet hoeven worden aangeraakt.
  • Bij de ingang van elk lokaal staat een tafeltje met handreinigingsgel en reinigingsmateriaal voor de tafeltjes.
  • Bij binnenkomst én bij vertrek handen reinigen.
  • Vóórdat een groep het lokaal gaat betreden worden alle tafeltjes gereinigd.
  • In elke klas zijn tissues / papieren zakdoekjes of keukenrol aanwezig.
  • Plastic handschoenen voor de collega’s voor gebruik tijdens reinigen tafels e.d.
  • Overdrachts-tafel om op afstand te kunnen blijven en elkaar niet aan te raken. Hierop kunnen ook schriftjes open worden neergelegd om te worden nagekeken.
  • Ontsmettingsmiddel bij kopieerapparaat.
  • Geen gezamenlijke start in de teamkamer. Gezamenlijk afsluiten via Teams.
  • Kinderen die ziekteverschijnselen hebben mogen niet naar school komen.
  • Wie maakt de toiletten voor leerlingen en medewerkers en deurklinken schoon na wisseling van de groepen?

Deze tips komen uit het document Terug naar school: 1,5 meter afstand van de CED-groep.
In het document staan nog veel meer tips, dus maak hier zeker gebruik van.

Geef een reactie

Go to Top