Onderwijs op afstand: Werken met Padlet

Door |2020-12-28T11:36:07+01:00december 23rd, 2020|21e eeuws leren, Bovenbouw, Inspiratie, Middenbouw, Onderwijs op afstand|
Onderwijs op afstand: Werken met Padlet

Lockdown

Oef, en toen was daar opeens een nieuwe lockdown. Dat was even schrikken, voor iedereen denk ik zomaar.

De kinderen waren erg verdrietig en aangeslagen toen ik het nieuws overbracht.
Ze hadden er geen zin in en daarom hebben we herinneringen opgehaald aan de vorige lockdown.

Er waren namelijk ook veel leuke dingen.
We leren veel meer met de computer om te gaan en kunnen dat eigenlijk heel goed.
Het was wel heel grappig toen K. midden in zijn boekbespreking wegrende voor een oplader. De kinderen beginnen hard te lachen.
En dan had je D. die iedere keer zijn microfoon vergat aan te zetten of het beeld wat soms vastliep als de juf wat aan het uitleggen was.

Oh ja, het was ook wel een mooie en unieke periode.
Natuurlijk is het met elkaar in de groep gezelliger en leuker, maar thuis zijn kan ook leuk zijn.

Vol goede moed gaan we de lockdown met elkaar in. Maar eerst, vakantie!

Op onderzoek uit

In mijn vakantie ben ik gaan nadenken over Padlet. Ik heb hier in de eerste lockdown al wat dingen over gehoord en wil het eigenlijk wel gaan uitproberen.
Dus ga ik op onderzoek uit en daar komt het volgende uit naar voren.

Padlet heeft zowel een (gratis) algemene account als speciale accounts voor leerlingen en docenten.
Het is nuttig voor kleine groepen maar kan ook erg handig zijn voor de gehele (school)organisatie!

Het is eigenlijk “gewoon” een (digitaal) prikbord waarop je berichtjes kunt plaatsen.
Een gezellig bericht, een update, opdrachten of vragen. Alles kan je er eigenlijk wel kwijt.

Je kunt leuk variëren met foto’s, filmpjes en zelfs spraakberichten.

Het prikbord is te delen met iedereen aan wie jij de link stuurt.
Hij is zelfs te beveiligen met een wachtwoord zodat je er zeker van bent geen ongewenste gasten op je bord te krijgen.
Je kunt het prikbord zo instellen dat je leerlingen ook berichten kunnen plaatsen en kunnen reageren.

In Padlet kun je werken met verschillende sjablonen, waardoor je er van alles mee kunt in je (online) les.

De verschillende sjablonen zijn:

  • de muur (berichten komen willekeurig op het scherm),
  • het canvas (je kunt berichten groeperen, koppelen en verspreiden),
  • de lijst (berichten komen van boven naar beneden op een tijdlijn),
  • het storyboard (berichten worden in rijen gesorteerd),
  • de kolom (berichten stapel je in een reeks kolommen),
  • het gesprek (berichten worden als een chatomgeving gepresenteerd),
  • de kaart (je kunt berichten aan plaatsen of punten op een landkaart koppelen) en
  • de tijdlijn (je kunt berichten op een horizontale lijn plaatsen.

Als je via Google gaat zoeken zijn er veel filmpjes te vinden hoe Padlet werkt.
Dat vind ik fijn, ik leer graag met beeld.
Prettig vind ik ook dat je Padlet op elk apparaat kunt gebruiken: computer, telefoon, tablet alles is mogelijk.

Stoute schoenen aan

Al snel besloot ik mijn “stoute” schoenen aan te trekken.
Het is de eerste dag van de kerstvakantie.
Ik stuur de ouders van mijn groep een bericht via ons communicatiesysteem met mijn enthousiaste idee en de link naar mijn prikbord en wacht rustig af.

Binnen een minuut heb ik een eerste reactie!
Daar kan ik zo gelukkig van worden; mijn enthousiasme wordt gedeeld.

De ideeën vliegen gelijk door mijn hoofd:

  • Weekendkring met foto’s.
    Wat heb jij gedaan dit weekend?
    Wat wil je erover vertellen?
    Heb je er ook een leuke foto bij?
  • Een update van ons klassendier, Slijmpie de Afrikaanse reuzenslak.
    We hebben net een week voor de lockdown een klassendier gekregen. Via foto’s houd ik de leerlingen op de hoogte hoe het met hem gaat. De kinderen kunnen hierop reageren.
  • Ervaringen delen tijdens deze lockdown.
    Wat heb jij voor leuk idee die je met je klasgenoten wil delen?
    Zit je er even doorheen? Plaats een berichtje voor een gezellig gesprek.
  • Schoolwerk met elkaar delen en bespreken.
    Hoe ging jou werk?
    Heb je nog vragen?
    Misschien kan een klasgenoot je ermee helpen?
  • Foto van je (kies een onderwerp) delen.
    Hoe ziet jou kerstboom eruit?
    Hoe ziet je kamer eruit?
    Wat is je lievelingsplekje thuis?
    Heb je een huisdier?Hoe meer ideeën, hoe enthousiaster ik word.

Gemaakt met Padlet

Gemaakt met Padlet

Gemaakt met Padlet

Zoiets nieuws geeft mij een waanzinnige boost.
Het zorgt ervoor dat ik er zin in heb na de vakantie.

Wat er ook gaat gebeuren, wat er ook besloten gaat worden.

Padlet is een nieuwe tool die ik in de groep ga gebruiken als toevoeging op mijn onderwijs.
Tijdens de lockdown, maar ik vermoed ook daarna.

Ik hoop dat je met deze blog geïnspireerd raakt om ook met Padlet of een andere tool aan de slag te gaan tijdens het online lesgeven.

Mijn medebloggers Danielle en Miranda hebben ook al een leuke blogs geschreven over onderwijs op afstand met weer andere ideeën.
Ook zeker de moeite waard om te lezen.

Ik hoop dat iedereen weer op een goede en gezonde manier door deze lockdown komt.
Onderwijs lijfelijk in je groep, is toch het mooiste wat er is.

Volg Naomi op Instagram!

Meer artikelen over Onderwijs op afstand

Alle artikelen over Onderwijs op afstand

Over de auteur:

Ik ben Naomi van Zaanen, 39 jaar, getrouwd en moeder van 2 kinderen. Ik ben leerkracht op een Montessorischool in Almere waar ik in een middenbouwgroep werk. Ik blog graag over het reilen en zeilen in mijn groep op het gebied van de 21e eeuwse vaardigheden. Bij ons op school hebben wij een heuse techstudio. Hierin kunnen groepen werken aan de 21e eeuwse vaardigheden op het gebied van onder andere programmeren. Samen met andere collega's, ben ik een leerlijn aan het uitzetten voor de 21e eeuwse vaardigheden met daarin onze materialen verwerkt. Een leuke uitdaging.

Geef een reactie

Ga naar de bovenkant