Soms struin je over internet en kom je een artikel tegen, waarvan je hart wat sneller gaat slaan. Waarvan je denkt: “Dat is mooi! Ik zou willen dat alle leerkrachten het zo aanpakken.”. Maar ook: “Oh, zou kun je digitale geletterdheid een plekje geven in je onderwijs.”.
Vanmiddag kwam ik zo’n artikel tegen. Ik deel het graag met je.

Het is een artikel over de herfstontdekhoek. Het artikel staat op de site van juf Maike en is geschreven door Suzanne.

Suzanne schrijft over hoe is voor haar groep 1-2 een herfstontdekhoek maakt.
Natuurlijk liggen er verschillende herfstmaterialen in de hoek. Daarnaast liggen er boeken, onderzoeksverslagen, QR-codes en IPads.
Het extraatje zit wat mij betreft in de onderzoeksverslagen in combinatie met de QR-codes (en natuurlijk de IPads).

Eerste bedenken de kinderen (in tweetallen) wat ze zouden willen leren/ waar ze meer over willen weten. Dit tekenen ze op het onderzoeksformulier. Suzanne geeft de kinderen een paar suggesties, maar er is ook ruimte voor eigen ideeën.

Hiermee werken de leerlingen aan bouwsteen 1.1 van digitale geletterdheid Van data naar informatie.
De leerlingen leren te verwoorden wat ze willen weten en bruikbare vragen te bedenken om hun kennis te verrijken.

Daarna gaan de kinderen op zoek naar de informatie met de materialen uit de herfst ontdekhoek.
Eerst in de boeken, daarna via de QR-codes met de IPad op internet.
Van hetgeen ze gevonden hebben en interessant vinden, maken ze een tekening op hun onderzoeksverslag.

De leerlingen werken in deze fase weer aan bouwsteen 1.1 Van data naar informatie.
Ze leren hoe ze (digitale) bronnen kunnen inzetten om de antwoorden op hun vragen te vinden.
Daarnaast leren ze de gevonden informatie te selecteren en te verwerken tot antwoorden op hun vragen
én het resultaat van het zoekproces te presenteren.

Ook wordt er gewerkt aan bouwsteen 3.1 Interactie en creatie met digitale technologie.
Ze leren omgaan met standaardtoepassingen van digitale technologie in hun directie omgeving.

Tot slot presenteren de kinderen aan de rest van de klas in de kring wat ze hebben ontdekt. Ze nemen hun onderzoeksverslag mee, vertellen wat ze wilden onderzoeken en wat ze hebben geleerd.

En ook daarbij wordt er gewerkt aan bouwsteen 1.1. Van data naar informatie.
De leerlingen leren het resultaat van het zoekproces te presenteren en terug te blikken op het zoekproces.

Wat een leuke manier om vanuit ontdekkend leren in het thema herfst te werken aan digitale geletterdheid.

Werk jij ook vanuit ontdekkend leren?
Hoe krijgt digitale geletterdheid bij jou een plek hierbij?

Lees het artikel: De herfstontdekhoek