Door het Coronavirus zijn vanaf maandag 16 maart de scholen in Nederland en België gesloten.
Maar je wilt natuurlijk niet dat kinderen weken zonder onderwijs zitten.

Door onderwijs op afstand te geven, kun je zorgen dat dat zieke kind toch onderwijs krijgt.
En mochten de scholen toch dicht gaan, dan kun je toch onderwijs geven aan je groep.

Maar hoe doe je dat dan?

Voor oudere kinderen kunnen we er ons wel iets bij voorstellen. Zij kunnen best zelfstandig aan de slag met werk van school, zeker als de leerkracht een instructie geeft via een videoverbinding als Skype, Facetime, etc.

Maar met jonge kinderen? Is dat zinvol? En wat doe je dan met ze?

In dit artikel verzamel ik ideeën. Deze worden regelmatig aangevuld.

Heb jij goede ideeën of links naar goed materiaal?
Deel ze dan hieronder!

Stopmotion filmpje maken

Daag de kinderen uit om thuis een stopmotion filmpje te maken.
Daar is uiteraard een tablet of telefoon voor nodig. Kijk dus goed naar je klas: is dat voor alle kinderen haalbaar?
Wellicht hebben jullie op school tablets die uitgeleend kunnen worden?

Denk je dat een deel van de kinderen geen toegang heeft tot een telefoon of tablet, dan zou ik deze opdracht dus niet geven 😉

Je hebt weer een videogesprek met de kinderen.
In dit gesprek laat je zien hoe je een stop motion filmpje maakt. Je legt uit dat je eigenlijk steeds een foto maakt, en dat er elke keer iets kleins veranderd.

In de video hieronder zie je hoe je een stopmotion maakt.
Handig om eerst zelf uit te proberen hoe het werkt een stopmotion maken! En reken maar dat je lol hebt!

Een korte uitleg

Download de app Stop motion studio op je telefoon of tablet.
Zet je achtergrond en materialen die je voor de video gaat gebruiken klaar.
De achtergrond kan bijvoorbeeld een vel etalagekarton zijn. Wij hebben de vellen met het kasteel, tegen de rugleuning van een stoel geplakt. De stoel stond op de tafel.

Maar je kunt ook een deksel van een papier doos gebruiken met bijvoorbeeld een stuk inpakpapier.

Zorg dat je tablet stevig staat en dat deze steeds op dezelfde plek blijft staan.
Je kunt hiervoor bijvoorbeeld blokken uit de bouwhoek gebruiken. Zeker met kleuters is dit van belang!

Download de app

Het resultaat:

Opdracht of vrij?

De vraag is, laat je kinderen met een opdracht werken of geef je ze de vrijheid voor eigen creativiteit?

Ik zou kiezen voor een redelijk vrije opdracht. Wel een structuur meegeven, maar niets vastleggen over waar het over moet gaan.
Hoogstens een bepaald thema.
Want je bent natuurlijk afhankelijk van de materialen die er thuis zijn.

Laat de kinderen vooraf in ieder geval een verhaal bedenken. Zo weet je zeker dat er aan mondelinge taalvaardigheid gewerkt wordt en dat er een plan vooraf is.
In een storyboard kunnen ze dit verhaal tekenen. Op deze manier bied je toch enige structuur.
Eventueel kun je vragen om eerst het storyboard te maken en dit naar jou te mailen. Jij kunt er dan feedback op geven.

Verwacht je dat er thuis geen poppetjes en dergelijke zijn?
Geef dan de opdracht op een stopmotion filmpje met klei te maken.
Ouders kunnen vrij eenvoudig zelf klei maken met het recept van juf Bianca.
Natuurlijk kun je ook een zakje met poppetjes langs brengen, als dat lukt!

Vraag of de kinderen de stopmotion met je delen. Deze kun je daarna verzamelen via b.v. een Yurlspagina, zodat de kinderen elkaars filmpje ook kunnen bekijken.

Download een storyboard