Onderzoekend leren met kleuters

Onderzoeken en ontwerpen is ontzettend leuk om te doen. Dat vinden kinderen ook.

Voor het oudere kind is op het internet al een heleboel te vinden om te doen.
Voor het jonge kind is er duidelijk een stuk minder te vinden, maar dat betekent niet dat het niet kan.
Het kan juist wel en het is super leuk!

Sinterklaas is inmiddels in het land, dus in deze blog neem ik jullie mee met onderzoekend en ontwerpend leren bij het jonge kind rondom Sinterklaas. 

Onderzoekend en ontwerpend leren

Voordat we gaan beginnen met Sinterklaas is het belangrijk om iets te weten over onderzoekend en ontwerpend leren.
Onderzoekend en ontwerpend leren zijn vaak aan elkaar gekoppeld, maar het is niet hetzelfde.

Bij onderzoekend leren doe je nieuwe kennis op, bij ontwerpend leren, creëer je iets nieuws.

Onderzoekend leren met kleuters

Vaak heb je, om iets nieuws te creëeren, ook bepaalde kennis nodig.
Dat zorgt ervoor dat onderzoekend en ontwerpend leren vaak samen gaat.
Door activiteiten aan te bieden door onderzoekend en ontwerpend leren ontwikkelen de kinderen bepaalde 21 eeuw vaardigheden.

Sinterklaas heeft hulp nodig

Kleuters gaan helemaal ‘aan’ als het gaat om Sinterklaas.
Daarnaast gaan kinderen ook ‘aan’ als zij iemand kunnen helpen met het oplossen van een probleem.

Enthousiaste kinderen en ‘iets’ oplossen zijn samen goede ingrediënten om aan de slag te gaan.
Maar waar begin je dan…

Bedenk vooraf of samen met de kinderen waar je onderzoek over gaat.
Denk aan de problemen die Sinterklaas en zijn pieten kunnen hebben.
Bijvoorbeeld: 

  • Een van de boten heeft een gat in de boot —> Onderzoek welke materialen drijven en welke materialen zinken. Ontwerp een nieuwe boot voor Sint en zijn pieten. 
  • Piet is uitgegleden op de gladde daken —> Ontwerp schoenen voor piet waarmee hij de daken op kan. 
  • Sinterklaas weet niet welke schoenen van wie zijn —> Hoe kunnen we Sinterklaas helpen bij het vinden van de juiste schoen?
  • De pieten kunnen elkaar niet horen —> Hoe kun je ervoor zorgen dat de pieten elkaar weer kunnen verstaan zonder dat de kinderen wakker worden?
  • Sinterklaas gaat langs alle kinderen —> Welke route (plattegrond) kan Sinterklaas het beste nemen op het snelste langs alle kinderen te gaan?

Aan de slag

Hartstikke leuk natuurlijk, maar hoe ga je nu aan de slag?

Bij het eerste probleem “Een van de boten heeft een gat in de boot” zal ik uitgebreider toelichten hoe je het zou kunnen doen.
Maar voel je vooral vrij om het te doen zoals jij het wil!

Een van de boten heeft een gat in de boot! 

Sinterklaas heeft een brief/whatsapp/mail gestuurd waarin hij schrijft dat een van zijn pietenboten een probleem heeft, want er zit een gat in de boot.
Om ervoor te zorgen dat de pieten toch op tijd aankomen, vraagt Sinterklaas of de kinderen willen helpen.

Bedenk dan samen met de kinderen wat een boot een goede pietenboot maakt (denk bijvoorbeeld aan drijven/zinken, pieten en cadeautjes die op de boot moeten kunnen, de boot moet tegen verschillende weersomstandigheden kunnen etc.).

Als de ‘eisen’ samen met de kinderen bedacht zijn, kun je de kinderen laten beginnen.
Laat hen verschillende materialen gebruiken en uitproberen in de watertafel.
Welk materiaal werkt wel en welk materiaal niet.

Ook kun je met de kinderen gaan kijken naar de werking van hun boot.
Voldoet de boot aan de ‘eisen’ die je samen met de kinderen gesteld hebt of is er nog iets wat verbeterd kan worden?

Door de kinderen het gewoon te laten doen en te laten ontdekken zul je merken dat ze op een spelende manier nieuwe dingen leren.

Gewoon doen! 

Starten met onderzoekend en ontdekkend leren kan best spannend zijn.
Het voelt misschien als iets anders, nieuws en onbekends of iets onvoorspelbaars, waarbij je weet niet altijd wat de kinderen bedenken.

Er is maar een manier om dat gevoel om te zetten in iets heel leuks: ga het gewoon doen, want het is super leuk!