Als je aan de slag wilt met Scratch, dan vraag je je vast af: “Waar zal ik beginnen?”.

Veel leerkrachten vinden werken met programma’s als Scratch spannend, omdat ze zelf het programma niet helemaal beheersen.
De eerste impuls is dan om te zorgen dat ze Scratch zelf helemaal onder de knie hebben, voor ze met de klas erin gaan werken.
En dat is, mijns inziens, echt een gemiste kans!

Mijn advies:

Zorg dat je de basis van Scratch kent
en ga daarna samen met je klas al ontdekkend aan de slag.

Om jezelf de basis van Scratch te leren kennen, kun je beginnen met het kijken van een video.
Dan heb je een idee hoe het werkt en kun je daarna zelf gaan experimenteren.

Met deze handleiding kun je daarna zelf gaan experimenteren.

Download de handleiding

Met leerlingen ontdekken

Heb je zelf een beetje door hoe Scratch werkt?
Ga dan met je klas aan de slag.

Natuurlijk kun je, als je genoeg computers of laptops hebt, met de hele klas tegelijk beginnen.
Maar… als je het programma zelf nog niet zo heel goed kent, is het ook een optie om te beginnen met een klein groepje.
Neem bijvoorbeeld een groepje leerlingen dat extra uitdaging nodig heeft. Zet Scratch bij hen op de weektaak als verrijkingsopdracht.
Zij gaan zelfstandig aan de slag en zoeken uit hoe het programma werkt.
Natuurlijk geef je ze hiervoor wel wat hulpmiddelen. Bijvoorbeeld de video van hierboven en de handleiding.
Maak duidelijk dat deze eerste les draait om het leren kennen van Scratch.

Daarna kan er voor hen een opdracht volgen.
Online is er veel materiaal voor Scratch te vinden. Zo heeft Meester Nicky een prachtige serie met video’s gemaakt, waarin je steeds meer vaardigheden leert.
Met zijn toestemming deel ik hier het blad met QR-codes dat bij de video’s hoort. De QR-codes linken naar de video’s.

De leskaarten die bij de video’s horen kun je downloaden via de Facebookgroep Leerkrachten PO.

Meester Nicky lessenserie Scratch QR codes
Download de QR-codes lessenserie Scratch

Meer leerlingen

Als de leerlingen die met Scratch bezig zijn geweest een beetje wegwijs zijn, dan kunnen zij ook aan andere leerlingen de basis uitleggen.
Je zult zien dat de leerlingen dan met elkaar dingen gaan ontdekken, die jij nog niet wist.
Zo leer je met elkaar hoe Scratch werkt en leg je het eigenaarschap daarbij voor een groot deel bij de leerlingen zelf.
En geloof me, daardoor ontstaan er mooie dingen!

Door met Scratch te werken, werk je aan bouwsteen 3.1: Interactie en creatie met digitale technologie
en bouwsteen 3.2: Aansturen van en creatie met digitale technologie.