Home/Kleuterklas, Onderwijs op afstand/Onderwijs op afstand: Letter van de week

Onderwijs op afstand: Letter van de week

Door |2020-12-22T18:26:31+01:00december 22nd, 2020|Kleuterklas, Onderwijs op afstand|
Onderwijs op afstand: Letter van de week

De letter van de week is een activiteit die in heel veel kleuterklassen aan de orde komt.
Ook tijdens onderwijs op afstand is het mogelijk om deze activiteit uit te voeren!

In dit artikel vertel ik je hoe ik dat zou aanpakken.

Videobellen

Tijdens onderwijs op afstand heb je de keuze om te videobellen of via een video te werken.

Voor de letter van de week zou ik kiezen voor videobellen.
Je kunt de instructie dan live geven en ziet wat kinderen doen. Je kunt dan ook meteen checken welke kinderen de letter herkennen en welke kinderen er aan het einde van de instructie nog moeite mee hebben.

Uiteraard kun je ook kiezen om de instructie live te geven en een opname te maken, zodat kinderen later nog eens terug kunnen kijken.

Voor een instructie als dit zou ik werken met een klein groepje van maximaal 8 kinderen.
Dan kun je beter voor interactie zorgen!

Letter introduceren

Introduceer de letter van de week.

Dat kan natuurlijk op heel veel verschillende manieren:

  • Laat voorwerpen zien die met de letter beginnen. Kunnen de kinderen raden welke letter centraal staat?
  • Lees een versje voro waar de letter veel in voorkomt. Dit zou ook een tongbreker kunnen zijn als ‘Liesje leerde Lotje lopen langs de lange Lindelaan’.
  • Laat de letter zien en vraag of kinderen weten hoe de letter heet.

Als de kinderen weten over welke letter het gaat, laat je de letter zien.
Dat kan via een powerpoint die je vooraf gemaakt hebt, een voelletter die je omhoog houdt, de letter die je live op je digibord tekent, en vast op nog veel meer manieren ….

Klankgebaar

Werken jullie met klankgebaren?
Doe het klankgebaar bij de letter zoals je dat in de klas ook doet!

Letter herkennen

Zoek een versje of verhaaltje uit waarin de letter die je aanbiedt een flink aantal keer voorkomt.
Dit versje schrijf of typ je (eventueel vooraf) op het Whiteboard (als je met Teams werkt).

Je vindt het Whiteboard bij Scherm delen in Teams, rechtsonder. 
Bij het openen van het Whiteboard kun je kiezen of jij alleen kun schrijven of dat de leerlingen ook kunnen schrijven.
Kies voor de optie waar de leerlingen ook kunnen schrijven!

Onderwijs op afstand: Letter van de week

Lees het versje of verhaaltje hardop voor terwijl je het schrijft.
Na het schrijven lees je het nogmaals voor.

Vraag aan de kinderen of ze de letter van de week zien in het versje.
Laat elk kind een ander kleurtje stift pakken en laat ze een streepje zetten onder elke letter van de week die ze zien.

Werk je met 8 kinderen?
Zet het versje dan 2 keer neer en verdeel de kinderen over de 2 versjes. Zo kan iedereen met zijn eigen kleur werken.
Ook kun je er voor kiezen om de kinderen om de beurt een letter te laten onderstrepen.

Onderwijs op afstand: Letter van de week

Voorwerpen met de letter

Tijd voor wat beweging!
Geef de kinderen de opdracht om in huis op zoek te gaan naar een voorwerp die begint met de letter van de week.
Vertel vooraf hoeveel tijd ze krijgen om te zoeken en zet bijvoorbeeld een tijdtimer aan of tel zelf hardop terug van 100 tot 0.

De kinderen zoeken in huis naar een voorwerp met de letter en mogen dit, als de tijd afgelopen is, laten zien voor de camera.
Ze vertellen welk voorwerp ze hebben.
Kinderen die hieraan toe zijn kun je het woord laten hakken en plakken (als het woord dat toelaat!).

De letter schrijven

Natuurlijk gaan we ook de vorm van de letter oefenen:

  • in de lucht schrijven
  • de letter vormen met je lichaam (misschien samen met broertjes of zusjes?)
  • op het whiteboard schrijven
  • op digitaalwisbordje.nl schrijven  (lees meer over digitaalwisbordje.nl in de blog van Daniëlle)

Verwerking

Na de instructie kun je kinderen een opdracht geven om de letter te verwerken.
Dat doen ze thuis, zonder dat jij erbij bent.
Zorg dus dat de opdracht goed duidelijk is, ook bij ouders.

Maak bijvoorbeeld een afbeeling, een A4, een korte video waarin je de opdracht uitlegt en deel die met ouders.

Laat de kinderen hun opdracht delen met jou (en eventueel alle andere kinderen).
Dat kan bijvoorbeeld door een foto te maken van hun werk.
Die foto kan gedeeld worden via de mail of op het platform dat jullie gebruiken:

  • Teams
  • Google classroom
  • Padlet

Letter van klei

De kinderen maken de letter van klei.
Zorg er hierbij voor dat ouders een goede afbeelding van de letter hebben, zodat het kind de lettervorm maakt, zoals jij dat wil.

Hebben ouders geen klei in huis?
Geef ze de tip om zelf klei te maken met het recept van juf Bianca.

Letter schrijven zonder pen

Ook een leuke oefening: laat de kinderen de letter van de week schrijven zonder pen.

Dat kan door de letter te schrijven met de vinger in scheerschuim, zand, glitters,…..
Hebben ouders niets in huis waarin geschreven kan worden?
Stuur de kinderen dan naar buiten: de zandbak, een plantsoen, het strand…. alles is mogelijk. (Daarna natuurlijk wel even handen wassen.)

Onderwijs op afstand: Letter van de week

Voorwerpen of letters zoeken in tijdschriften

Bij deze activiteit kun je 2 kanten op:

  • je laat voorwerpen zoeken in tijdschriften met de letter van de week
  • je laat de letter van de week zoeken (de lettervorm)

Kinderen knippen de voorwerpen of de letter uit en plakken die op een vel papier.
Laat ze in het midden de letter zelf schrijven, met verschillende kleurtjes.

Voorwerpen zoeken en foto’s maken

Tijdens de instructie heb je de kinderen al een voorwerp laten zoeken. Herhaal deze activiteit tijdens de zelfstandige verwerking.
Elk voorwerp wordt een foto van gemaakt.
Die foto delen de kinderen/ ouders met jou, via de mail, in Teams of Google classroom of via Padlet.
Tijdens een volgend moment komen natuurlijk alle foto’s even langs.

Jouw ideeën!

Dit zijn wat suggesties hoe je de letter van de week zou kunnen aanbieden tijdens onderwijs op afstand>
Maar… jij hebt hier vast ook ideeën over!
Deel ze hieronder of in de Facebookgroep. Zo inspireren we elkaar en maken we samen onderwijs op afstand makkelijker.

Meer artikelen over Onderwijs op afstand

Over de auteur:

Hoi, ik ben Miranda. Geboren in 1967, dus reken maar uit hoe oud ik ben... ;) Na de Pabo in deeltijd gedaan te hebben ben ik op mijn 30e begonnen als leerkracht. Mijn hart lag/ ligt bij kleuters. Want daar kun je heerlijk thematisch werken en zoeken naar wat elk kind nodig heeft. Voor ik leerkracht werd werkte ik in de gehandicaptenzorg. Ook dat heb ik met veel plezier gedaan en ik kijk daar nog steeds met veel plezier op terug. Inmiddels werk ik bovenschools als beleidsmedewerker Onderwijs en ICT waar ik ook bezig ben met mijn passie: digitale geletterdheid in de klas. Dat doe ik natuurlijk naast mijn eigen bedrijf Miranda Wedekind Onderwijsbegeleiding! Heb jij een vraag over ICT/ digitale geletterdheid of 21e eeuws leren? Stel 'm aan me via de mail, het contactformulier of de chat. Ik help je graag verder. Wil je meer over mij weten? Lees dan de pagina Over mij. Groet, Miranda

Geef een reactie

Ga naar de bovenkant